ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی دیجیاتو؛ جک S5 دنده ای، کراس اوور چینی متفاوت در بازار

درست زمانی که بازار داخلی مملو از خودروهای بی‌کیفیت و نه‌چندان زیبای چینی شده بود، شرکت کرمان‌ موتور با معرفی و عرضه محصول جدید خود تحولی را در این شرایط ایجاد کرد. با توجه به ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

درست زمانی که بازار داخلی مملو از خودروهای بی‌کیفیت و نه‌چندان زیبای چینی شده بود، شرکت کرمان‌ موتور با معرفی و عرضه محصول جدید خود تحولی را در این شرایط ایجاد کرد.

با توجه به مشخصات فنی، می‌توان جک S5 را انقلابی در میان چهارسیلندرهای زیر 100 میلیون تومان بازار دانست که با قیمت گذاری رقابتی و همچنین عرضه در بهترین بازه زمانی ممکن، توانست رکورد خوبی را در فروش به نام خود ثبت کند.

برهمین اساس ما نیز برآن شدیم تا با بررسی یکی از S5 های موجود، نقاط ضعف و قوت آن را بیابیم. خودرویی که برای تست انتخاب کردیم یکی از نمونه‌ های کارکرده در بازار بوده تا نتایج بررسی ملموس‌ تر و به حقیقت نزدیک‌ تر باشد.

طراحی ظاهری و امکانات رفاهی جک S5

این خودروی شاسی‌ بلند از هر نما شباهت‌ های زیادی به هم‌نوعان کره‌ ای و اروپایی خود نظیر هیوندای توسان، کیا اسپرتیج و در برخی زوایا آئودی Q5 دارد، اما با ریزبینی و دقت می‌ توان وجوه تمایز و اشتراک آن‌ ها را به‌خوبی از هم تشخیص داد.

ابعاد این کراس‌ اوور دقیقا برابر با هم‌تایان کره‌ای یعنی کیا اسپورتیج و هیوندای توسان بوده که تنها تفاوتش در ارتفاع است که به میزان 2 سانتی‌ متر از آن‌ ها بلند تر است.

JAC-2

فاصله بین دومحور نیز در هرسه این خودرو ها 2.6 متر بوده که همین موضوع مسبب ایجاد فضایی کافی برای کابین است.

طراحی قسمت جلوی S5 شباهت بسیاری با هیوندای IX35 دارد، در واقع باید گفت در طراحی آن از IX35 الهام گرفته شده است. در حالی که قسمت پشت آن بسیار شبیه به کراس اوورهای آئودی است.

این امر در داخل کابین نیز صادق بوده، به‌گونه‌ ای که در اولین لحظه ورود به کابین نمی‌ توان تفاوت چندانی میان آن و کابین هیوندای IX35 پیدا کرد.

JAC-3

قطعات کاربردی داخل خودرو از کیفیت قابل قبولی برخوردار است و همین موضوع یکی از نقاط قوت S5 نسبت به سایر خودرو های چینی موجود در بازار است.

رنگ مشکی پیانو به‌ کار رفته در تریم و تجهیزات داشبورد در کنار تودوزی از جنس چرم مشکی با دوخت قرمز، هماهنگی چشم‌ نوازی را ایجاد کرده است.

خودرویی که در این مقاله به‌بررسی آن پرداخته‌ ایم از نظر ظاهری دست‌ خوش تغییراتی از سوی مالک شده است.

به‌ طور مثال کمربند های سیاه رنگ جای خود را به کمربند های قرمز اسپرت داده‌اند تا هماهنگی میان تودوزی با دوخت قرمز و کمربند ها بیشتر شود.

JAC-11

یکی دیگر از ان تغییرات، تغییر رنگ رینگ‌های 17 اینچی آلومینیومی است که ابهت این شاسی‌ بلند شهری را بیشتر کرده‌ است.

آپشن ها و تجهیزات جک S5 دنده ای

S5 برای اولین بار در میان محصولات چینی وارد شد به کشورمان با سامانه کنترل الکترونیکی پایداری ESC عرضه شد. همچنین سیستم ترمز ABS ، EBD و  EBA به صورت استاندارد روی چهار چرخ که مجهز به سیستم ترمز دیسکی هستند انجام وظیفه می‌کنند.

برای بالا رفتن و پایین آمدن از شیب های تند سیستم‌ های HAS (کمک شروع حرکت در سربالایی) و HDC ( کنترل حرکت در سراشیبی ) به کمک راننده آمده تا با خیالی آسوده در هر مسیر شروع به حرکت کند.

JAC-9

کنترل لحظه‌ای فشار باد تایر ها نیز بر عهده سامانه TPMS بوده و در صورت بروز مشکل، به‌صورت الکترونیکی و با روشن شدن چراغی در نمایشگر موجود در آمپرها راننده مطلع شده تا اقدام به رفع مشکل کند.

نمایشگر و آمپر های پشت فرمان که از نوع سوپر ویژن است از قابلیت تنظیم نور برای عدم خستگی چشم راننده در شب نیز بهره می برد.

JAC-14

خروجی برق 12 ولت، سانروف دوحالته، آینه‌ های جانبی برقی با همراه گرمکن، سیستم صوتی با 6 بلندگو به‌ همراه کلید های تنظیم‌کننده روی فرمان و روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ ها بر اساس نور محیط، از آپشن‌ هایی هستند که در جک S5 جلب توجه می‌کند.

JAC-12

امکاناتی که به‌همراه S5 عرضه می‌شود تا پیش از این به ندرت روی خودروهای کمتر از 100 میلیون تومان در بازار مشاهده می‌شد که همین امر بار دیگر S5 را در رده خود از رقبا پیش انداخت.

JAC-10

مشخصات موتور جک S5

به‌جرات می‌ توان گفت برگ برنده جک S5، پیشرانه 2 لیتری مجهز به توربوشارژر آن بوده که جک S5 را از سایر هم‌ نوعانش متمایز می‌سازد.

موتور چهارسیلندر 16 سوپاپ DOHC  دو لیتری توانایی تولید 174 اسب‌بخار و همچنین 235 نیوتن‌ متر گشتاور را دارد و براساس برخی منابع با الگو برداری از روی موتور مشهور 4G63 میتسوبیشی شکل گرفته است.

البته باید به این نکته نیز توجه کرد که موتورهای توربو اساسا به مراقبت و نگهداری بیشتری نسبت به موتورهای ساده نیازمندند و برای مثال استفاده از بنزین سوپر و روغن با کیفیت و تعویض به موقع آن برای افزایش دوام موتور توربو از اهمیت زیادی برخودار است.

JAC-13

به هر روی اعداد و ارقام برای یک خودرو 75 میلیون تومانی بسیار قابل توجه است به‌گونه‌ ای که شما را ترغیب می‌کند تا رانندگی با S5 را تجربه کنید.

در واقع این روزها حتی بسیاری خودروهای گران قیمت تر از S5، قدرتی به مراتب کمتر دارند و تا بازه قیمتی 140 میلیون تومان ( محدوده قیمتی هیوندای توسان و کیا اسپرتیج) هیچ خودرو دیگری با مشخصات فنی نزدیک به جک S5 عرضه نمی شود.

تجربه رانندگی با جک S5 دنده ای

در لحظه باز کردن سوئیچ و رسیدن برق به پشت آمپر، خواهید دید که عقربه‌های دورموتور و سرعت‌سنج به‌ یکباره تا انتها رفته و مجددا به جای خود باز می‌گردند که همین موضوع با تقلید از خودروهای اسپرت اصیلی مانند محصولات فراری انجام شده و بر اسپرت بودن خودرو تاکید دارد.

با فشردن پدال کلاچ و استارت زدن پیشرانه خودرو بدون صدای اضافه خاصی روشن شده و آماده به‌کار می‌شود.

JAC-6

یکی از نکات جذاب در کابین، اهرم تعویض دنده بوده که روی آن 6 دنده جلو و یک دنده عقب ثبت شده است.

جک اس 5 مخصوص افرادیست که از تعویض دنده لذت می برند، هرچند در نمونه های کارکرده بعضا مشکلاتی در گیربکس دیده می شود و در برخی موارد پروسه تعویض دنده چندان دقیق نیست و لذت رانندگی را کاهش می دهد.

به هرحال اگر قصد دیر عوض کردن دنده را داشته باشید متوجه کات‌آف موتور به‌ منظور جلوگیری از آسیب‌ رسیدن به آن خواهید شد که در دور نسبتا پایین حدود 5500 RPM اتفاق می افتد.

در واقع قدرت موتور به لطف وجود توربو آنچنان است که در زمان تخت کردن پدال گاز، فرصت چندانی برای لذت بردن از شتاب خوب اس 5 پیدا نمی کنید و بلافاصله باید به فکر تعویض دنده بعدی باشید.

توربوشارژ در 3000 تا 3500 دور در دقیقه به حداکثر عملکرد خود می رسد و اصطلاحا فول بوست می شود و از این دور موتور شاهد شتاب مضاعف خودرو هستیم که تا لحظه کات آف ادامه پیدا می کند.

تاکنون شتاب گیری صفر تا صد رسمی و دقیق برای جک S5 در ایران انجام نشده است اما آنچه از شواهد امر پیداست شتابی در حدود 10 الی 10.5 ثانیه با بنزین سوپر و شرایط مطلوب برای این خودرو قابل تصور است که عدد خارق العاده ای نیست اما از بسیاری خودروهای دیگر موجود در بازار بهتر است و شاید تا محدوده قیمتی 130 میلیون تومان تنها نیسان ماکسیما و MG6 یارای رقابت با آن را داشته باشند.

JAC-4

شنیده شدن صدای توربو در حدود 3500 RPM  شما را ترغیب به گاز دادن و سرعت گرفتن می‌کند، البته باید مراقب محدودیت های سرعت هم باشید، چرا که سرعت جک S5 با توجه به ضرایب دنده نسبتا بلند 3 و 4 به راحتی از محدوده مجاز سرعت 120 کیلومتر در ساعت فراتر می رود.

S5 به لطف سیستم تعلیق مستقل مک‌فرسون در جلو و همچنین سیستم چند اتصالی E شکل (مولتی لینک) در عقب، به‌همراه سیستم فرمان چرخ دنده شانه‌ای با کمک برقی، سواری نسبتا نرم و بدون تنشی را به سرنشینان ارائه می‌کند

البته این موضوع در زمان رانندگی شهری بسیار خوشایند بوده، اما از آنجایی که این‌ خودرو به هیچ‌ عنوان مناسب رانندگی خارج از جاده نیست تکان‌ های نسبتا زیادی بر روی جاده ناهموار به سرنشینان وارد می‌ شود.

هرچه باشد چینی ها هنوز به پختگی لازم برای طراحی یک سیستم فنربندی بی نقص دست نیافته اند و بهتر است پشت فرمان S5 از رفتن به آفرود یا رد شدن از روی سرعت گیر ها با سرعت زیاد، خودداری کنید.

البته در مانورهای شهری و خیابانی فرمان‌پذیری و هندلینگ S5 قابل قبول بوده و موجب جلب رضایت شما می‌شود.

JAC-7

نکته‌ ای که باید به آن اشاره کرد، مصرف سوخت جک S5 متوسط بوده که هنگام رانندگی در ترافیک و خیابان‌ های شلوغ، عدد 12.5 لیتر را در کامپیوتر سفری نشان می‌ دهد که با توجه به توربو بودن پیشرانه کمی بیشتر از حد انتظار است.

در مجموع میانگین مصرف سوخت شهری با توجه به بازه زمانی مورد بررسی، عددی حدود 11.3 لیتر در هر 100 کیلومتر است. سیکل ترکیبی مصرف سوخت به هنگام رانندگی جاده‌ای تا 7.8 لیتر کاهش پیدا می‌کند.

در واقع تصور عمومی این است که پیشرانه های توربو در مجموع اقتصادی تر از موتور های سنتی اتمسفریک (فاقد توربوچارجر و سوپر چارجر) هستند، اما در عمل این موتورها نیز در صورت رانندگی اسپرتی می توانند برابر یا حتی بیشتر از موتور های قدیمی سوخت مصرف کنند.

JAC-15

در  رانندگی در سرعت‌ های بالا جک S5 نرم و بی‌صدا ظاهری می شود و می تواند رضایت شما را تامین کند، البته نباید انتظار کیفیت سواری و دوامی معادل خودروهای کره ای یا ژاپنی 140 میلیون تومانی را از S5 داشته باشید، اما در مجموع تناسب قابل قبولی بین قیمت این خودرو و مشخصات فنی آن وجود دارد.

JAC-16

JAC-18

قیمت و شرایط بازار

با وجود اینکه در حال حاضر رقبایی همچون، BYD S6، چری تیگو5 و سانگ‌ یانگ تیولی در این رده برای S5 خط‌ و‌ نشان می‌کشند، اما بازهم این کراس‌اوور تند و تیز طرفداران خاص خود را دارد.

یکی دیگر از نکاتی که می‌تواند همچنان S5 را در بازار محبوب نگه‌ دارد، عرضه نسخه اتوماتیک جک S5  در چندماه آتی است که با قیمتی حدود 88 میلیون تومان راهی بازار خواهد‌شد.

در پایان اگر بخواهیم JAC S5 را در قالب چند جمله خلاصه کنیم، بهتر است بگوییم با پرداخت مبلغی کمتر از 100 میلیون تومان می‌توانید لذت رانندگی یک خودرو در بازه 100 تا 150 میلیون تومانی را تجربه کنید و این ویژگی مثبت مورد توجه اکثر خریداران قرار گرفته است.

بنابراین باید به شجاعت کرمان موتور در عرضه یک کراس اوور دنده دستی توربو دست مریزاد گفت و فروش خوب جک S5 به خوبی نشان دهنده تمایل عموم افراد به خرید خودروهای متفاوت با قیمت رقابتی است.

JAC-1

خودروهایی که به لطف مشخصات خود، ضعف برند و کشور سازنده را پوشش می دهند و می توانند در مقابل رقبای گران قیمت تر حرفی برای گفتن داشته باشند.

طبیعتا بسیاری افراد معتقدند که عرضه نسخه اتوماتیک می تواند بزرگترین نقطه ضغف مدل دستی (گیربکس) را رفع کند اما باید منتظر ماند و دید که آیا نسخه اتوماتیک S5 نیز از حیث قابلیت های فنی می تواند به اندازه نمونه دستی، رضایت بخش باشد یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • shayan
    shayan | ۲۲ خرداد ۱۳۹۵

    اسم این ماشین جی ای سی هست نه جک تو سایت کرمان موتور نوشته

  • ghh
    ghh | ۲۱ خرداد ۱۳۹۵

    شتابش ۸ تاست! اشتباه زدینااا

    • سپهر زنگنه
      سپهر زنگنه | ۲۱ خرداد ۱۳۹۵

      8 ثانیه بر چه اساسی؟ لینک منبع معتبر رو اینجا قرار بدید در صورت لزوم تصحیح می کنیم، اما ام جی جی اس با قدرت 217 اسب بخار و گیربکس دوبل کلاچ در تهران بهترین تایمی که ثبت کرده در حدود 8.3 ثانیه بوده...

  • مهدی
    مهدی | ۲۱ خرداد ۱۳۹۵

    سلام.خیلی خوب بود ولی چنتا مشکل هم داشت مثل شتاب که خیلی بهتر از گفته شماست و قیمت اس 5 اتومات که یکم بیشتر شده
    امیدوارم که با ورود اس 5 اتومات نقد و بررسی اونو هم بزارید . ممنون

  • آرمین
    آرمین | ۲۰ خرداد ۱۳۹۵

    خیلی خوب بود بررسی اما واقعا عکساتون بی کیفیت وبد بود

  • امین
    امین | ۲۰ خرداد ۱۳۹۵

    توربوشارژ بودن موتور ربطی به بنزین مصرفی نداره و نوع بنزین رو صرفا ضریب تراکم موتور مشخص میکنه و این تصور که اتومبیل های جدید موجود در بازار باید از بنزین سوپر استفاده کنن کاملا تصور غلطیه؛ اتفاقا طراحی های جدید اکثرا به صورتیه که بنزین بدون سرب (همون بنزین معمولی) سوخت استاندار اتومبیل باشه. در مورد جک اس 5 هم اگر از طرف سازنده تاکیدی برای استفاده از بنزین سوپر نشده نباید از بنزین سوپر استفاده کرد و توربوشارژ بودن موتور به هیچ عنوان دلیلی بر استفاده از بنزین سوپر نیست.

    • سپهر زنگنه
      سپهر زنگنه | ۲۰ خرداد ۱۳۹۵

      سلام، این نظر شما بر اساس نکات فنی پیچیده ای قابل بحث هست اما به دلیل افزایش فشار میانگین احتراق در سیلندر که اساسا به وسیله افزایش نسبت تراکم و استفاده از پرخوران ایجاد میشه، نیاز به افزایش عدد اکتان و به سوزی بیشتر سوخت وجود دارد که شامل بنزین سوپر (با اکتان بیشتر می شود) و اکتان بنزین معمولی در ایران اصولا برای بسیاری از خودروهای فاقد توربو نیز کفایت نمی کند...

مطالب پیشنهادی