ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

امتیازات The Witcher 3: Wild Hunt – Blood and Wine؛ خلاصه ای بر نکات مثبت و منفی

اگر سی روز گذشته را نگاهی بیندازیم، به یکی از غم انگیز ترین دوران گیمری خود پی می بریم. پس از وداع باشکوه ناتان دریک در Uncharted 4: A Thief's End، این بار نوبت به ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۱:۰۰

اگر سی روز گذشته را نگاهی بیندازیم، به یکی از غم انگیز ترین دوران گیمری خود پی می بریم. پس از وداع باشکوه ناتان دریک در Uncharted 4: A Thief's End، این بار نوبت به گرالت پیر رسید تا با بسته الحاقی Blood and Wine ماجراجویی خود را پایان دهد. واقعا ماه عجیبی را در متاکریتیک [وب سایتی که میانگین امتیازی بازی، فیلم، سریال و موسیقی ها را قرار می دهد] گذراندیم. از روز عجیب بلیزارد با انتشار نقدهای بسیار منفی فیلم وارکرفت و واکنش های بسیار مثبت به بازی اوورواچ تا تبدیل شدن لاک پشت های نینجای جدید به ضعیف ترین عنوان استودیو خلاق پلاتینوم گیمز، همگی دلیلی بر ادعا بالا هستند.

اما در این بین Blood and Wine بیشتر از همه شگفت زده مان کرد. نه به خاطر امتیازات بالایی که کسب کرد، زیرا جوانان استودیو سی دی پراجکت آن چیزی که کاشته اند را اکنون درو می کنند. بلکه به این علت که آخرین بسته الحاقی ویچر 3 توانست نمراتی بیش تر از نود درصد بازی های نسل هشتم به دست آورد. اینجاست که ارزش واقعی استودیوها با یکدیگر مشخص می شود. بسیار خب، مقدمه را بیشتر از این طولانی نمی کنیم و نگاهی به نقدهاش منتشر شده از آخرین ماجراجویی گرگ سپید می اندازیم.

1

یکی از بزرگترین سورپرایزهای معرفی Blood and Wine به خلاصه داستان جالب آن باز می گشت. گرالت این بار پا به منطقه ای گذاشته که هیچ گاه رنگ و بوی جنگ به خود ندیده و مردم در آرامش زندگی روز مره شان را سپری می کنند. اما در این بین کشتن چندین شواله باعث حضور شخصیت محبوب ما و تلاش حل این معما می شود.

شاید همگی دنیای ویچر را به هرج و مرج همیشگی آن بشناسند. اما این گذشته جالب و عجیب دنیای بازی که آرامشی نسبی را در دیدار ابتدایی به ارمغان آورده، خود یک تغییر خوب نسبت به قسمت های قبلی مثبت است؛ نکته ای که منتقدهای وب سایت های GamesRadar+ و Eurogamer به آن اشاره کردند. اگر بخواهیم واضح تر این مسئله را بیان کنیم، باید بگوییم این اتمسفر، پارادوکوس-وار، تنوع خوبی به بازی داده است. البته همچنان هم در بازی شاهد هیولا و دشمنان گوناگون هستیم.

Leif Johnson از IGN [به بازی امتیاز 90 داد]گفته شاید این آرامش موجود کمی شما را در ابتدا دچار سردرگمی یا نگرانی کند. اما با پیشروی بیشتر این احساس کاملا از بین خواهد رفت. آخرین ماجراجویی گرالت در منطقه ای رنگارنگ با نام Toussaint اتفاق می افتد. توسن منطقه ای مملو از کاخ ها و باغ های گوناگون و مردم آن فرهنگ متفاوت تری نسبت به نژادهای ویچرهای قبلی دارند. Johnny Chiodini از Eurogamer توسن را یکی از زیباترین مناطق موجود در بازی های جهان باز [Open World] خواند.

Johnson اعتقاد داشته که CD Project برای دنیای Blood and Wine از جنوب فرانسه الهام گرفته است. David Roberts  از Gamesradar [به بازی امتیاز 90 داد] هم گفته شاید توسن در ابتدا یادآور برخی مناطق اروپایی باشد، اما پس از مدتی متوجه می شوید که استودیو سازنده تانسته با اضافه سازی المان های دنیای ویچر، آن را ه انحصار خود در بیاورد.

با وجود این که منتقدان طراحی هنری و تکنیکی توسن را ستودند، اما شاید نکته ای که باعث شده زحمت استودیو سازنده در این بخش بیشتر به چشم بیاید، تضاد میان داستان و محیط باشد. پشت محیط های به ظاهر شاداب بازی، داستانی کاملا خونین نهفته است؛ داستانی که بنا بر گفته یوروگیمر حاوی به یادماندنی ترین لحظه های ماجراجویی گرالت هستند.

4

GamesRadar+ داستان را محسور کننده خواند. Ishmael Romero از Twinfinite [به بازی امتیاز 100 داد] هم گفت شاید ریتم شروع داستان کند باشد، اما روایت بازی پر پیچ و تاب بوده و داستان عمیق بازی هم محدود به اتفاقات خاصی نیست. بر اساس گفته او علت اصلی این تصور به تم انتقامی بازی بر می گردد که امکان دارد در ابتدا فاقد جذابیت به نظر برسد اما با اضافه سازی عناصری زیباترش می کند.

Romero در ادامه افزود این تصور اشتباه احتمالا در دیدار اولیه با شخصیت ها هم به سرغ تان بیاید. چون در شروع شخصیت ها اغراق شده به نظر می رسند؛ مسئله ای که به سرعت به واسطه کیفیت بی نظیر جهان بازی حل می شود. هر کاراکتر دارای شخصیت پردازی و تم مخصوص خود و با وجود الهاماتی که داستان از افسانه های کلاسیک گرفته، اما همچنان به دنیای ویچر پایبند هستند.

Kevin VanOrd از Gamespot [به بازی امتیاز 80 داد] با وجود این که خیلی از داستان راضی نبود، اذعان داشت داستان Blood and Wine همانند پیشیان خود هر از چند گاهی رنگ و بوی تاریک تری به خود می گیرد و همچنان تم دراماتیک، احساسی و ناراحت کننده دنیای ویچر در بازی وجود دارد.

منتقد IGN هم با وجود این که شخصیی منفی داستان را فاقد جذابیت کافی خواند، از دیگر کاراکترهای بازی تعریف کرد. او در ادامه نقد خود گفت دنیای بازی روی دیگر دنیایی که گرالت در آن قدم گذاشته را روایت کرده و استودیو سازنده توانسته بدون تکیه بر عناصر کلیشه ای، داستانی درگیر کننده را خلق کند.

اما چرا منتقد گیم اسپات از داستان به اندازه قسمت های قبلی رضایت نداشت؟ اگر نگاهی به نقد او بیندازیم، به نظر می رسد دلیل اصلی این موضوع به شخصیت پردازی ضعیف و داستانی نه چندان درگیر کننده باز می گردد؛ نکته ای منفی که باعث شده اند رفرنس های موجود در بازی هم کمتر دیده شود.

VanOrd که Blood and Wine را اثری جسورانه تر از بازی اصلی خواند، در ادامه گفت تنوع شخصیت ها به مانند سابق نبوده و در توسن نژادهای زیادی زندگی نمی کنند. البته او اعتراف کرد داستان همچنان تنش و استرس خود را به بازیکن منتقل می نماید. نکته دیگری که موجب شده Kevin VanOrd خیلی با این بخش بازی انس نگیرد، شوخی های نه چندان جذاب بازی است.

3

در بخش گیم پلی، سی در پراجکت دست به تحولی عظیم نزده و تنها سعی کرده ضعف های بازی اصلی را بپوشاند. از دیدگاه کلی، سه المان جدید به گیم پلی Blood and Wine اضافه شده است. یکی از آن ها به گسترش آیتم های شخصی باز می گردد که عموما منتقدها از آن استقبال کردند. به اعتقاد Johnson با وجود کوچک بودن، این پیشرفت همچنان جذابیت های خاص خود را دارد. منتقد Twinfinite هم ضمن تایید حرف او، این قسمت را مناسب خواند.

دومین بخش جدید بازی حضور تاکستان گرالت است. چون دنیایی که بازی در آن اتفاق می افتد، مملو از شراب بوده و حتی شروع نام این بسته الحاقی هم با این نوشیدنی هست، استودیو سازنده تصمیم گرفته تا محیطی را برای گرالت در نظر بگیرد. در آنجا گرالت می تواند استراحت کرده، زره های خود را شخصی سازی کرده یا در باغی که وجود دارد به فعالیت بپردازد.

دیدگاه های منتقدان در این بخش 50 - 50 بوده. دلیل اصلی که منتقدان از تاکستان جدید گرالت استقبال کردند، تازگی هست که این بخش به گیم پلی بازی داده. اما نکته ای که باعث شده منتقدان خیلی با تاکستان به ظاهر جذاب بازی لذت نبرند، عدم تنوع کافی هست. منتقد IGN گفت انتظار انتخاب های بیشتری در این بخش داشته است. منتقد یوروگیمر هم آن را ناامید کننده ترین قسمت بازی خواند. البته Kevin VanOrd از جزییات بالای موجود در همین انتخاب های کم تعریف کرد.

سومین بخش جدید گیم پلی بازی، حضور سیستمی با نام Mutations هست؛ سیستمی که عمق بیشتری به گیم پلی بخشیده و قدرت های جدیدی به بازیکن می دهد. شاید در نگاه اول حضور این قابلیت در Blood and Wine کمی نگران کننده به نظر برسد. چون یکی از خاطره انگیزترین بخش های فرنچایز ویچر به همین سختی چالش برانگیز بازی بر می گردد. اما به واسطه محدودیت های موجود در این قسمت نباید نگران چیزی باشید.

همچنین Kevin VanOrd گفته مبارزات بازی به گونه ای هستند که حتی اگر لول آپ شوید، چالش برانگیز بوده و هوش مصنوعی خوب دشمنان آن ها را به دفاع در هر وضعیتی می کند. با این وجود، نقدها را که نگاه می کردیم به نظر می رسد این ویژگی بیشتر برای تازه واره دان یا کسانی که New Game+ را می خواهند شروع کنند، خواهد بود. در این بین می توان به منتقدهای IGN و Gamesradar+ اشاره کرد. همچنین بر اساس گفته Romero منوها ارتقا یافته و در دسترس تر شده اند.

2

بالاتر از مبارزات گفتیم، بیایید به این بخش هم نگاهی بیندازیم. منتقد Gamespot اذعان داشت با وجود این که بعضی مبارزات قابل پیشبینی می شوند، اما همچنان بسیاری از آن ها سرگرم کننده هستند. Chris Carte از Destrutoid [به بازی امتیاز 90 داد] هم گفت مبارزات همچنان ساده هستند. منتقد Gamesradar+ در نقد خود نوشت همچنان بعضی مشکلات بازی مانند باگ ها وجود داشته و کنترل مبارزات هم به مانند گذشته سفت و نچسب است.

منتقد IGN گفت همانند هارت استون، در این بازی هم باید برای پیروزی برابر باس ها باید یک استراتژی مناسب پیاده کنید؛ المانی که در ویچر 3 خیلی کمتر به چشم می آمد. منتقد Gameinfromer هم که با IGN موافق بود، گفت با وجود این که تفاوت زیادی در مبارزات دیده نمی شود، اما باس ها هیجان اگیز تر از هارت استون هستند. البته او در ادامه افزود که باس های پایانی از سختی غیر منطقی بهره برده و به راحتی بازیکن را از پا در میاروند.

معمولا یکی از مهم ترین بخش های بازی های نقش آفرینی به ماموریت های موجود در آن ها باز می گردد. خوشبختانه به نظر می رسد سی دی پراجت رد نبوغ خود در این بخش را دوباره به رخ صنعت گیمینگ کشاند. Kimberley Wallace از  Gameinfromer [به بازی امتیاز 93 داد] گفت ماموریت های جانبی هوشمندانه و سرگرم کننده بوده و کمتر احساس می کنید که شما را از داستان اصلی گمراه می کنند.

منتقد Twinfinite هم گفت با وجود این که در هارت استون ماموریت های فرعی کمی ضعیف بودند، اما این مشکل در Blood and Wine رفع شده و بازیکن با تنوع بالایی از ماموریت ها مواجه است. او در ادامه افزود هر انتخابی هم بکنید روی بازی تاثیر می گذارند که باعث می شود تا جهانی زنده تر را شاهد باشیم.

با اتمام ماجراجویی های گرالت اکنون او تنها یک قهرمان نیست، بلکه تبدیل به افسانه ای شده که بازیکن های زیادی از او خاطره دارند. خوشبختانه سی دی پراجکت رد هم با آخرین بسته الحاقی بازی توانسته خداحافظی آبرومندی برای این گرگ سپید تدارک ببیند.

The Escapist - 100
Twinfinite - 100
XGN - 96
Gameplanet - 95
3DJuegos - 95
Meristation - 95
The Games Machine - 95
LevelUp - 95
IGN Spain - 95
PC Gamer - 94
Game Informer - 93
Everyeye.it - 93
IGN Italia - 92
Attack of the Fanboy - 90
ICXM - 90
Hobby Consolas - 90
Eurogamer Italy - 90
M3 - 90
IGN - 90
Destructoid - 90
Shacknews - 90
GamesRadar+ - 90
VideoGamer - 90
Multiplayer.it - 88
Gameblog.fr - 80
Gamespot - 80

میانگین امتیازی بازی تاکنون به صورت زیر بوده:

  • وب سایت Metacritic با 37 نقد - 91
  • وب سایت OpenCritic با 22 نقد - 91
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Seyed Hossein Hosseini
    Seyed Hossein Hosseini | ۲۲ خرداد ۱۳۹۵

    اونوقت این خلاصه بود..؟!

مطالب پیشنهادی