ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

طرح یک فرضیه جدید از سوی منجمان: ماده تاریک احتمالا از سیاهچاله ها تشکیل شده

حتما تا به حال مطالب زیادی را در مورد ماده تاریک مطالعه کرده اید. الکساندر کاشلینکسکی، یکی از ستاره شناس های مرکز پروازهای فضایی Goddard متعلق به ناسا در مریلند است که اخیرا اظهار داشته این ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰

حتما تا به حال مطالب زیادی را در مورد ماده تاریک مطالعه کرده اید. الکساندر کاشلینکسکی، یکی از ستاره شناس های مرکز پروازهای فضایی Goddard متعلق به ناسا در مریلند است که اخیرا اظهار داشته این ماده کیهانی مرموز از سیاهچاله هایی تشکیل شده که اندکی بعد از انفجار بزرگ یا بیگ بنگ شکل گرفته اند.

امواج گرانشی نخستین بار در سپتامبر سال گذشته و با استفاده از رصدخانه تداخل سنج لیزری امواج گرانشی مستقر روی زمین موسوم به LIGO مشاهده گردیدند که به باور دانشمندان از برخورد دو سیاه چاله ایجاد شده اند.

اما ستاره شناسی دیگر، اندکی بعد به این حقیقت پی برد که امواج موجود در فضا-زمان به مراتب نسبت به آنچه از سیاه چاله های بالغ انتظار می رفت کوتاه تر هستند و این فرضیه را مطرح نمود که این امواج از ادغام سیاهچاله های بسیار کهنی موسوم به PBH (نوع خاصی از سیاهچاله که تصور می شود نه از برخورد گرانشی ستاره های بزرگ تر بلکه به خاطر تراکم بالای ماده موجود در دوران اولیه شکل گیری هستی ایجاد گردیده است) اندکی بعد از انفجار عظیم در هستی شکل گرفته اند.

کاشلینکسکی اما این ایده را یک گام فراتر برده و در مقاله ای که اخیرا منتشر کرد اظهار داشت ماده تاریک (که پیشتر تعریفی برایش وجود نداشته) احتمالا از خود PBHها تشکیل شده. این فرضیه همراستا با مشاهدات قبلی این دانشمندان در مورد تابش شدید پرتوی مادون قرمز از هستی است که در سال 2005 مطرح گردید و البته نمود پرتوی اکس در عالم که در سال 2013 میلادی از آن سخن گفت.

در هر حال، اگر حق با او باشد، احتمالا کلیه مدل های تعریف شده برای اصل و سرچشمه هستی تغییر خواهند یافت. سایت Space.com آورده است که ماده تاریک در 500 میلیون سال نخست از آغاز شکلی گیری اش در داخل سیاهچاله هایی انباشت یافته که امواج گرانشی را شکل داده اند و امکانی را فراهم نموده اند که این ماده در داخل ستاره ها و کهکشان ها تجمع پیدا کند. این تعریف می تواند تابش مادون قرمز را که چند سال پیش کاشلینکسکی به آن اشاره نمود، توجیه کند و براساس آن، سیاهچاله های قدیمی که به ماده تاریک بدل می شوند هم علت وجود پرتوهای اکس هستند.

حال، گام بزرگ بعدی تایید این نکته خواهد بود که آیا امواج گرانشی اندازه گیری شده با LIGO از سیاهچاله هایی ایجاد شده اند که در دوران کهن با یکدیگر ادغام شده اند یا خیر.

البته روشن نمودن این مساله به آنتن فضایی تداخل سنج لیزری محول می گردد، نوعی رصد خانه که برای اندازه گیری امواج گرانشی در فضا طراحی شده و نسبت به LIGO که روی زمین استقرار یافته، تداخل عملکردی کمتری دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی