ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل یک نمایشگر جانبی 5K‌ و دارای پردازنده گرافیکی مجتمع را معرفی خواهد کرد [شایعه]

این روزها شاید کمتر کسی دیگر حاضر باشد هزینه ای ۹۹۹ دلاری را برای نمایشگرهای مبتنی بر تاندربولت اپل بپردازد، زیرا رزولوشن صفحه نمایش مک بوک ها و همینطور آی مک ها به قدر کافی ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰

این روزها شاید کمتر کسی دیگر حاضر باشد هزینه ای ۹۹۹ دلاری را برای نمایشگرهای مبتنی بر تاندربولت اپل بپردازد، زیرا رزولوشن صفحه نمایش مک بوک ها و همینطور آی مک ها به قدر کافی بالا رفته و می توان تصاویری با کیفیت را روی آنها مشاهده کرد.

در همین راستا به تازگی شنیده ها حکایت از آن دارند که موجودی نمایشگرهای مورد بحث در برخی از فروشگاه های رسمی اپل به اتمام رسیده و البته کارکنان این فروشگاه ها تاریخ جدیدی را نیز برای عرضه مجدد این محصول به مراجعه کنندگان اعلام نمی کنند؛ اتفاقی که به صورت معمول در هنگام آماده شدن مدل جدید و جایگزینی از دیوایس های اپل و معرفی شان در آینده ای نزدیک رخ می دهد.

در همین راستا وبسایت «9to5mac» گمانه زنی کرده شاید اهالی کوپرتینو بخواهند در جریان کنفرانس توسعه دهندگان خود، موسوم به WWDC، که قرار است در ۲۴ خرداد ماه برگزار شود از نمایشگری تازه و توانمند پرده بردارند.

این وبسایت می گوید، در گذشته شنیده که اپل مشغول توسعه ی صفحه نمایشی جانبی با رزولوشن 5K است که کاربر را قادر می سازد تا تصاویر را روی آن با کیفیتی برابر با ۵۱۲۰ در ۲۸۸۰ پیکسل مشاهده کند. ضمناً در یک اقدام جالب کمپانی سازنده تصمیم گرفته تا در خط تولید خود تحولی جدید پدید آورد و مانیتورهای تازه اش را به یک پردازنده ی گرافیکی مجتمع و داخلی تجهیز نماید.

شاید در ابتدا ایده ی وجود یک چیپ پردازش گرافیکی اختصاصی در درون نمایشگرهای آتی قدری عجیب به نظر برسد. اما منابع این خبر می گویند، اپل می خواهد نمایشگرش با تمامی کامپیوترهای مکی که برای آینده توسعه داده یا می خواهد بدهد سازگاری کامل داشته باشد و این ظاهراً موثرترین راه برای محقق شدن چنین سیاستی بوده.

در حالت عادی برای اینکه یک لپ تاپ را به نمایشگری جانبی با رزولوشنی بسیار بالا، یعنی 5K متصل کنید، باید مطمئن شوید که نوت بوک تان دارای کارت گرافیکی بسیار توانمند است. از سوی دیگر اپل بنا دارد تا جای ممکن مک بوک های بعدی خودش را باریک تر و صد البته سبک تر بسازد، اتفاقی که مسلماً محدودیت هایی را در GPU انتخابی برای این محصولات و توانایی های اش پدید می آورد.

بنابراین این شرکت با تعبیه کردن یک پردازشگر گرافیکی مجزا در درون نمایشگرهای جانبی نسل بعدش اطمینان حاصل نموده که همه ی مک بوک های آتی که به بازار عرضه می کند را می توان به صفحه نمایشی جانبی و دارای رزولوشن 5K متصل کرد، آنهم بدون اینکه دستگاه های مذکور در حین تولید تصویر با چنین کیفیتی تحت فشار بالایی قرار بگیرند یا نیازمند GPU خاصی باشند که ابعاد، وزن و ظاهر لپ تاپ را تحت تاثیر قرار دهد.

ضمناً ذکر می شود در به روز رسانی های بعدی پلتفرم OS X زیر ساخت های نرم افزاری لازم برای این موضوع هم در نظر گرفته شده. لذا وقتی یک مک را به نمایشگر های جانبی و تازه از راه رسیده متصل می کنید، خود کامپیوتر به صورت خودکار تصمیم می گیرد تصویر را با اتکا به پردازنده ی گرافیکی اش تولید نماید یا وظایف پردازشی در این زمینه را به چیپ تعبیه شده در درون صفحه نمایش اِکسترنال بسپارد. به این ترتیب با فعال بودن یکی از GPU ها دیگری از چرخه خارج شده و فعالیت و پردازش خاصی را صورت نخواهد داد.

جزئیات اینکه نمایشگر جدید چگونه به مک متصل می شود هنوز دقیقاً مشخص نیست، ولی بدون شک برای استفاده از این صفحه نمایش های جانبی 5K باید یکی از کامپیوترهای تازه تولید شده اپل را تهیه نمایید. جدی ترین حدس ممکن این است که ارتباط از طریق یک پورت USB-C صورت گیرد و بر همین اساس بعید است که مک های کنونی این امکان را داشته باشند تا از پردازنده ی داخلی خود صفحه نمایش -جانبی- استفاده کنند. البته این دسته از کامپیوترها قادر خواهند بود مانیتور مورد بحث را با رزولوشن هایی پایین تر به خدمت گیرند که استانداردهای فعلی به حساب می آیند.

منبع خبر می افزاید، جدا از ویژگی های مطرح شده در بالا پنل نمایشگر جدید به شدت شبیه به صفحه نمایش iMac های رتینای فعلی است و احتمالاً از طیف های رنگی مشابهی نیز پشتیبانی خواهد کرد، هر چند نباید این احتمال را نادیده گرفت که به دلیل تغییرات سخت افزاری ممکن است نسبت به گذشته در ابعاد فیزیکی دستگاه مورد اشاره تحولاتی پدید آمده باشد.

حال باید دید اپل در WWDC امسال با محصولی که از آن سخن گفتیم شگفت زده مان خواهد کرد و در کنار نسخه های به روز شده پلتفرم های نرم افزاری اش از چنین نمایشگر جانبی به همراه کامپیوترهای مک جدید و باز طراحی شده پرده برخواهد داشت یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • milad
    milad | ۱۳ خرداد ۱۳۹۵

    والا من هنوز 4k از نزدیک ندیدم،چه وضعشه آخه :|
    نمیشه سرعت پیشرفت اینا رو یکم کم کرد؟؟

مطالب پیشنهادی