ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تلاش دانشمندان برای استفاده از قدرت حرکتی زبان

اگر زبان خود را بیرون بیاورید و کمی آن به اطراف بچرخانید متوجه منحصر به فرد بودن این عضله ی قدرتمند خواهید شد. به همین دلیل است که دانشمندان سعی دارند در مورد آن بیشتر ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۰

اگر زبان خود را بیرون بیاورید و کمی آن به اطراف بچرخانید متوجه منحصر به فرد بودن این عضله ی قدرتمند خواهید شد. به همین دلیل است که دانشمندان سعی دارند در مورد آن بیشتر تحقیق کنند و کاربرد های بیشتری برای آن بیابند.

برای مثال، دانشمندان آزمایشگاه پیشرفته ی پردازش سیگنال های مغزی توکیو بر این باورند که بازه ی حرکتی گسترده ی عضله ی زبان می تواند کاربرد های مختلفی داشته باشد، از جمله هدایت ویلچر های برقی و کمک به درک گفتار.

یونجون نام، دانشمند علوم رایانه، در این باره می نویسد: «زبان انسان عضو خاصی است که قابلیت های حرکتی زیادی دارد. کافی است کمی قابلیت های حرکتی زبان خود را امتحان کنید تا متوجه تنوع حرکت های آن بشوید. زبان را می توان به سمت بالا یا پایین خم کرد، آن را به سمت چپ و راست حرکت داد، آن را به سمت بیرون راند، یا به سمت عقب بازگرداند. در جهت عقربه های ساعت و خلاف آن چرخاند، و حتی آن را صاف یا گرد کرد. برخی افراد حتی می توانند لبه های زبان خود را به گونه ای خم کنند که زبان حالت لوله ای شکل به خود بگیرد».

تیم مذکور در حال به کار گیری ظرفیت های حرکتی زبان، یا استفاده از پالس های الکتریکی ناشی از حرکت زبان است. یک الکتروانسفالوگرام یا دستگاه ثبت کننده ی فعالیت های الکتریکی مغز می تواند این حرکت ها را شناسایی کند، که این، راه را برای کاربرد های پزشکی بیشتر هموار می سازد. از طرف دیگر، عملکرد عضله ی زبان معمولاً به واسطه ی جراحت های نخاعی تحت تاثیر قرار نمی گیرد چرا که از طریق اعصاب جمجمه ای به مغز متصل است. همین امر آن را برای کسانی که ممکن است با وجود فلج نخاعی هنوز قادر به استفاده از آن باشند به عضوی حیاتی بدل می کند.

این اولین بار نیست که زبان موضوع چنین آزمایشاتی می شود، در سال 2011 نیز تیمی از محققان دانشکده ی پزشکی دانشگاه نورث وسترن به یک فرد فلج کمک کردند با استفاده از زبانش ویلچر خود را کنترل کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی