ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل iOS 10 را رسما معرفی کرد

شاید سیری ستاره درخشان کنفرانس توسعه دهندگان اپل باشد اما بزرگ ترین محصول نرم افزاری قابل توجه این شرکت همچنان همان سیستم عاملی است که در آیفون و آیپد خودنمایی می کند. اپل چندی پیش در ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۲:۴۲

شاید سیری ستاره درخشان کنفرانس توسعه دهندگان اپل باشد اما بزرگ ترین محصول نرم افزاری قابل توجه این شرکت همچنان همان سیستم عاملی است که در آیفون و آیپد خودنمایی می کند.

اپل چندی پیش در جریان WWDC 2016 رسما از iOS 10 پرده برداشت و همین حالا که این خبر را می خوانید Eddy Cue مشغول معرفی قابلیت های جدید نسخه تازه از سیستم عامل یاد شده است.

اما قبل از معرفی iOS 10، اپل از یک اپلیکیشن ریموت برای اپل تی وی پرده برداشت و در زمان معرفی آن Eddy Cue اظهار نمود: شمار زیادی از مشتریان ما گفته بودند که از یک اپلیکیشن جدید با قابلیت هایی مشابه به سیری ریموت روی آیفون خود استقبال می کنند. این اپلیکیشن  برای کنترل سیری از فرامین صوتی و لمسی یا همان تاچ پشتیبانی می کند و برای اجرای بازی های مختلف نیز از کنترل های حرکتی بهره می جوید. علاوه بر این می توانید برای وارد کردن متن نیز از کیبوردهای معمول بهره بگیرید.

قابلیت جدید دیگری که قرار است خلاء موجود میان tvOS و iOS را پر کند دانلود خودکار اپلیکیشن ها روی دستگاه های شماست. برای مثال کافیست اپ MLB را روی آیفون خود دانلود نمایید تا به صورت خودکار روی اپل تی وی هم نصب گردد.

شرکت ساکن کوپرتینو در جهت بهبود قابلیت Continuity و تسهیل کارکرد آن روی دستگاه های مختلف تولیدی اش، نوعی کلیپبورد فراگیر را معرفی کرد که البته با استقبال گرم حاضران در سالن نیز روبرو گردید.

عملکرد این کلیپبورد هم به این نحو است که هرگونه محتوا، هایپرلینک یا مواردی مانند آن را که روی دستگاه های بهره مند از iOS یا macOS خود کپی نمایید به صورت پیش فرض روی دیگر دستگاه های تولیدی اپل نیز موجود و قابل دسترس خواهد بود.

کریگ فدریکی در زمان معرفی این قابلیت اظهار داشت: این بزرگ ترین آپدیتی است که تا به حال به کاربرانمان عرضه کرده ایم. وی همچنین اضافه کرد که iOS 10 ده قابلیت مهم و تازه را در خود دارد و از آن میان به بازطراحی لاک اسکرین، امکان تعامل سریع با اپلیکیشن ها و استفاده بیشتر از 3D Touch اشاره نمود.

قابلیت موسوم به Raise to wake همانطور که از نامش پیداست لاک اسکرین موبایل شما را بعد از برداشتن آن بیدار کرده و شرحی از نوتیفیکیشن ها و آپدیت های دریافت شده را در اختیارتان قرار می دهد.

wwdc-553

فرمت کلی نوتیفیکیشن ها به کلی متحول شده و با سبک و سیاق قبلی اش فرق دارد؛ با استفاده از 3D Touch می توانید با اپلیکیشن ها تعامل داشته باشید و راحت تر از قبل نوتیفیکیشن ها را ارسال نمایید. این تغییر مشابهت زیادی به آپدیت های ارائه شده از سوی گوگل برای اندروید دارد.

همانطور که گفته شد، قابلیت ها و کاربردهای 3D Touch در صفحه هوم بیشتر شده و دربرگیرنده ویجت هایی برای اپلیکیشن ها می شود که نیاز به گشودن اپلیکیشن ها را به کلی از بین می برند. به این ترتیب، می توانید اطلاعاتی نظیر جدیدترین نتایج رقابت های ورزشی را با استفاده از اپلیکیشن ESPN مشاهده نمایید و حتی بدون آنکه به صورت کامل وارد فضای اپ شوید، برترین بخش های ویدئویی را مشاهده نمایید.

در واقع این بار اپل تصمیم گرفته درب های سیری را به روی توسعه دهندگان باز کند. از همین رو، می توانید فرامینی نظیر «از طریق وی چت پیامی را برای نانسی ارسال کن و بگو که 5 دقیقه دیر می آیم»  را برای سیری صادر نمایید تا یک رابط کاربری پیش رویتان قرار گیرد و از طریق آن با ویچت تعامل داشته باشید.

اپلیکیشن هایی که فعلا از این قابلیت پشتیانی می کنند عبارتند از Slack، وی چت و واتس اپ در بخش ارتباطات و مواردی نظیر اوبر، ران کیپر، MapMyRun، Runtastic و اسکایپ در بخش تماس های VoIP.

هوشیاری محتوایی سیری نیز از این پس بیشتر از قبل خواهد شد؛ بدان معنا که دستیار دیجیتالی اپل قادر خواهد بود پیشنهادات هوشمندانه ای را برپایه موقعیت آنی شما، فراهم بودن تقویم، اطلاعات تماس، جدیدترین آدرس و مواردی از این دست ارائه دهد. در واقع سیری این روز ها بیشتر و بیشتر شمایل هوش مصنوعی یا یک ربات را پیدا می کند و درست مانند سیستم ارائه شده توسط گوگل با استفاده از یادگیری ماشینی به چنین قابلیت هایی دست پیدا کرده است.

wwdc-570-1465840565

آپدیت دیگری که از یادگیری ماشینی بهره جسته و به اپلیکیشن فوتوز آمده است قادر است علاوه بر انسان، صحنه و عناصر و اشیاء موجود در تصاویر را هم تشخیص دهد تا عمل مرتب سازی عکس ها را با دقت بالاتری  انجام داده و علاوه بر این، سرچ های شما را نیز بهتر از قبل انجام دهد. اپل تاکید نموده که این نوع هوش مصنوعی کاملا لوکال بوده و مختص به خود دستگاه است.

به لطف این تغییر، آیفون عکس هایی که بیشترین ارتباط را با هم دارند در یک دسته بندی قرار داده و به صورت آنی آنها را مرتب سازی می کند؛ برای مثال عکس های مربوط به سفر، تعطیلات آخر هفته، یا جشن فارغ التحصیلی را به صورت جداگانه خوشه بندی خواهد کرد. در مرحله بعد، اپلیکیشن قادر است جالب ترین تصاویر و بخش های مربوط به یک رویداد خاص را به صورت خودکار انتخاب نموده و نمایش دهد. عملکرد این تکنولوژی را می توان تاحدودی مشابه به مد Zoe در موبایل های اچ تی سی دانست. این بخش در واقع قسمتی از یک تب جدید است که در انتهای اپ فوتوز با نام Memories یا خاطرات نمایش داده می شود و حاوی بهترین تصاویر، افراد، نقشه ای از موقعیت ها و خاطرات مرتبط است.

در IOS 10 اپل مپس هم طراحی کاملا تازه ای پیدا می کند. Eddy Cue در این باره می گوید، مپ جدید «به مراتب پویاتر است» و به قابلیت های زیادی برای پیش بینی مجهز گردیده است. برای نمونه این اپ می تواند پیشنهاداتی را درمورد نزدیک ترین رستوران ها به شما ارائه دهد و طراحی بخش نویگیشن یا مسیریابی آن نیز دستخوش تغییراتی شده.

در طرح جدید، رابط کاربری برنامه شکل و شمایل تمیزتری پیدا کرده و اطلاعات ترافیکی را نیز در بر می گیرد. به این ترتیب، اگر مسیر پیش روی شما پرترافیک باشد، مپ پیش دستی کرده و بی آنکه از آن بخواهید، مسیر جایگزین را برایتان نمایش می دهد و حتی به شما می گوید که با این کار تا چه اندازه در زمان خود صرفه جویی خواهید کرد.

اما نکته ای که باید به آن اشاره گردد این است که مپس نیز درست مانند سیری برای توسعه دهندگان گشوده شده است؛ بدان معنا که این قشر از این پس می توانند از اکستنشن ها یا افزونه های آن در اپلیکیشن های خود استفاده نمایند. با این تغییر، کاربران قادر خواهند بود بدون آنکه نیازی به ترک محیط مپس داشته باشند، برای خود میزی را در یک رستوران رزرو نموده، یکی از تاکسی های اوبر را خبر نمایند و هزینه اش را پرداخت کنند و سپس کل مسیر خود به سمت رستوران را در فضای مپس دنبال نمایند.

wwdc-619

اپل موزیک نیز در نسخه جدید iOs طراحی کاملا تازه ای پیدا کرده است. Eddy Cue در رابطه با این اپ اعلام نمود که اینترفیس آن ساده تر از قبل شده است. تب هایی که در بخش انتهایی این اپ نمایش داده می شوند شامل Library، For You، Browse، Radio و Search اما تغییری نکرده اند. بخش تازه ای به نام Lyrics نیز به این نسخه اضافه شده است.

اپل نیوز نیز که درست مانند موزیک سال قبل ارائه گردید در iOS 10 به روز رسانی قابل توجهی را دریافت کرده است. طراحی اینترفیس این اپ به کلی تغییر یافته و قرابت بصری ویژه ای نیز با اپ موزیک پیدا کرده است. لذا می توان اینطور نتیجه گرفت که اپل هم اکنون تلاش دارد ظاهری یک دست و یک پارچه را برای تمامی اپلیکینش های تازه اش ایجاد کند. گفتنی است از این پس، خبرهای فوری این اپ با نوتیفیکیشن منتشر می گردند.

در این میان، اپل هوم نخستین اپلیکیشن تماما جدید و عمده ای است که در جریان کنفرانس امشب اپل معرفی گردید. این اپ برپایه زیرساخت هوم کیت طراحی شده و به کاربران خود امکان می دهد که کلیه دستگاه ها و اکسسوری های هوشمند و سازگار با هوم کیت را در فضای منزل خود مدیریت نمایند.

کنترل سنتر اپل هم که با سوایپ کردن به سمت بالا نمایش داده می شود از این پس آیکون مربوط به هوم کیت را در خود خواهد داشت و در نتیجه با استفاه از لاک اسکرین آیفون نیز می توان به آن دسترسی پیدا کرد. اپل واچ نیز به امکان داخلی برای کنترل لوازم هوشمند درون منزل مجهز شده است.

اپلیکیشن فون نیز در iOS 10 دستخوش تغییراتی قابل توجه شده و پیام های صوتی را به متن تبدیل می کند. در نتیجه از این پس بدون نیاز به گوش دادن به پیام های صوتی دریافتی تان می توانید آنها را مشاهده نمایید. علاوه بر این، این اپلیکیشن می تواند  تماس گیرنده های اسپم را نیز تشخیص داده و آنها را با این عنوان برچسب گذاری نماید.

اپلیکیشن Messages نیز که بیشترین استفاده را در iOS دارد بهبودهایی را دریافت کرده است. در نسخه جدید، این اپ لینک های غنی شده (ریچ لینک) را نمایش می دهد و در نتیجه انجام اموری نظیر پخش ویدئو در داخل پیام های متنی نیز به لطف این آپدیت میسر خواهد شد.

اموجی های این  اپلیکیشن نیز ابعادی سه برابر بزرگ تر از قبل پیدا کرده اند و خبری که با استقبال گرم حاضران روبرو شد این است که اپل در نظر دارد کلمات قابل تبدیل شدن به اموجی را نیز تعریف نماید؛ بدان معنا که صرفا با یک اشاره می توانید کلمه مد نظر خود را به صورت خودکار به اموجی بدل نمایید. این قابلیت درست مانند گوگل الو امکانی را به کاربران خود می دهد که با استفاده از فونت های کوچک تر یا بزرگ تر مقصود خود را به مخاطب برسانند.

wwdc-597

Messages همچنین برخی افکت های حبابی پیدا کرده  که در زمان مشاهده پیام ها انمیشن های زیبایی را پیش روی کاربر قرار می دهند. نکته دیگری که باید به آن اشاره گردد این است که اپل موزیک نیز با این اپ یکپارچه سازی شده است و به لطف این تغییر می توان درست در داخل یک پیام موسیقی پخش کرد. اشاره نماییم که درست مانند سیری و مپس، این اپلیکیشن نیز برای توسعه دهندگان گشوده شده است.

در میان لیست بلندبالایی که برای تغییرات و به روز رسانی های کوچک تر عنوان شده می توان به Live Photos اشاره نمود که از این پس با بهره گیری از تکنولوژی لرزشگیر دیجیتالی تهیه می گردد و می توان آن را ویرایش کرد. نکته دیگر اینکه سافاری روی آیپد به امکان نمایش دوبخشی یا اسپلیت اسکرین مجهز شده است.

در آپدیت ارائه شده برای iOS، امکان ویرایش تصاویر با فرمت RAW نیز میسر است. اضافه کنیم که اپل مراسم سخنرانی خود را با تاکید روی امنیت و استفاده از رمزگذاری دوسویه که به صورت پیشفرض به اپ messaging اضافه گردیده به اتمام رساند. این شرکت مدعی شده که کلیه فرایندهای بهره مند از یادگیری عمیق که به کاربر ارتباط پیدا می کنند روی دستگاه صورت خواهند پذیرفت و برای این منظور پروفایل جداگانه ای در کلاود ایجاد نمی گردد.

iOS 10 به عنوان یک آپدیت رایگان در پاییز امسال برای آیفون 5 و مدل های بالاتر، نسل ششم آیپاد تاچ، آیپد مینی 2 و نسخه های جدیدتر و نسل چهارم آیپد ارائه می گردد و البته آیپد ایر و مدل های جدید آیپد پرو را هم باید به این لیست اضافه نمایید. گفتنی است که در وبسایت اپل آمده، نسل پنجم آیپاد تاچ و آیپد مینی اولیه نیز این به روز رسانی را دریافت خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • mostoul_bm
    mostoul_bm | ۲۵ خرداد ۱۳۹۵

    صفحه قفل که خیلی شبیه به نسخه ۵ و ۶ اندروید شده .
    مبارک اپلیها

  • Ali Bozorgi
    Ali Bozorgi | ۲۵ خرداد ۱۳۹۵

    من دارم اپدیت میکنم 10 رو خیلی هیجان زدم ولی ی مشکلی هست سرعت 4جی من 24 مگه سرعت وای فایم 2 مگ نوشته 6 ساعت دانلودش طول میکشه...

  • Parsa
    Parsa | ۲۵ خرداد ۱۳۹۵

    دیگه کم کم بگیم داره شبیه اندروید میشه دیگه ? این چه وضعشه همه آی او اس رو به خاطر سادگیش دوست داشتن این دیگه داره از اندروید هم پیچیده تر میشه ?

  • Ali_Beheshti
    Ali_Beheshti | ۲۴ خرداد ۱۳۹۵

    چه جوري ميشه نسخه پيش نمايشش رو نصب كرد؟؟ اصلا مشكلي پيش نمياد؟؟

    • Hamid Nezafat
      Hamid Nezafat | ۲۵ خرداد ۱۳۹۵

      بايد اكانت توسعه دهندگان داشته باشي اره خيلي مشكل ميتونه پيش بياد اخه نسخه اي كه اپل واسه عموم عرضه ميكنه ايپد رو بريك ميكنه چه برسه به نسخه ازمايشي

مطالب پیشنهادی