ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چرا برخی شرکت ها حتی پس از مصاحبه شغلی، متقاضیان جویای کار را در هوا معلق نگه می دارند؟

بسیاری از کسانی که به دنبال شغل می گردند در طول این دوره با شرکت های زیادی مواجه می شوند که در نقطه ای از فرایند مصاحبه، ارتباطشان با متقاضی کار را قطع می کنند ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۵:۰۰

بسیاری از کسانی که به دنبال شغل می گردند در طول این دوره با شرکت های زیادی مواجه می شوند که در نقطه ای از فرایند مصاحبه، ارتباطشان با متقاضی کار را قطع می کنند و دیگر خبری از آنها نمی شود. این مسئله به ویژه در عصر ارتباطات برای خیلی ها مسئله ی قابل درکی نیست؛ بخش اعظم متقاضیان کار انتظار دارند شرکت ها به جای فرو رفتن در سکوت مطلق، حتی عدم علاقمندی خود به استخدام آنها را به ایشان اطلاع دهند.

زیاد می شنویم که شرکتی حتی با وجود اعلام رضایت از وضعیت متقاضی و ابراز علاقمندی به استخدام او و وعده ی تماس، در سکوت کامل فرو می روند و تماس های متعدد متقاضی مورد نظر نیز پاسخی در بر ندارد. در واقع تعداد شرکت هایی که متقاضیان کار خود را به این شکل در هوا معلق نگه می دارند رو به افزایش است. نامناسب بودن چنین برخوردی نیز به طور قطع امری پذیرفته و وارد است. اینکه به متقاضیان یک موقعیت شغلی اطلاع دهیم اوضاع استخدامی شان در چه وضعیتی است کار سختی نیست؛ به ویژه اگر فرد مورد نظر وقت گذاشته باشد و برای مصاحبه ی رو در رو به شرکت مراجعه کرده باشد.

متقاضی کار هر کسی که باشد سعی می کند یک بار دیگر امتحان کند و درخواست خود را با مسئول استخدام شفاف تر در میان بگذارد. مثلاً ایمیلی برای او می فرستد و در آن می نویسد: «اگر امکان دارد در مورد زمان تصمیم گیری نهایی تان لطفاً من را نیز در جریان قرار دهید. من بی نهایت به کار در این موقعیت شغلی علاقه دارم، اما با شرکت های دیگری نیز در حال مذاکره هستم. بنابراین دوست دارم بیشتر در جریان زمانبندی برنامه ی استخدامی شما قرار داشته باشم».

اما به محظ آنکه چنین پیامی به شرکت مورد نظر بفرستید باید از لحاظ ذهنی استخدام خود را در آنجا منتفی تلقی کنید. فرض را بر این بگذارید که این شغل را به دست نیاورده اید و اجازه دهید در صورتی که حقیقت خلاف این فرض بود از این موضوع شگفت زده شوید. اما حداقل به این شکل دیگر وقت خود را صرف فکر کردن به این موضوع نخواهید کرد که بالاخره کِی با شما تماس می گیرند، یا اساساً با شما تماس می گیرند یا خیر.

اگر کنجکاو هستید بدانید از سوی شرکت ها چه اتفاقی ممکن است افتاده باشد که با شما تماس نمی گیرند باید گفت در اکثر مواقع حداقل یکی از سناریو های زیر محتمل است:

سناریوی اول

برنامه های شرکت مذکور کند تر از پیش بینی ها پیش می رود و استخدام شما را هنوز منتفی تلقی نکرده اند، اما بنا به دلایلی فکر می کنند تا وقتی رویداد قابل ارائه ای برایتان ندارند لازم نیست با شما تماس بگیرند. علت این امر گاهی می تواند این باشد که موضوع خاصی تصمیم گیری در مورد شما را به تأخیر انداخته است. مثلاً ممکن است شخص تصمیم گیرنده به مسافرت رفته باشد، بودجه ی استخدام شما هنوز تعیین تکلیف نشده باشد، یکی دیگر از اعضای تیم شرکت مذکور را ترک کرده باشد و پر کردن جای خالی او اولویت بیشتری یافته باشد.

در مواقع دیگر نیز موضوع از آنجا ناشی می شود که فرایند استخدام معمولاً بیشتر از آنچه تصور می شود طول می کشد. اما جدا از این جزئیات، اگر شرکتی گفته با شما تماس می گیرد و این کار را نکرده رفتار غیر محترمانه ای از خود نشان داده است. این رفتار غیر محترمانه با بی پاسخ گذاشتن درخواست های بعدی شما غیر محترمانه تر هم می شود.

سناریوی دوم

آنها استخدام شما را منتفی کرده اند و در حال حاضر فکر می کنند لازم نیست بیشتر از این به خودشان زحمت داده و پاسخ شما را بدهند. برخی از کارفرمایانی که اینگونه عمل می کنند خود را متقاعد ساخته اند که اطلاع رسانی به تمام متقاضیان بیش از اندازه زمانبر است. این نگاه توجیهی بیش نیست؛ چرا که بسیاری از شرکت ها، چه بزرگ و چه کوچک، این کار را بدون دشواری خاصی انجام می دهند.

به علاوه، اغلب متقاضیان استخدام وقت زیادی در فرایند استخدامی سرمایه گذاری کرده اند. برای نمونه از محل کار خود مرخصی گرفته اند، در مورد شرکت هدف خود تحقیق کرده اند، از نقطه ای به نقطه ی دیگر جابجا شده اند، و لیاقت آن را دارند که یک دقیقه برایشان وقت گذاشته شود تا نتیجه ی درخواستشان به اطلاع ایشان رسانده شود. عدم انجام این کار از سوی کارفرما غیر محترمانه، از روی بی ملاحظگی و کوته بینانه است. هر یک از متقاضیانی که چنین رفتاری با آنها می شود ممکن است موضوع را به دیگران نیز منتقل کنند و یا خود شرکت مورد نظر در آینده علاقه ی بیشتری به استخدام آنها داشته باشد.

سناریوی سوم

شرکت مذکور کاملاً بی برنامه و از هم گسیخته عمل می کند. در این صورت ممکن است واقعاً قصدی برای نگه داشتن شما در بی اطلاعی نداشته باشند اما بنا به آشفتگی موجود در شرکت، این اتفاق تا کنون نیافتاده است. واضح است که چنین شرکتی جدای از بی احترامی و بی ملاحظگی اش در برخورد با شما، محل مناسبی برای کار کردن نیست.

سناریوی چهارم

این احتمال نیز وجود دارد که توضیح بی طرفانه تری برای این رویداد وجود داشته باشد. همیشه این احتمال وجود دارد که مسئول استخدام شرکت مورد نظر بنا به دلایل شخصی با گرفتاری هایی خارج از شرکت مواجه شده باشد و به محض بازگشت به جریان عادی کارش با شما تماس بگیرد. به همین دلیل است که یک تماس نهایی دیگر معمولاً ارزشش را دارد. اما بعد از این کار در صورت نتیجه بخش نبودن، آنها را از فهرست خود حذف کنید و روی شرکت هایی متمرکز شوید که رفتار مؤدبانه تری با متقاضیان استخدام خود دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • M
    M | ۲۲ خرداد ۱۳۹۵

    ما ملت همیشه در صحنه همینیم...
    شما خبر رو بخونید و استفاده کنید نه اینکه بخونید که بیاید به دنبال غلط املایی و ... بگردید. توی خبرهای دیگه هم به خاطر اپل و سامسونگ و سونی و.. میان بهم حرف های زشت و فوش میدن !!!

  • حسين
    حسين | ۲۱ خرداد ۱۳۹۵

    متن انگليسي رو ميزاشتين راحت تر ميخونديم.. خيلي بد ترجمه شده...

    • پیام ادیب
      پیام ادیب | ۲۱ خرداد ۱۳۹۵

      حسین جان می تونی چند نمونه از جملاتی که از نظرت بد ترجمه شدن رو برام بنویسی؟ در ضمن «میزاشتین» با «ز» اشتباه هست و درستش «میذاشتین» هست که شکل محاوره ایِ «می‌گذاشتید» محسوب میشه ... ممنونم :)

      • حسين
        حسين | ۲۱ خرداد ۱۳۹۵

        به عنوان مثال:
         "فرض را بر این بگذارید که این شغل را به دست نیاورده اید و اجازه دهید در صورتی که حقیقت خلاف این فرض بود از این موضوع شگفت زده شوید"

      • mor3
        mor3 | ۲۱ خرداد ۱۳۹۵

        سلام
        فکر کنم باید کمی در اعلام نظرات مودبانه تر رفتار کنیم.
        آقای ادیب، شما در متنی که ترجمه فرمودید کلمه «محض» رو «محظ» به کار بردید که احتمالا خطای تایپی می باشد...و شاید اشتباه آقا حسین هم همین قضیه باشد.
        لذا کمی صبرمان را بیشتر کنیم.
        موفق باشید

        • پیام ادیب
          پیام ادیب | ۲۱ خرداد ۱۳۹۵

          ممنونم از فرمایشتون در مورد املای «محض»؛ اصلاح شد. دچار سوء تفاهم نشید، نه من نه حسین آقا نیت بدی نداریم. گرچه ایراد حسین آقا از نظر من سلیقه ای هستش اما ایراد تایپی یا اشتباه پر تکرار چه از سوی من و چه از سوی هر کس دیگه شایسته ی اصلاحه. سپاسگزارم از لطفتون :)

مطالب پیشنهادی