ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چگونه ابعاد عکس ها را در فتوشاپ به صورت دسته جمعی تغییر دهیم؟

برای تغییر ابعاد مجموعه ای از تصاویر به طور همزمان، راه های مختلفی وجود دارند. می توانید اپلیکیشن به خصوصی را برای این کار دانلود کنید، از یک سرویس تحت وب بهره بگیرید یا با استفاده ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰

برای تغییر ابعاد مجموعه ای از تصاویر به طور همزمان، راه های مختلفی وجود دارند. می توانید اپلیکیشن به خصوصی را برای این کار دانلود کنید، از یک سرویس تحت وب بهره بگیرید یا با استفاده از نرم افزار فتوشاپ آشنا و قدیمی تان به این کار اقدام نمایید.

در این مقاله دو روش مرسوم در فتوشاپ برای این کار را به شما آموزش خواهیم داد. هر دوی این روش را می توانید در نسخه های قدیمی و جدید فتوشاپ در ویندوز و مک اجرا کنید. توجه داشته باشید که روش اول ممکن است در بعضی نسخه های فتوشاپ (احتمالا در نسخه های پرتابل) برایتان عمل نکند. در این صورت استفاده از روش دوم را به شما پیشنهاد می کنیم.

روش نخست - استفاده از گزینه Scripts

قدم اول: نرم افزار فتوشاپ را باز کنید. حال روی File کلیک کرده و از پایین صفحه، گزینه Scripts را برگزینید. در نهایت روی Image Processor کلیک کنید.

PS1

با کلیک روی این گزینه، صفحه ای باز می شود که در آن می توانید عکس هایی که برای تغییر ابعاد در نظر دارید را انتخاب نمایید. همچنین در این قسمت می توانید عکس هایی که مشغول به کار رویشان هستید را هم Resize کنید، اما نکته ای که این قابلیت را بسیار ارزشمند کرده، امکان انتخاب یک پوشه از عکس هاست تا بتوانید همگی را به طور دسته جمعی و به یکباره تغییر ابعاد بدهید.

PS2

قدم دوم

پس از انتخاب و بارگذاری عکس ها (بخش ۱)، حالا می توانید پوشه ای که تصاویر پس از تغییر ابعاد در آن ذخیره می شوند را از همین پنجره انتخاب کنید (بخش ۲). فتوشاپ در حالت پیش فرض، یک پوشه فرعی برای ذخیره این عکس ها می سازد. اما اگر تمایل داشته باشید می توانید پوشه خاصی را برای ذخیره عکس های خروجی تعیین کنید.

قدم سوم 

برای تعیین کیفیت و جزئیات تصاویر خروجی، در این پنجره (بخش ۳) قادرید آنها را در سه فرمت JPG، TIFF یا PSD ذخیره کرده و ضمنا برای همگی طول یا عرض مشخصی در نظر بگیرید. اگر فرمت JPEG را انتخاب کنید، قادر به تنظیم کیفیت عکس های خروجی هم هستید.

قدم چهارم 

پس از اعمال تنظیمات، حالا روی گزینه Run اشاره کنید تا فتوشاپ کارش تغییر ابعاد دسته جمعی عکس ها را آغاز کند. تا این پروسه به اتمام برسد، می توانید از قسمت Preferences (بخش ۴) یک سری اعمال ویرایشی را هم روی عکس ها انجام بدهید.

روش دوم - استفاده از گزینه Batch

این روش به نسبت روش اول کمی طولانی تر است، به خاطر اینکه برای شروع کار نیاز به یک سری تنظیمات اولیه دارد. با این حال اگر به هر دلیلی موفق به اجرای روش اول نشدید، می توانید از این روش هم برای تغییر ابعاد تصاویر به صورت دسته جمعی بهره بگیرید.

در وهله نخست، همه عکس هایی که خواستار تغییر ابعادشان هستید را در یک پوشه واحد جمع آوری کنید. درون همان پوشه، پوشه جدیدی ایجاد کرده و نامش را Resized Imaged یا چیزی مشابه آن بگذارید.

حالا یکی از این عکس ها را در نرم افزار فتوشاپ باز کنید.

یک اکشن بسازید

پنل Actions را در فتوشاپ پیدا کنید. معمولا این بخش را می توانید در قسمت گوشه بالا و سمت راست فتوشاپ به همراه تب History مشاهده کنید. اگر نتوانستید بخش Actions را بیابید، کافیست در تب اصلی فتوشاپ روی Window اشاره کرده و حالا گزینه Actions را برگزینید.

در انتهای پنل Actions، مابین سطل زباله و آیکن پوشه ها یک آیکن مربع می بینید که New نام دارد. رویش اشاره کنید. حالا می بینید که پنجره ای به نام New Action برای شما پدیدار می شود.

برای اکشن خود نامی تعیین کنید. مثلا اگر می خواهید که همه عکس هایتان دارای ابعاد 512 پیکسل باشند، اسم اکشن خود را Image Resize - 512px بگذارید. حالا نوبت به آن می رسد که اکشن مورد نظرتان را در پنل Actions ذخیره کنید؛ خواه در قسمت Default و خواه در یک پوشه جدید. برای ذخیره سازی در یک پوشه جدید می بایست مجددا روی آیکن مربعی شکل که بالاتر به آن اشاره کردیم کلیک کنید.

اگر می خواهید به اکشنی که می سازید راحت تر دسترسی داشته باشید، قادرید برای آن یک میان بر بسازید. بدین منظور از منوی New Action گزینه Function Key را انتخاب و حالا Shift یا Command را برگزینید.

با فعالسازی این دو، حالا هر بار که دکمه های Shift و Command را روی کیبورد بفشارید شاهد انجام اکشنی که ساخته اید در فتوشاپ خواهید بود. مضاف بر این، امکان تعیین یک کد رنگی برای اجرای اکشن مورد نظرتان هم در این پنجره وجود دارد.

پس از انتخاب نام اکشن و تنظیمات آن، حالا می بایست آن را در حافظه فتوشاپ ذخیره سازی کنید.

در پنجره New Action، گزینه Record را بزنید و سپس به مسیر Image > Image Size برای بازگشایی صفحه تغییر ابعاد تصاویر مراجعه نمایید.

اینجا باید چگونگی تغییر ابعاد تصاویر را برای فتوشاپ مشخص کنید. همانطور که در تصویر بالا می بینید، امکان تنظیم دستی ریزترین جزئیات (از طول و عرض عکس گرفته تا رزولوشن) را خواهید داشت. پس از اتمام کارتان با این قسمت، روی گزینه OK کلیک کنید.

حالا به مسیر File > Save As بروید و پوشه Resized Images که قبلا ساخته بودید را انتخاب کنید. به هیچ عنوان اسم فایل عکس را در این بخش تغییر ندهید.

تصویر را Save کنید. سپس تنظیمات تصویر را انتخاب و روی گزینه OK کلیک نمایید.

در نهایت، عکس را ببندید و سپس در پنل Actions، روی آیکن مربعی شکل Stop (کنار آیکن قرمز Record) کلیک کنید.

اکشن شما حالا باید در پنل Actions پدیدار شده باشد.

اکشن خود را آزمایش کنید

کار از محکم کاری عیب نمی کند، برای همین بد نیست پیش از تغییر ابعاد عکس ها به صورت دسته جمعی یک بار اکشن تان را آزمایش کنید تا مبادا چیزی را از قلم انداخته باشید.

بدین منظور، عکس دیگری را در فتوشاپ باز کرده و سپس اکشن جدید خود را از پنل Actions انتخاب کنید. حالا آیکن Play در انتهای پنل را برگزینید. با این کار، عکس باید از صفحه فتوشاپ ناپدید شود، اما می توانید نسخه تغییر ابعاد یافته اش را در پوشه Resized Image رایانه خود پیدا کنید.

مرحله آخر: تغییر ابعاد تصاویر

اکشن تان از مرحله آزمایشی سربلند بیرون آمد؟ بسیار عالی. حالا وقتش رسیده تا عملکرد آن را برای تعداد زیادی از عکس ها مشاهده کنید.

برای این کار، مسیر روبرو را دنبال کنید: File > Automate > Batch

در اینجا باید پنجره Batch را ببینید. حالا از بخش Set، اکشنی که ساخته اید را پیدا کرده و انتخابش کنید. پایین تر قسمتی تحت عنوان Source را می بینید، که باید در آن گزینه Folder را برگزیده و سپس با کلیک روی Choose پوشه ای که عکس هایتان را در آن ذخیره کرده اید را انتخاب نمایید.

اما برای بخش Destination (محل ذخیره خروجی) نیازی نیست که پوشه ای را انتخاب کنید، چرا که قبلا این کار را در حین ساختن اکشن خود انجام داده اید. حالا OK را بزنید. با این کار، تمام عکس های منتخب شما به طور همزمان تغییر ابعاد یافته و در پوشه Resized Image ذخیره می شوند. به همین روش، می توانید صدها تصویر را به یک باره تغییر ابعاد بدهید، بدون آنکه نیاز به باز کردن جداگانه آنها و اعمال تنظیمات به طور دستی داشته باشید.

اگر شما هم روش های دیگری برای تغییر ابعاد تصاویر در فتوشاپ می شناسید، حتما آنها را با ما و دیگر کاربران دیجیاتو در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • RZ@
    RZ@ | ۲۲ خرداد ۱۳۹۵

    آقا عالی بود .... خواهشا از أین پستای خوب و با کیفیت هم باز بزارین

  • سعید
    سعید | ۲۲ خرداد ۱۳۹۵

    خیلی خوبه که آموزش نرم افزارای گرافیکی رو بیشتر کنید.من که یه کمپین و دیجیاتویی می کنم اکه ممکن شه.

  • Siamak Gol
    Siamak Gol | ۲۲ خرداد ۱۳۹۵

    اکشنِ فوتوشاپو عشق می ورزم بهش

مطالب پیشنهادی