ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فیلیپس دوربینی ساخته که بدون تماس با بدن بیمار، علائم حیاتی اش را پایش می کند

سیستم هایی که علائم حیاتی را پایش می کنند در زمره مهم ترین ابزارهایی قرار دارند که کارشناسان حوزه بهداشت و درمان برای مراقبت از بیماران به آنها رجوع می نمایند. در این بیماران، حتی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰

سیستم هایی که علائم حیاتی را پایش می کنند در زمره مهم ترین ابزارهایی قرار دارند که کارشناسان حوزه بهداشت و درمان برای مراقبت از بیماران به آنها رجوع می نمایند.

در این بیماران، حتی کوچک ترین تغییرات در برخی علائم حیاتی مشخص شان هم می تواند نشانه ای دال بر بروز مشکل باشد و در مواردی که بیمار هوشیاری لازم را ندارد، خواب است یا به هر طریقی قادر به برقراری ارتباط نیست، پایش و نظارت بر علائم حیاتی او از هر زمان دیگری بیشتر اهمیت دارد.

سیستم های کنونی کار پایش علائم حیاتی بیماران و آگاه سازی کارکنان واحد مراقبت در مورد کوچک ترین تغییرات در این علائم را به بهترین شکل ممکن انجام می دهند اما این سیستم ها همگی از سنسورهایی بهره می جویند که نیازمند تماس فیزیکی مستمر و ایمن با بدن فرد بیمار هستند.

اوایل همین هفته، فیلیپس یک دوربین انقلابی تازه را رونمایی کرد که بدون نیاز به اتصال به بدن فرد بیمار می تواند برخی علائم حیاتی خاص را در وی اندازه بگیرد.

وقتی بیماری را در ذهن خود متصور می شویم که مورد عمل جراحی قرار گرفته معمولا تصویر یک تخت بیمارستانی در ذهنمان شکل می گیرد که با انبوهی از ماشین ها و لامپ های چشمک زن احاطه شده و البته نمایشگرهایی که حاوی اطلاعات کلیدی و مهم در خصوص وضعیت فرد هستند.

در این تصویر سازی، فرد بیماری در تخت دراز کشیه و ملحفه های سفید رنگی رویش قرار دارند و تعداد زیادی سیم که از دستگاه های کناری اش خارج شده اند به بدن او متصل گردیده اند.

اما به لطف سیستم ابداعی فیلیپس، در آینده این تصویر به کلی از ذهن هایمان پاک خواهد شد. به دنبال تحقیقی که نتایج آن همین ماه در نشریه Anesthesia & Analgesia منتشر گردید، فیلیپس این هفته اعلام کرد نوعی سیستم دوربین را ساخته که قادر است تراکم اکسیژن خون شریانی (SpO2) بیمار را از هر نقطه ای درون اتاق مورد پایش قرار دهد.

برای استفاده از این دوربین تنها کافیست که فرد بیمار درون کادر قرار داده شود تا دستگاه به صورت مستمر و دقیق نبض وی را با اندازه گیری نور بازتابی از قسمت پیشانی اش اندازه بگیرد.

گفتنی است تغییراتی که در توناژ پوست انسان رخ می دهند و مشاهده شان برای چشم های غیرمسلح غیر ممکن است، می توانند ضربان قلب فرد را به دقیق ترین شکل اعلام کنند.

جالب است بدانید که نرخ تنفس یک فرد نیز با پایش حرکات بدنی اش که البته آن نیز برای چشم انسان قابل تشخیص نیست، اندازه گیری می گردد.

تحقیقی که از آن صحبت می کنیم و نتایجش هم توسط محققان فیلیپس منتشر گردید، در واقع آزمایشاتی را نشان می دهد که روی 41 فرد سالم صورت گرفته و در ادامه می توانید ویدئویی از عملکرد این دستگاه را مشاهده نمایید.

Carla Kriwet مدیرعامل واحد راهکارهای پایشی و مراقبتی فیلیپس در همین رابطه گفت: پایش علائم حیاتی در تمامی بخش های مراقبتی ضروری است اما برای جمعیت بیمارانی که شرایط خاصی دارند، مدیریت نمودن فرایند مراقبت از آنها بدون آنکه کمترین ناراحتی را برایشان به دنبال داشته باشد امری بسیار مهم تلقی می شود و امید می رود که این دوربین ها بهترین راهکار برای عملیاتی سازی این مهم باشند.

bgr
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • حامد
    حامد | ۲۳ خرداد ۱۳۹۵

    ویدیو ها در اپ اندروید دیده نمیشن!!

مطالب پیشنهادی