ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

حدود یک میلیون مراجعه به سامانه استعلام تعداد خطوط تلفن همراه و تنها ۳۶۰ هزار استعلام موفق

موضوع سیم کارت های بلا استفاده، دست به دست چرخیدن آنها بین کاربران، سیم کارت های مفقود شده و سوء استفاده های احتمالی از آنها بحثی جدی است که می تواند ناخواسته و در عین ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۰

موضوع سیم کارت های بلا استفاده، دست به دست چرخیدن آنها بین کاربران، سیم کارت های مفقود شده و سوء استفاده های احتمالی از آنها بحثی جدی است که می تواند ناخواسته و در عین ناباوری پای مالک حقیقی آنها را به دادگاه و حتی بازداشتگاه باز کند. بسیاری از مالکان سیم کارت های اینچنینی حتی از داشتن چنین سیم کارتی به نام خود بی اطلاع اند و این در حالی است که سیم کارت ثبت شده به نام آنان ممکن است برای مقاصد مجرمانه مورد بهره برداری قرار بگیرد. مسئله ی ثبت سیم کارت با کد ملی دیگران بدون اطلاع خود آنان نیز مزید بر علت می شود تا هرچه سریع تر تکلیف این دست سیم کارت ها توسط مالکان روشن شود.

سامانه ی استعلام تعداد خطوط مشترکین تلفن سیار به همین منظور و با هدف ساماندهی سیم‌ کارت های با هویت نامشخص راه‌ اندازی شده است. به گفته ی سرپرست معاونت نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری، مشترکین تلفن همراه باید در نظر داشته باشند که پیامد ها و مسئولیت های ناشی از سوء استفاده از سیم‌ کارت صرفاً به عهده ی استفاده‌ کننده از سیم‌ کارت نبوده، بلکه بر عهده ی مشترکی است که سیم‌ کارت به نام وی ثبت شده است.

34672_orig
حسین فلاح جوشقانی، سرپرست معاونت نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری

حسین فلاح جوشقانی در خصوص سامانه ی استعلام تعداد خطوط مشترکین تلفن سیار اعلام کرده است از زمان راه‌ اندازی، ۹۴۸ هزار و ۷۲۰ نفر مشترک تلفن همراه به این سامانه مراجعه کرده‌اند. جوشقانی افزوده است: «از میان مراجعه‌ کنندگان، ۵۴۹ هزار و ۶۶۱ نفر تعداد سیم‌ کارت‌ های به نام خود را استعلام کرده‌ اند که ۳۶۰ هزار و ۲۹ استعلام پاسخ داده شده و ۱۷۲ هزار و ۲۰۸ استعلام به دلیل مغایرت کد ملی ارائه شده با شماره تلفن همراه ثبت شده رد شده است».

همان گونه که از آمار ارائه شده پیداست، حدود ۴۳ درصد از مراجعه کنندگان به این سامانه به هر دلیلی از انجام استعلام خودداری کرده و آن را ترک کرده اند، و ۳۵ درصد از استعلام های انجام شده نیز به دلیل مغایرت اطلاعات وارد شده به نتیجه نرسیده است. این آمار می تواند نشان از بهره وری نه چندان مناسب سامانه ی طراحی شده به دلایل مختلف داشته باشد؛ مسئله ای که با توجه به حساسیت موضوع بد نیست هم از سوی مسئولین این سامانه و هم از سوی کاربران مورد بازبینی قرار گیرد.

مشترکین تلفن همراه می توانند با مراجعه به پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در بخش خدمات الکترونیک، و یا با مراجعه ی مستقیم به سامانه ی استعلام تعداد خطوط مشترکین تلفن سیار از تعداد سیم‌ کارت هایی که با کد ملی آنان ثبت شده، مطلع شوند. مشترکین تلفن همراه هر کدام از اپراتور ها باید کد ملی و شماره تلفن همراه خود را در این سامانه وارد کنند. پس از ثبت اطلاعات درخواستی در این سامانه، پیامکی برای آنان ارسال می شود که تعداد سیم‌ کارت های ثبت شده با کد ملی متقاضی در هر اپراتور تلفن همراه در این پیامک درج شده است.

سرپرست معاونت نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری درباره ی نحوه ی تعیین وضعیت سیم‌ کارت هایی که ممکن است بدون اطلاع مشترک به نام وی ثبت شده باشند اظهار کرده است: «این دسته از مشترکان برای پیگیری وضعیت سیم‌ کارت های ثبت شده به نام آنان، برای غیر فعال کردن و یا تعیین تکلیف آنها باید به دفاتر امور مشترکین اپراتور مورد نظر مراجعه کنند».

به گفته ی ایشان، غیرفعال کردن خطوطی که بدون اطلاع مشترک به نام وی ثبت شده، رایگان است و در صورتی که اپراتور مورد نظر بابت این خدمت هزینه ای مطالبه کند، مشترکین می توانند با تماس و یا مراجعه به سامانه ی پاسخگویی به شکایات (۱۹۵)، موضوع را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منعکس کنند. درصورت بروز مشکل در حین استفاده از سامانه نیز مشترکان می توانند موارد مورد نظر و یا سؤالات خود را به پست الکترونیکی mobilecount@cra.ir ارسال کرده و راهنمایی و پاسخ لازم را دریافت کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی