ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

یکی از کارکنان سابق گوگل: لنز چشمی هوشمند معرفی شده چیزی بیش از یک اسلاید در فایل پاورپوینت نیست

لنز هوشمندی که گفته می شد Verily (شرکت تابع گوگل که در زمینه علوم زیستی فعالیت دارد) تولید کرده و چندی پیش در سرخط مهم  ترین خبرها جای گرفت هنوز برای ورود به دنیای واقعی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۰

لنز هوشمندی که گفته می شد Verily (شرکت تابع گوگل که در زمینه علوم زیستی فعالیت دارد) تولید کرده و چندی پیش در سرخط مهم  ترین خبرها جای گرفت هنوز برای ورود به دنیای واقعی راه درازی را در پیش دارد.

این لنز چشمی هوشمند که قادر است سطح گلوکز بدن کاربر را اندازه بگیرد و نخستین بار در سال 2014 میلادی از سوی گوگل معرفی شد، آنطور که یکی از مدیران اسبق Verily گفته صرفا تصویری در یک فایل ارائه پاورپوینت است و وجود خارجی ندارد.

در مورد گجت مورد بحث هم باید بگوییم که قرار است به عنوان جایگزینی برای افراد مبتلا به دیابت تولید شود که در برهه کنونی باید برای تست سطح گلوکز خون خود سرانگشتشان را سوراخ نمایند و به لطف تکنولوژی ابداع شده توسط گوگل می توانند قند خون خود را از طریق اشک چشم شان پایش نمایند.

در مطلبی که اخیرا در نشریه STAT و با استناد به حرف های کارمند سابق Verily منتشر شده، عملیاتی بودن این طرح به لحاظ علمی زیر سوال برده شده. در این مطلب آمده است که نمونه اولیه ارائه شده توسط گوگل کار نمی کرده و تلاش های قبلی انجام شده توسط دیگر شرکت ها که در جهت ساخت محصولاتی مشابه صورت گرفتند نیز همگی به خاطر یک دلیل با شکست روبرو شدند: اشک انسان نمی تواند سطح گلوکز خون را به صورت دقیق نشان دهد.

علم عقیده محور

Verily اما با این استدلال که سطوح گلوکز خون و اشک با هم برابری نمی کنند، مخالفت می کند و اضافه می کند لنز طراحی شده توسط آن از روشی بهبود یافته مبتنی بر گردآوری اشک بهره می گیرد که احتمالا در گذشته [به خاطر دقت پایینش] تحقیقات قبلی را به سمت و سویی نادرست سوق داده. اما جان اشمیت شیمی دان به Stat می گوید که در مورد عملیاتی بودن این روش تردید دارد.

او می گوید: همواره یک نفر هست که فکر می کند همه کارهای انجام شده قبلی غلط هستند. پیشتر ثابت شده که این دانش عقیده محور بسیار گران تمام می شود و نباید از سوی شرکت هایی نظیر Verily ارائه گردد که البته در این شرکت هزینه ابدا مشکل به حساب نمی آید.

لازم است اضافه نماییم که پروژه ساخت این لنز هوشمند در واقع شروع رسمی فعالیت های Verily را به جلو انداخت که به عنوان یک شرکت تابع آلفابت به صورت مستقل راه اندازی شد و در تابستان سال 2014 با یک کمپانی فعال در حوزه سلامت به نام نوارتیس وارد همکاری شد تا این محصول را توسعه داده و به صورت تجاری در بیاورد. اما آنطور که نوارتیس گفته، این تلاش ها همچنان در فاز تحقیقاتی هستند.

جدای از گزارش اخیر نشریه Stat، جسیکا مگا مدیر ارشد پزشکی Verily هم چندی پیش مصاحبه ای با بلومبرگ انجام داد و در آن از پروژه های این شرکت گفت. او همچنین یادآور شد که Verily «یک شرکت تولید کننده محصول نیست و در مقابل تلاش دارد که دستاوردهای تازه ای در زمینه پزشکی و درمان بیماری ها داشته باشد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی