ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اطلاعات ۳۲ میلیون اشتراک توییتر روی وب تاریک به فروش گذاشته شده است

تنها چند روز پس از آنکه مشخص شد اشتراک های مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیس بوک، در برخی از شبکه های اجتماعی هک شده اند، شنیده ها حکایت از آن دارند که ظاهراً افراد بیشتری ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۰

تنها چند روز پس از آنکه مشخص شد اشتراک های مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیس بوک، در برخی از شبکه های اجتماعی هک شده اند، شنیده ها حکایت از آن دارند که ظاهراً افراد بیشتری می بایست نسبت به تغییر گذرواژه ی شان اقدام نمایند.

در همین راستا، وبسایت «ZDNet» در گزارشی آورده که هکری روسی مدعی شده اطلاعات لازم جهت لاگین به اشتراک میلیون ها کاربر سرویس توییتر را در اختیار دارد و قصدش بر این است که این داده ها را در عوض دریافت ۱۰ بیت کوین -معادل ۵۸۰۷ دلار- به فروش برساند. ضمناً سایت «LeakedSource» نیز در پستی روی وبلاگ خود و به نقل از منابع اش ذکر کرده که این هکر احتمالاً توانسته است اطلاعات مرتبط به ۳۲ میلیون اشتراک شبکه ی اجتماعی یاد شده را در اختیار گیرد.

سایت مذکور در ادامه نیز خاطر نشان ساخته که بسیاری از پسوردها فاقد رمزنگاری بوده و به صورت متن ساده هستند و ظاهراً خیل گسترده ای از اشتراک های هک شده به کاربران روسی تعلق دارند. ناگفته نماند در بخشی از گزارش و بر حسب اینکه پسوردها به شکل متن ساده بوده اند گمانه زنی گشته که احتمالاً این داده ها از طریق حملات صورت پذیرفته بوسیله ی بد افزارها به کامپیوتر کاربران به دست آمده اند و بعید است که نفوذی به پایگاه دیتابیس های امن توییتر صورت پذیرفته باشد.

همچنین LeakedSource می گوید، بسیاری از پسوردهای به سرقت رفته شامل عباراتی مانند 123456، 123456789، qwerty و Password بوده اند و بدون شک انتخاب چنین گزینه هایی باعث شده که مهاجم یا مهاجمین با یک بد افزار ساده و یا یک روش نه چندان پیچیده ی دیگر از آنها آگاه گردند.

نکته ی دیگری که حائز اهمیت جلوه می کند این است که بسیاری از افراد از پسوردی یکسان برای ورود به اشتراک های مختلف خود در سرویس های گوناگون استفاده می برند و بر همین مبنا بعید نیست با گذرواژه هایی که حالا هکر روسی برای فروش گذاشته بتوان به دیگر اکانت های کاربران نیز ورود کرد.

بد نیست اشاره کنیم این خبر در حالی منتشر می شود که تنها یکی دو هفته ی پیش شنیده شد هکری دیگر از سرزمین روسیه تلاش داشته تا روی وب تاریک و در عوض دریافت ۵ بیت کوین -معادل ۲۲۰۰ دلار- اطلاعات ۱۱۷ میلیون اکانت لینکدین را بفروشد.

در پاسخ به اتفاق بالا یکی از سخنگویان توییتر هم واکنش نشان داده و گفته است ما مطمئن هستیم هیچ نفوذی به سرویس هایمان صورت نگرفته و داده هایی که هکر مورد بحث در اختیار دارد از این طریق به دست نیامده. در واقع کوشش داریم اطلاعات خود را با داده های لو رفته قیاس کرده و حتی از این طریق کاربران مان را بیشتر و بهتر هم محافظت نماییم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی