ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تولید نوعی کفش ورزشی جدید توسط آدیداس با پلاستیک بازیافت شده از زباله های دریایی

سال گذشته شرکت آدیداس از نمونه ی اولیه ی یک کفش ورزشی تولید شده با فناوری پرینت سه بعدی رونمایی کرد که از بازیافت زباله های پلاستیکی اقیانوس ها ساخته شده بود. طراحی آن محصول ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۰

سال گذشته شرکت آدیداس از نمونه ی اولیه ی یک کفش ورزشی تولید شده با فناوری پرینت سه بعدی رونمایی کرد که از بازیافت زباله های پلاستیکی اقیانوس ها ساخته شده بود. طراحی آن محصول همکاری این شرکت با Parley for the Oceans بود؛ سازمانی که به آگاهی رسانی پیرامون تخریب زیست محیطی اقیانوس ها می پردازد. حالا آدیداس و پارلی رقابتی به راه انداخته اند که طی آن 50 نفر از طرفداران محصولات آدیداس شانس برنده شدن یک جفت کفش تولید محدود این برند محبوب را پیدا می کنند.

به گفته ی آدیداس کفش های جدید شباهتی به کفش های پرینت شده ندارند و با اینکه نمونه های اولیه ی قبلی چندان برای استفاده نرم نبوده اند، این نسخه قرار است به اندازه ی دیگر کفش های کمپانی مذکور قابل استفاده باشد.

رویه ی کفش های یاد شده به طور کامل از پلاستیک بازیافتی زباله های اقیانوس ها ساخته شده است، از جمله بطری های پلاستیکی PET و نایلون بازیافت شده از تور های ماهیگیری قدیمی. کلی جورج از پارلی، در یک پست وبلاگی توضیح داده بود که چگونه نحوه ی قرارگیری عمودی نوع خاصی از تور در آب، مملو از زباله های دریایی می شوند. این زباله ها از تور جدا شده و سپس پیش از آنکه بتوان از آنها برای تهیه ی نخ نایلون استفاده کرد در یک کارگاه محلی شستشو می شوند.

تبدیل کردن پلاستیک از این طریق به یک ماده ی قابل استفاده، فرایند طاقت فرسایی دارد اما سایریل گوچ، مؤسس پارلی می گوید حالا که یک بار این فرایند را انجام داده ایم، تکرارش آسانتر خواهد بود. او در یک نشست مطبوعاتی اظهار داشت: «ما در حال خلق استاندارد ها، مواد و فناوری های تازه ای هستیم که با آنچه تا به حال در صنعت محصولات ورزشی مورد استفاده قرار گرفته کاملاً متفاوت اند. این چالش هنوز ادامه دارد، اما ما اولین گام آن را برداشته ایم. حالا می توانیم پلاستیک بازیافت شده از زباله های دریایی را جایگزین پلاستیک نو کنیم».

این پروژه در حال حاضر بیشتر جنبه ی آگاهی رسانی دارد و اثر زیست محیطی ملموسی ندارد. اما آدیداس برای افزایش میزان استفاده از پلاستیک های بازیافت شده از زباله های دریایی در محصولات خود برنامه هایی دارد. این شرکت می گوید در نیمه ی دوم سال 2016 یکی از بزرگ ترین تولید کننده های کفش هایش نیز از همین مواد بازیافتی دریایی در خط تولید تجاری خود بهره خواهد گرفت. آدیداس در این باره گفته است: «این مواد طی چند مرحله وارد چرخه ی تولید محصولات اصلی آدیداس خواهند شد تا تولید پلاستیک تازه و دست اول برای این منظور کاهش یابد».

در همین حال، اگر می خواهید یک جفت از نمونه ی اولیه ی این کفش ها را برنده شوید باید یک ویدیوی اینستاگرامی درست کنید و در آن نشان دهید چگونه استفاده از پلاستیک های یک بار مصرف را کنار می گذارید و به این ترتیب از برنامه ی پلاستیک های بازیافتی پارلی حمایت می کنید». نحوه ی دقیق ثبت نام در این مسابقه هنوز به درستی روشن نیست اما می توانید برای اطلاعات بیشتر به شبکه های اجتماعی آدیداس نگاهی بیاندازید.

ad1

ad2

ad3

ad4

ad6

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • علی
    علی | ۲۴ خرداد ۱۳۹۵

    خیلی عقبین
    یه هفته پیش دیدم خبرشو
    جلو بیوفتین یکم

مطالب پیشنهادی