ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کوالکام با پلتفرم مرجع خود راه را برای ساخت خودروهای هوشمند هموارتر می سازد

وقتی در مورد کوالکام سخن به میان می آید به یقین به چیپست های به روز این کمپانی برای تلفن های هوشمند فکر می کنید؛ شکی نیست که کوالکام در عرصه ی تراشه های موبایل نامی ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰

وقتی در مورد کوالکام سخن به میان می آید به یقین به چیپست های به روز این کمپانی برای تلفن های هوشمند فکر می کنید؛ شکی نیست که کوالکام در عرصه ی تراشه های موبایل نامی بزرگ است، ولی این تنها کسب و کاری برند یاد شده محسوب نمی شود و آنها در زمینه های مختلفی به فعالیت می پردازند.

برای مثال کوالکام در صنعت خودرو نیز حضور چشم گیری دارد و تا به امروز بیش از ۳۴۰ میلیون از چیپ های آن در ۲۰ مدل مختلف اتومبیل مورد استفاده قرار گرفته. بسیاری از خودروها این روزها برای اینکه بدل به محصولاتی هوشمند شوند به تکنولوژی ارتباطی بلوتوث متکی هستند و در اکثر موارد از این طریق به دیوایسی دیگر مانند اسمارت فون متصل شده و قابلیت هایی ویژه را در اختیار کاربر می گذارند.

اما گام بعدی در دنیای ماشین ها ارائه محصولاتی کاملاً متصل به شبکه و اسمارت است، که به دستگاهی جانبی و یا فناوری بلوتوث نیازی نداشته باشند. برای رسیدن به این مرحله کوالکام از پلتفرم مرجع خود برای اتومبیل های هوشمند پرده برداشته؛ پلتفرمی که بنا است کار را برای خودرو سازان آسان تر کرده و پیچیدگی های ساخت محصولی اسمارت و متصل را از پیش روی شان بر دارد.

حال شاید این سئوال مطرح باشد که بر اساس این پلتفرم یک خودرو چه راهکارهایی را برای اتصال به شبکه در اختیار دارد؟ در پاسخ باید بگوییم بسیاری از محدودیت ها برداشته شده اند و راه حل های متعددی نیز در پیش رو است. در پلتفرم کمپانی مورد بحث ارتباط از طرق مختلف مانند 4G LTE، Gigabit Ethernet و بسیاری از پروتکل های ارتباطی بی سیم دیگر میسر می شود.

برای تکیه به فناوری 4G، کوالکام یک مودم X12 LTE و یک مودم X5 LTE  خود را به کار بسته (مودم اول در چیپست اسنپدراگون ۸۲۰ هم حضور دارد و مودم دوم در تراشه های اسنپدراگون ۶۱۶، ۴۱۵ و ۲۱۲ رویت شده است).

در کنار 4G LTE از سیستم بین المللی مسیریابی ماهواره ای موسوم به (GNSS)، وای-فای، بلوتوث و پروتکل های اختصاصی ارتباطات بُرد کوتاه نیز پشتیبانی گشته تا امکان تماس و تبادل داده در فواصل کم (مانند جاده ها) میان خودروها وجود داشته باشد.

بد نیست اشاره ای به این موضوع داشته باشیم که پلتفرم های مرجع معمولاً به پلتفرم هایی گفته می شود که در آنها تمام فناوری های یک کمپانی در زمینه ای خاص گنجانده شده است و پیاده سازی اش در یک محصول به این معنا نیست که تمامی ویژگی های آن در دسترس خواهند بود (به صورت معمول سفارشی سازی هایی صورت می گیرد و برخی از امکانات حذف می شوند).

نکته ی قابل توجه دیگر در رابطه با پلتفرم مرجع کوالکام اینکه در این پلتفرم از به روز رسانی نرم افزاری به صورت OTA پشتیبانی به عمل آمده، اتفاقی که نشان می دهد شما قادر خواهید بود خودروهای هوشمند آینده را از نظر نرم افزاری و حتی سخت افزاری ارتقا دهید. البته شرکت مورد اشاره راجع به امنیت پلتفرم اش و راه حل هایی که برای آن در نظر گرفته حرف خاصی به میان نیاورده و باید منتظر ماند و دید در این زمینه چه راهکارهایی را ارائه خواهد کرد.

پلتفرم مرجع کوالکام از گستره ی وسیعی از معماری های سخت افزاری به کار رفته در خودروهای مختلف پشتیبانی می نماید و انتظار می رود استفاده از آن در انتهای سال ۲۰۱۶ میلادی عملیاتی شود. ضمناً این پلتفرم قرار است در روزهای ۸ الی ۹ ژوئن در نمایشگاه خودروی دیترویت هم به نمایش گذاشته شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی