ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل درها را به روی توسعه دهندگان می گشاید

اپل در جریان کنفرانس توسعه دهندگان خود طیف گسترده ای از ابزارها و قابلیت های جدید را برای سیستم عامل های چهارگانه اش معرفی کرد اما بزرگ ترین خبر شاید این باشد که شرکت ساکن ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰

اپل در جریان کنفرانس توسعه دهندگان خود طیف گسترده ای از ابزارها و قابلیت های جدید را برای سیستم عامل های چهارگانه اش معرفی کرد اما بزرگ ترین خبر شاید این باشد که شرکت ساکن کوپرتینو تصمیم گرفته برخی سرویس های کلیدی خود نظیر مپس، سیری و iMessage را که برای مدتی طولانی بسته بودند، برای توسعه دهندگان باز نماید.

با در نظر داشتن آمار بالای اپلیکیشن هایی که هر روز و هر دقیقه از طریق اپ استور روی محصولات این شرکت نصب می گردند و البته میلیون ها دلار پولی که به این واسطه عاید آن می شود، روشن است که توسعه دهندگان دوست دارند تجربیات تازه ای را برای این حوزه ها طراحی نمایند.

از طرفی، برای اپل نیز فرصت خوبی خواهد بود که تجارت بزرگی را حول سیری و iMessage به عنوان پلتفرم های جداگانه برای خود ایجاد نماید. البته این خطر نیز وجود دارد که شرکت هایی نظیر گوگل، فیسبوک و آمازون بتوانند قلاب خود را در برخی کارکردهای کلیدی و اساسی سیستم عامل های اپل بیاندازند و به نوعی از سهم کلی اپل کم کنند.

اجازه دهید با سیری شروع کنیم چراکه شایعات در مورد باز شدن این قابلیت از مدت ها قبل مطرح گردید. اپل سیری را 5 سال پیش معرفی کرد و در آن زمان دستیار دیجیتالی اش یک سر و گردن بالاتر از رقبایش قرار داشت.

siri-ft

از آن زمان تاکنون این شرکت تاحدود زیادی موقعیت و جایگاه خوب خود را از دست داد؛ در واقع سیری آنقدرها هم که باید مانند دستیارهای دیجیتالی رقیب (شرکت های بزرگ و کوچک) توانایی درک درخواست ها را ندارد و از نظر مهارت هم باید بگوییم که ابدا با پلتفرم های بازی نظیر اکوی آمازون که تاکنون با بیش از 1000 سرویس شخص ثالث یکپارچه سازی شده، برابری نمی کند.

سیری در واقع بزرگ ترین پایگاه دنیا را در اختیار دارد. تا به امروز این دستیار دیجیتالی در 5 گروه از سخت افزارهای اپل مورد استفاده قرار گرفته که عبارتند از موبایل ها، اسمارت واچ ها، تبلت ها، لپ تاپ ها و تلویزیون ها.

سیری یکی از ارزشمندترین دارایی های اپل است

البته درست است که هم اکنون اندروید بزرگ ترین سهم از بازار موبایل را در اختیار دارد اما مشتریان اپل پول به مراتب بیشتری را صرف می کنند. اگر معاملات مالی (از قبیل سفارش ماشین، خرید بلیط سینما یا رزرو میز در رستوران) به مراتب ساده تر از اپلیکیشن های طراحی شده برای این منظور قابل انجام باشند، آنگاه حصول اطمینان از یکپارچگی این دستیار صوتی به اپلیکیشن های یاد شده به اصلی ترین اولویت بدل خواهد شد.

مپس یکی دیگر از سرویس های ارزشمندی است که درها آن به روز توسعه دهندگان گشوده شده و می توانند به اکتشاف در آن بپردازند. این سرویس حتی از گوگل مپس هم (که پیشتر به صورت پیشفرض روی دستگاه های تولیدی اپل نصب شده بود) بیشتر از سوی کاربران آیفون مورد استفاده قرار می گیرد.

نکته دیگر اینکه سرچ های موقعیتی از طریق سرویس مپس اپل غالبا به خرید منجر می شوند و مثلا مردمی را داریم که به دنبال جایی برای صرف قهوه می گردند، رستورانی که درآن غذا بخورند یا اینکه سرویس حمل و نقلی را جستجو می کنند تا از طریق آن به مقصد خود بروند.

اینکه اپلیکیشن های شخص ثالث امکانی را بیابند که داده ها در مورد موقعیت های مد نظر کاربران را ارائه کنند یا سیستم های حمل و نقل شهری را به آنها معرفی نمایند می تواند به اپل کمک کند تا خود را به گوگل برساند.

iMessage یکی دیگری از اپلیکیشن هایی بود که در جریان مراسم شب گذشته، آپدیت های تازه ای را دریافت کرد. اپل این نرم افزار خود را تقریبا سالی یک بار به روز می کند و لذا اگر قرار باشد تغییرات جالب و مستمر به iMessage بیایند این تغییرات از ناحیه اپلیکیش های شخص ثالث فراهم خواهد شد که حالا نیز به لطف تلاش شرکت ساکن کوپرتینو این مهم محقق شده است. شاید بهترین معیار برای مقایسه، اپلیکیشن های آسیایی نظیر لاین باشند که ارسال و دریافت پیام را به پلتفرمی بدل کرده اند که کاربران از آن برای انجام هر کاری از چت کردن گرفته تا خرید و بازی استفاده می کنند.

در مرحله بعد چت بات ها از راه می رسند و آنها می آیند تا کالا یا خدماتی را به شما بفروشند

تا به امروز iMessage عمدتا به ارتباطات مربوط می شد اما حالا اپلیکیشن های شخص ثالث فرصت می یابند که گیف، استیکر و اموجی های خود را به آن بیاورند و این می تواند کسب و کاری بسیار بزرگ به خودی خود باشد.

آنها در واقع معرف فرصتی برای تجارت سریع و مرسوم هستند که صرفا با حرکت دادن سرانگشت قابل انجام خواهد بود. از طرفی دور نیست روزی که در آن، اپل امکان انجام معاملات پیچیده را از داخل iMessage میسر کند و مسیری مانند فیسبوک را طی نماید (اپ پیام رسان این شبکه اجتماعی نقش نوعی هاب را برای چت بات کسب و کارهای مختلف پیدا کرده است).

اما بزرگ ترین خطری که می توان برای اپل برشمرد این است که برخی از این اپ های شخص ثالث ممکن است کارکردهای کلیدی یاد شده را تحت تسلط خود درآورند و با وجود وابستگی شان به سخت افزارهای اپل، مردم را از اکوسیستم این شرکت به بیرون بکشند.

اگر از کاربران آیفون باشید تایید می کنید که گوگل پیشتر هر کارکرد کلیدی مربوط به این موبایل را در دست گرفته است. چنانچه به عنوان مثال فیلترهای چهره اسنپچت را به قابلیت «جوهر نامرئی یا Invisible ink اپل (به لطف این قابلیت می توانید انگشت خود را روی یک حباب بکشید تا متن زیر آن مشخص گردد) ترجیح دهید چه کاری از دست اپل بر می آید؟ اگر میز خود را در رستوران مورد نظرتان را در از طریق Yelp در سرویس مپس اپل رزرو نمایید پول این کار به جیب چه شرکتی می رود؟

در هر حال روشن است که فلسفه غول تکنولوژی آمریکایی در مورد ارزش کنترل این کارکردهای کلیدی تغییر یافته است. در جریان مراسم شب گذشته شرکت مورد بحث حرفی از تغییر بزرگ مد نظر خود به میان نیاورد اما از این پس امکانی برای کاربران فراهم خواهد شد که بسیاری از اپلیکیشن های از قبل بارگذاری شده روی آیفون را حذف نمایند.

روشن است که شرکت ساکن کوپرتینو حساب و کتاب های دقیقی را در مورد خطرات این کار انجام داده. اگر این کمپانی راهی برای دریافت سود خود از معاملاتی بیابد که توسط سیری، مپس یا iMessage انجام می شوند، آنگاه قطعا برنده این بازی خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی