ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کلاهبرداری از طریق وبسایتی جعلی به بهانه ثبت نام در مرحله سوم طرح هدفمندسازی یارانه ها

به گزارش جام جم آنلاین، پست‌ بانک‌ ایران طی اطلاعیه‌ ای مهم به دارندگان کارت‌ های بانکی عضو شبکه ی شتاب درباره ی سوء استفاده‌ های احتمالی سود جویان از کارت‌ های بانکی با آرم ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۰

به گزارش جام جم آنلاین، پست‌ بانک‌ ایران طی اطلاعیه‌ ای مهم به دارندگان کارت‌ های بانکی عضو شبکه ی شتاب درباره ی سوء استفاده‌ های احتمالی سود جویان از کارت‌ های بانکی با آرم و لوگوی این بانک در فضای اینترنتی هشدار داده است.

ظاهراً ماجرا از این قرار بوده است که پیامک هایی به برخی مشترکان پست بانک و بانک های دیگر ارسال شده و در آن از افراد خواسته شده برای ثبت نام در مرحله ی سوم یارانه ها به وبسایتی جعلی به آدرس yaraneha.com مراجعه کنند. آدرس مذکور نیز با شبیه سازی و جعل طراحی و لوگوی پست بانک، پس از دریافت اطلاعات خانوار، از افراد تقاضای دریافت شماره ی کارت، رمز اینترنتی، شناسه ی دوم (CVV2) و تاریخ انقضای کارت را می کرده است. گفتنی است در حال حاضر تارنمای مذکور از دسترس خارج شده است اما تصویری که در زیر مشاهده می فرمایید تصویر سایت جعلی مذکور است:

yaraneha

این در حالی است که پست بانک در اطلاعیه ی خود آورده است: «این بانک جهت دریافت اطلاعات افراد خانوار و ثبت در سامانه ی سازمان هدفمند سازی یارانه‌ ها، اطلاعیه و فراخوانی نداده و هیچگونه مسئولیتی هم در این راستا ندارد». پست بانک اعلام کرده موضوع یارانه‌ ها و هر نوع تغییری در آن نیز تنها از سایت Refahi.ir انجام پذیر است. در اطلاعیه ی پست بانک از همه ی افراد درخواست شده است از اعتماد به اینگونه پیام‌ ها و موارد مشابه آن خودداری کنند.

چنین مواردی به یارانه ها و ارسال پیامک و جعل وبسایت ختم نمی شوند. در بسیاری موارد کلاهبردار ها از طریق تماس تلفنی و معرفی کردن خود به عنوان مسئول مربوطه ی بانک یا شرکت یا نهادی معتبر، سعی می کنند اطلاعات بانکی طعمه ی خود را از او دریافت کنند. به همین جهت شاید بد نباشد به بهانه ی اتفاقاتی از این دست، چند نکته را یادآور شویم که لزوماً به فضای مجازی نیز خلاصه نمی شوند.

چگونه می توان از افتادن در دام کلاهبرداری های اینچنینی جلوگیری کرد؟

۱. برای ثبت نام در طرح های بزرگ ملی حتماً منتظر اعلام فراخوان آنها از طریق منابع معتبر نظیر روزنامه های کثیرالانتشار یا صدا و سیما باشید. قطعاً فراخوان هایی از این دست از طریق شماره های بی اعتبار و صرفاً از طریق پیامک برای شما ارسال نمی شوند.

۲. اطلاعاتی نظیر رمز کارت بانکی، رمز دوم، تاریخ انقضای کارت و سایر اطلاعات شخصی و اطلاعات مربوط به حساب های بانکی شما همان گونه که مثلاً از طرف بانک روی قبض صدور آنها حک می شود، اطلاعاتی شخصی و «محرمانه» تلقی می شوند و هیچ فرد، شرکت، سازمان، ارگان، نهاد خصوصی یا حتی دولتی حق طلب این اطلاعات از شما را ندارد.

۳. هر آدرس اینترنتی حتی با وجود آرم و طراحی مشابه وجاهت قانونی ندارد. به طور اخص باید دقت داشته باشید سایت های معتبر برای دریافت اطلاعات شخصی و حساس مثل اطلاعات حساب بانکی، حتماً از پروتکل امن https به جای http استفاده می کنند. پیش از وارد کردن هرگونه اطلاعاتی روی اینترنت، املای دقیق آدرس وبسایت و استفاده ی آن از پروتکل امن را حتماً چک کنید. توجه داشته باشید امکان سوء استفاده از طریق آدرس های مشابه (مثلاً با یک حرف پس و پیش) بسیار بالاست.

رعایت موارد بالا تا حد زیادی می تواند از سوء استفاده های احتمالی در آینده جلوگیری کند. لازم است به این نکته توجه داشته باشید که با نفوذ بیشتر خدمات الکترونیکی و گسترش اینترنت در میان مردم، جرایم سایبری و الکترونیکی نیز رو به افزایش اند و ناآگاهی از الفبای استفاده از خدمات اینترنتی و غیر اینترنتی جدید می تواند زیان های جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. بنابراین پیش از هر اقدامی از طریق منابع قابل اعتماد و رسمی از صحت فرایند مورد نظر اطمینان کامل حاصل کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی