ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

از توسعه «جارویس» تا تغییر در نحوه کسب درآمد؛ معاون ارشد اینتل از آینده این شرکت می گوید

اینتل در لبه بزرگترین تغییر جهت خود در تجارت هایش ایستاده است. این شرکت در ماه های گذشته خبر داد که بیش از ۱۱ هزار کارمندش را اخراج می کند و کم کم تصمیم دارد ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

اینتل در لبه بزرگترین تغییر جهت خود در تجارت هایش ایستاده است. این شرکت در ماه های گذشته خبر داد که بیش از ۱۱ هزار کارمندش را اخراج می کند و کم کم تصمیم دارد از بازار مرتبط با کامپیوترهای شخصی دور شده و اولویت های تازه ای را در زمینه ابزارهای پوشیدنی و همچنین اینترنت اشیا برای خود ترسیم نماید.

در میان همین تحولات بود که «ناوین شنوی» (Navin Shenoy)، یکی از مدیران اینتل که سرپرستی ابزارهای موبایل را بر عهده داشت، تبدیل شد به معاون ارشد توسعه تمام ابزارهای مصرفی در اینتل. وب سایت انگجت در حاشیه کامپیوتکس در خصوص آینده این شرکت با وی به گفتگو پرداخته که در ادامه می توانید آن را مطالعه فرمایید.

به نظر شما آینده کامپیوترهای شخصی و فُرم فکتور آنها چیست؟

در حال توسعه مواردی هستیم که تعجب تان را به همراه خواهد داشت. باید راهکار توسعه «J.A.R.V.I.S.» (جارویس - دستیار تونی استارک ملقب به مرد آهنی) را پیدا کنیم. در چنین شرایطی کاربر می تواند هر چه می خواهد را تغییر دهد و بدون در نظر داشتن محدودیت ها و با زبان طبیعی خود، موارد مورد نیازش را به دست آورد. این دستاورد بزرگ بعدی در زمینه پردازش کامپیوتری است.

امروز بیشتر شاهد مقوله ای هستیم که به نام پردازش مقصد به مقصد شناخته می شود؛ به این معنا که شما در مکانی با کامپیوتر خود کار می کنید و سپس در مکانی دیگر دوباره به کامپیوتر دسترسی پیدا خواهید کرد.

مانند یک نوت بوک. کامپیوترهای جیبی هم داریم، مانند موبایل. اما حالا نیازمند پردازش کامپیوتری همه جا حاضر هستیم. چیزی که همیشه در کنار شما باشد و در صورت عدم لزوم، محو شود. نمی دانم این یک فرم فکتور است یا نه. تصور می کنم این موضوع نیز در آینده اهمیت کمتری پیدا کند.

اینتل چگونه می خواهد به چنین جایگاهی برسد؟

Intel-Computex-2016-Keynote-Navin-Shenoy-006

همه چیز قرار نیست از طریق فضای ابری محقق شود. در هر صورت معنای سخت افزار همیشه حفظ خواهد شد. برخی پردازش ها در فضای ابری و برخی در دستگاه شما صورت خواهد گرفت.

از طرف دیگر، باید به فکر بهینه کردن میکروفون ها برای دریافت بهتر دستورات صوتی هم بود. اینکه چگونه دستورات را به پلتفرم منتقل کنیم. نحوه ارتباط وای-فای و...

مشکلات تکنولوژیک بسیاری بر سر راه وجود دارند که باید حل شان کرد. ما مثل همیشه به سراغ آن دسته از مشکلات می رویم که تا کنون حل نشده اند.

بیشتر این مواردی که می گویید، مرتبط با پردازش موبایلی است؛ اینتل در کجای این زنجیره جای خواهد گرفت؟

لزوماً همواره نباید از پردازنده های موبایلی بهره گرفت. حتی امروز هم چنین مواردی نیروی خود را از چنین پردازنده هایی کسب نمی کنند. پیشرفت های بسیاری در زمینه کامپیوترهای شخصی و ابزارهای یکپارچه داشته ایم که در آینده نمونه های بیشتری از آنها را خواهید دید.

اینتل اعتراف کرد که از چرخه تولید پردازنده های موبایل خارج می شود. حال قرار است چه اتفاقی در این زمینه رخ دهد؟ 

0fbc2be17c9a454ca43cb817abd79814

حقیقتش این است که می خواهیم نگاهی وسیع تر داشته باشیم و ببینیم جهان به کدام سو می رود، نه اینکه حالا چه مواردی ترند هستند یا در گذشته بوده اند. اینک دیگر صرفا به کامپیوترهای شخصی، تبلت ها یا تلفن های هوشمند فکر نمی کنیم. تمایل داریم ابزارهای متصل به همدیگر و همچنین متصل به فضای مجازی را مدیریت کنیم.

شبکه های پیشرفته ما در تکنولوژی های جدید بسیاری مورد استفاده قرار خواهند گرفت. حتی در نسل چهارم شبکه های مخابراتی. تصور می کنیم چیپ های مودمی داریم که ما را در راس این بازار قرار خواهند داد.

در حال حاضر تکنولوژی 5G را نیز در دست توسعه داریم که نحوه ای کاملاً متفاوت در خصوص تفکر در مورد شبکه است.

پیش از این بحث از SoFIA بود و حالا در مورد دیتا سنتر ها و هوش مصنوعی می گویید. اما اتصال همه این ها به هم، کلید ماجراست. چگونه می خواهید بخش گم شده ی این پازل را فراهم کنید؟ 

intel-sofia-iot

SoFIA برای موبایل های ضعیف طراحی شده بود و ما ترجیح دادیم چنین بخشی را ترک گوییم. صادقانه بخواهم بگویم، نمی توانستیم چیزی به کاربران ارائه دهیم که از نمونه های کنونی متمایز باشد.

از طرفی، این بخش درآمدی هم برایمان به همراه نداشت. در نتیجه خود را آماده می کنیم تا بتوانیم درآمدهای بیشتری کسب کنیم. اما در همان حال، به دنبال موقعیت های تازه هم هستیم.

به آینده اگر فکر کنید، پیش خود می بینید که واقعاً نمی توان به تلفن های هوشمند دلگرم ماند. هر چند که این گجت همچنان فروش بالایی خواهد داشت. اما به این فکر کنید که ما با ابزارهای دو در یک چه کردیم. پیش خود گفتیم که دو گجت داریم به نام های کامپیوتر شخصی و تبلت. چرا نشود اینها را با هم ادغام کرد؟ مشخصاً اولین ۲ در ۱ ها بهترین نبودند. اما در بازه زمانی دو الی سه سال اخیر پیشرفت چشم گیر آنها را دیده ایم.

می خواهم بگویم که کار ما با یافتن دسته بندی و موقعیت های تازه به اتمام نرسیده است. اما می خواهیم هوشمندانه تر عمل کنیم.

در این میان ساخت مودم های 4G و 5G به شدت پیچیده تر خواهد بود و کمپانی های کمتری در جهان قادر به توسعه چنین مواردی خواهند بود. پیش از این دیده ایم که شرکت هایی نظیر Broadcom، Marvell و انویدیا از چنین بازاری خارج گشته اند. تخصص و دارایی کنونی ما بسیار کمیاب و مورد استقبال است.

آیا به شکل فعال در حال توسعه هوش مصنوعی هم هستید؟ رقبای شما نظیر کوالکام به شکل عمومی از پیشرفت های خود در این حوزه می گویند. 

IntelBlog6-1-2016

راستش در خصوص این واژه های عجیب و غریب و اینکه اصلا مردم چه چیزی را هوش مصنوعی می پندارند، مطمئن نیستم... در حال حاضر، یادگیری ماشینی یک درصد از بار پردازشی را بر عهده دارد. اما خب، پیشرفت سریعی دارد و ما هم در موردش هیجان زده ایم. در حال بهینه کردن دیتا سنترها و راهکارهای تجاری خود هستیم.

از طرف دیگر، تلاش می کنیم کمتر صحبت کرده و بیشتر عمل کنیم. اما راهکارهای بسیار جذابی توسعه داده ایم. می توانم به مدار مجتمع دیجیتال برنامه‌ پذیر (FPGA)، تلفیق قدرت پردازشی پردازنده مرکزی و پردازشگر گرافیکی اشاره کنم و یا از استفاده ی RealSense برای ثبت جهان به صورتی دیگر برایتان بگویم.

ایده استفاده از FPGA در پردازنده کامپیوترهای شخصی واقعاً جذاب است. مخصوصاً با نیم نگاهی به Viv، پلتفرم هوش مصنوعی که خودش را بهبود می دهد. در این مورد نظرتان چیست؟ 

برخی موارد در آینده فراگیر خواهند شد. برای مثال خودروهای بی نیاز از راننده. این محصولات از تکنولوژی های کامپیوترهای شخصی هم بهره خواهند گرفت یا برخی فناوری های مرتبط به دیتاسنترها. این ها همه به نوعی به یادگیری ماشینی مجهز می شوند. بخش یادگیری البته بیشتر در دیتاسنترها انجام خواهد شد.

اما آموزش، بهتر شدن الگوریتم و مواردی از این دست در خود ماشین خودران اتفاق می افتد. این در واقع خود خودرو است که می تواند تشخیص دهد جسمی که در برابرش قرار می گیرد، یک گربه است یا یک برگ درخت. و البته که باید این کار را در کمترین زمان ممکن انجام دهد. این یکی از مورد هایی است که FPGA قابلیت درخشش در آن دارد. حال آنکه آیا در خود رایانه های شخصی هم حضور خواهد داشت یا نه، مشخص نیست. شاید.

آیا قرار است به زودی محصولی با Curie (چیپی که اینتل برای ابزارهای پوشیدنی توسعه داده) به بازار عرضه شود؟ 

نمی توانیم در داخل اینتل نشسته و حدس و گمان بزنیم که کدام شرکت تصمیم دارد با این چیپ چکار کند. ایده هایی برایش داریم و تصور می کنیم بتوان در امور ورزشی از تمام قابلیت هایش بهره گرفت.

در نطق آغازین خود در کامپیوتکس، به یک gateway خانگی اشاره کردید. بیشتر در موردش می گویید؟ 

آنچه معرفی کردیم، یک gateway خانگی مجتمع با یک سیستم-بر-چیپ بود که با یک چیپ وای-فای MU-MIMO ادغام گشته.

این دقیقاً چیست؟ 

gateway یا دروازه، از یک طرف ارتباط اینترنت شما را هر چه که باشد دریافت می کند. چه اینترنت از طریق فیبر، DSL یا حتی شبکه 4G. پس از آن، سیستم-بر-چیپ یا همان SoC ما هر روش دسترسی را فراهم می آورد. پس از اینکه اینترنت به هر شکلی دریافت شد، چیپ وای-فای وظیفه ارتباط با گجت هایی که در خانه هستند را بر عهده می گیرد.

حال اگر استاندارد مربوط به گجت های شما متفاوت باشد، می توان گیت وی را بهینه نمود تا با همه ابزارها هماهنگی لازم را پیدا کند.

gateway در واقع از سوی سایر شرکت ها ساخته می شود و سازنده اش، می تواند آن طبق میل خود پیکربندی کند تا وظیفه ای فراتر از یک روتر را انجام دهد.

آیا اینتل پیش از این هم چنین پلتفرم هایی توسعه داده است؟ 

در خصوص gateway های خانگی، ما در زمینه توسعه مودم های کابلی مشغول بوده ایم. تقریباً یک سال پیش، شرکتی را خریدیم به نام Lantiq فناوری های همان شرکت به ما اجازه می داد ویژگی های تازه ای به gateway خود اضافه کنیم.

در نتیجه، حالا با استفاده از یک سیستم-بر-چیپ می توانیم اتصال کاربر به اینترنت را فراهم آوریم. در آن نیز از پردازنده اتم استفاده کرده ایم.

پردازنده i7 جدید و ده هسته ای بسیار جالب است. آیا برخی تکنولوژی های مرتبط با آن، نظیر Turbo Boost Max 3.0، به پردازنده های نسل هفتم اینتل راه پیدا خواهند کرد؟ 

intel-launches-the-worlds-first-10-core-processor-for-gaming-and-vr-spotlight-01

باید ببینیم. Turbo Boost Max یک فناوری واقعاً عالیست. توسط آن می توان مشخص کرد که یک هسته سریع تر از دیگر هسته ها به کار مشغول شود. پیش از این مجبور بودیم قدرت پردازشی یکسانی از هسته ها دریافت کنیم ولی حالا از بین ۱۰ هسته می توان گفت که یکی از آنها سریع تر به پردازش مشغول است.

به همین شکل می توان فضای اختصاصی بیشتری در اختیار همان یک هسته گذاشت تا سرعت بالاتری نیز به ارمغان آید. ایده ی این تکنولوژی بسیار نوآورانه است و بیشتر برای پردازنده های سطح بالا کاربرد دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی