ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

موتور ویبره تلفن های همراه می تواند نقش میکروفون را ایفا کند

آیا می دانستید که موتور ویبره موبایل شما می تواند قابلیت های دیگری غیر از لرزاندن دستگاه داشته باشد؟ رامیت روی چانداری استادیار دانشکده مهندسی کامپیوتر و برق دانشگاه ایلینوی همراه با نیروپام روی دانشجوی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۱:۳۰

آیا می دانستید که موتور ویبره موبایل شما می تواند قابلیت های دیگری غیر از لرزاندن دستگاه داشته باشد؟ رامیت روی چانداری استادیار دانشکده مهندسی کامپیوتر و برق دانشگاه ایلینوی همراه با نیروپام روی دانشجوی مقطع دکترای این دانشگاه در جریان پژوهش های خود دریافتند که می شود با استفاده از این موتور به جاسوسی از افراد و شنود مکالمات آنها پرداخت.

طبق گفته این دو محقق، موتور ویبره یک موبایل درست مانند یک اسپیکر عمل می کند و از هر اسپیکر هم می تواند به عنوان میکروفون استفاده نمود.

چانداری و روی مقاله ای را هم در مورد این یافته خود منتشر کرده اند. در این مقاله آمده است، با تغییر ولتاژ ورودی به موتور می توان این قطعه را از اسپیکر به یک میکروفون بدل نمود. خبر خوب اما این است که نمی توان چنین کاری را از راه دور انجام داد.

البته برای تغییر دادن ولتاژ لازم است که بدنه موبایل باز شده و موتور ویبره آن دستکاری شود. با این همه، انجام چنین کاری نهایتا به یک دقیقه زمان نیاز دارد و برای این منظور تنها کافی است که جوش «چهار نقطه کلیدی اتصال» برداشته شود.

البته در ادامه، صدایی که با استفاده از این روش توسط محققین دانشگاه ایلینوی ضبط شده در نگاه نخست قابل تشخیص به نظر نمی رسد اما آنها با استفاده از نرم افزار تشخیص صدا و الگوریتم هایی که فرکانس های گم شده را جایگزین می کنند موفق شدند صدای ضبط شده را در هشتاد درصد از موارد به کلمات قابل تشخیص برگردانند.

برای شنیدن صدای به دست آمده از موتور ویبره قبل از پردازش، صدا بعد از پردازش و دریافت آن از طریق میکروفون کافی است که روی این لینک کلیک نمایید. اضافه نماییم چانداری و روی در نظر دارند مقاله خود در این باره را در جریان رویدادی به نام MobiSys که اواخر همین ماه در سنگاپور برگزار می شود، ارائه نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی