ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

واقعیت مجازی و ابزارهای پوشیدنی در مسابقات یورو ۲۰۱۶ مورد استفاده قرار دارند

هرچند جام جهانی و جام ملت های اروپا به عنوان نمونه از مهم ترین مسابقات دنیای فوتبال هر چهار سال یکبار برگزار می شوند، اما فاصله ی بین برگزاری هرکدام از آنها ۲ سال است که ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰

هرچند جام جهانی و جام ملت های اروپا به عنوان نمونه از مهم ترین مسابقات دنیای فوتبال هر چهار سال یکبار برگزار می شوند، اما فاصله ی بین برگزاری هرکدام از آنها ۲ سال است که موجب می شود علاقه مندان این ورزش هیجان انگیز بازه ی کوتاه تری را برای فرارسیدن مسابقات جذاب و بین تیم های مهم در انتظار باقی بمانند.

در دنیای تکنولوژی اما ۲ سال بازه ای بسیار طولانی محسوب می شود و در این مدت پیشرفت قابل توجهی را در ابزارهایی شاهد هستیم که می توانند جذابیت های فوتبال را نیز بیشتر کنند. جام ملت های ۲۰۱۶ اروپا نیز که در حال حاضر در جریان است بر همین اساس جدیدترین فناوری های توسعه یافته در حوزه ی واقعیت مجازی و ابزارهای پوشیدنی را به کار گرفته تا جذابیت های مسابقات را دو چندان کند.

برای نمونه می توان به گزارش هایی اشاره کرد که نشان می دهند یوفا در این سری مسابقات دوربین های واقعیت مجازی OZO ساخت نوکیا را برای فیلمبرداری از جدال تیم ها مورد استفاده قرار داده است. این دوربین ها البته برای کاربران عادی طراحی نشده و در زمره ی مدل های صنعتی قرار می گیرند که تهیه ی هریک از آنها ۶۰ هزار دلار هزینه در پی داشته و برای رویدادهایی این چنینی کاربرد خواهند داشت.

2_nokia-ozo-discover-hero-douglas_sonders_virtual_reality_1

البته لازم است اشاره کنیم که دوربین های نوکیا در تمام مسابقات مورد استفاده قرار نگرفته و به نظر می رسد تنها بازی های انگلستان مقابل روسیه، ولز و اسلواکی توسط آنها ضبط شود تا کاربران قادر باشند این سه مسابقه را به شکل ۳۶۰ درجه و با هدست های واقعیت مجازی تجربه کنند.

اما گذشته از کاربران، بازیکنان فوتبال نیز نیز در این مسابقات از مواهب دنیای فناوری بهره مند هستند، از جمله لباس های هوشمند که به حسگرهای پوشیدنی پیشرفته مجهز هستند و اطلاعاتی را در زمینه ی عملکرد و سلامتی بازیکنان در اختیار تیم مربی گری قرار می دهند.

all-adidas-euro-2016-kits-3

با وجود چنین ابزارهایی، مربیان تیم ها قادر هستند در حین بازی و پس از آن اطلاعات دقیق تری در اختیار داشته و بر اساس آن در مورد مناسب بودن هر بازیکن برای مسابقات مختلف تصمیم گیری نمایند. وجود این فناوری از طرف دیگر به نظارت دقیق تر روی وضعیت سلامتی بازیکن ها منجر می شود و می تواند احتمال بروز مصدومیت را برای آنها کاهش دهد.

استفاده در تکنولوژی حتی برای گروه داوری نیز سودمند است و از جمله ابزارهای توسعه یافته برای این منظور می توان به فناوری موسوم به Hawk-Eye یا «دید شاهین» اشاره کرد که گذشتن توپ از خط را از طریق گجت های پوشیدنی به داوران اطلاع داده و احتمال تصمیم گیری اشتباه در این مورد را بر طرف خواهد کرد.

iconsport_ipp_130815_08_11_1

البته لازم است اشاره کنیم که فناوری های مشابه «دید شاهین» پیشتر کارایی خود را در ورزش های دیگری از جمله تنیس به اثبات رسانده اند، اما تصمیم گیرندگان حوزه ی فوتبال در حال بررسی میزان کارایی فناوری های دیگر از جمله واقعیت مجازی در این ورزش هستند تا در صورت مثبت بودن نتیجه، استفاده از آن را در مسابقات بعدی گسترش دهند، موضوعی که لازم است تا جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه برای روشن شدن نتیجه ی آن منتظر بمانیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی