ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پنج تنظیم دسترسی مفید برای اندروید که همگان می توانند از آنها استفاده کنند

سیستم عامل اندروید از یک سری تنظیمات دسترسی (Accessibility Options) برخوردار است که افراد کم توان و یا ناتوان می توانند با بهره گیری از آن ها، استفاده از برخی امکانات استاندارد این سیستم عامل ...

پوریا دانشور
نوشته شده توسط پوریا دانشور | ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۸:۰۰

سیستم عامل اندروید از یک سری تنظیمات دسترسی (Accessibility Options) برخوردار است که افراد کم توان و یا ناتوان می توانند با بهره گیری از آن ها، استفاده از برخی امکانات استاندارد این سیستم عامل را که در حالت عادی برای شان میسر نیست، ممکن سازند. اما این موضوع لزوما به این معنا نیست که دیگر کاربران باید از به کارگیری این امکانات محروم بمانند.

هر نوعی از تنظیمات دسترسی که فکرش را بکنید، بر اساس نسخه سیستم عامل اندروید و یا گجتی که از آن استفاده می کنید در تنظیمات دیوایس شما موجود است. برخی از این تنظیمات در تمامی اسمارت فون های اندرویدی مشترک اند و تقریبا همگی با آن ها آشنا هستید؛ قابلیت هایی مانند TalkBack و یا امکان تغییر اندازه نوشته ها.

برخی از این امکانات هم مانند استفاده از نور LED دوربین برای اعلام نوتیفیکیشن کمتر شناخته شده اند. در این مقاله از بین تمامی تنظیمات دسترسی گوناگون و متنوع اندروید، 5 تایی که همه کاربران می توانند از آن ها بهره ببرند را گردآوری کرده ایم.

AndroidPIT-LG-G2-Accessibility-1-w628

لازم به ذکر است که دستیابی به منوی تنظیمات دسترسی، از بخش Settings امکان پذیر است. کافی است گزینه Accessibility را یافته و آن را بفشارید تا وارد این منو شوید.

بزرگنمایی (Magnification)

AndroidPIT-Accessibility-Magnification-Zoom-w628

در بسیاری از اپلیکیشن ها همانند گالری می توانید به منظور دقت روی جزئیات تصاویر، روی آن ها زوم کنید. با بهره گیری از تنظیمات دسترسی، قادر خواهید بود در هر کجای سیستم عامل که هستید، از ویژگی بزرگ نمایی استفاده کنید.

اگر این گزینه را فعال کنید، قادرید با 3 ضربه پشت سر هم روی هر نقطه ای از صفحه زوم کرده و مجددا با اجرای همین فرمان زوم را به حالت عادی بازگردانید. اگر سه بار پشت سر هم به صفحه ضربه زده و مرتبه آخر انگشت تان را روی آن نگه دارید، حالت زوم موقتی فعال می شود که با برداشتن انگشت، بزرگ نمایی صفحه به حالت عادی باز خواهد گشت.

متن به گفتار (Text to Speech)

AndroidPIT-Accessibility-Text-To-Speech-Pocket-w628

شناخته شده ترین تنظیم دسترسی همین ویژگی متن به گفتار است که با فعال سازی آن، چرخ موتور صوتی گوگل به راه افتاده و متون موجود در سیستم عامل اندروید را در زبانی که شما مشخص می کنید، با صدایی شیوا بیان خواهد کرد.

کاربران اندروید می توانند از این ویژگی برای تبدیل متون و مقالات شان به کتابچه های صوتی استفاده کنند. کافی است مقالات مد نظرتان را در اپلیکیشن Pocket ذخیره کرده و در منوی این اپلیکیشن گزینه (Listen (TTS را برگزینید. بدین ترتیب مقاله توسط موتور صوتی گوگل برای شما قرائت خواهد شد تا هنگام گوش دادن به آن بتوانید مشغول کارهای دیگرتان شوید.

رنگ های معکوس/تنظیم رنگ (Invert Colors / Color Adjustment)

AndroidPIT-LG-G2-Accessibility-2-w628

با بهره گیری از امکان تنظیم رنگ، قادر خواهید بود بر اساس نیاز های بصری و یا سلیقه تان رنگ های به کار رفته در سیستم عامل را تنظیم کنید. به عنوان مثال، اگر از رنگ تیره به کار رفته در منوهای رابط کاربری تاچ ویز گجت های سامسونگ بیزارید، کافیست گزینه Invert Colors را در تنظیمات دسترسی فعال کرده تا شاهد سفید و روشن شد رابط کاربری خود باشید.

با تیک زدن گزینه رنگ های معکوس و یا رنگ های نگاتیو در تنظیمات دسترسی، قادر به تغییر تم کلی دیوایس تان و تمامی رنگ های به کار رفته در آن خواهید بود. فعال سازی این ویژگی ممکن است برخی رنگ ها را به هم بریزد و ترکیب های نه چندان دلچسبی ایجاد کند. اما می توانید با ترکیب این ویژگی و امکان تنظیم رنگ، ترکیب های گوناگونی برای رنگ های دیوایس تان ایجاد کنید.

تاک بک (Talkback)

AndroidPIT-Nexus-5-Accessibility-TalkBack-Settings-w628

تاک بک نه تنها برای کاربرانی که از مشکلات بینایی رنج می برند مفید است، بلکه می تواند برای آن هایی هم که شیشه دیوایس شان آسیب دیده اما قابلیت تاچ شان به درستی کار می کند کاربرد داشته باشد. پس از فعال سازی این قابلیت، نام و توضیحات هر چه را که بفشارید و یا برگزینید برای شما خوانده خواهد شد.

مرکز تعاملات

AndroidPIT-TouchWiz-Interaction-Controls-w628

در دیوایس های سامسونگ، دسترسی به مرکز تعاملات از طریق منوی تنظیمات دسترسی و یا با فشردن همزمان کلید های Home و کاهش صدا میسر می شود. در این منو با امکانات مختلفی از قبیل فعال و یا غیر فعال کردن ژست های حرکتی و یا خاموش شدن صفحه پس از مدت معینی روبرو خواهید شد.

اما جالب ترین قابلیتی که مرکز تعاملات در اختیار کاربران قرار می دهد، امکان غیر فعال کردن تاچ اسکرین در برخی از قسمت های خاص صفحه است. برای مثال می توانید نوار اعلانات را نسبت به هرگونه تاچ و فشردن انگشت بی تاثیر کنید. در سایر دیوایس ها این ویژگی نام دیگری دارد. برای مثال در گجت های تولید شده توسط LG باید به دنبال گزینه Touch Control Areas بگردید.

بین سایر امکانات منوی دسترسی، دیگر چه ویژگی های مفیدی می شناسید؟ آن ها را با ما و سایر کابران دیجیاتو به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Majid_B_1
    Majid_B_1 | ۱۰ شهریور ۱۳۹۵

    با سلام
    من یه مشکل با این حالت Interaction دارم. من فعالش کردم و یهو یه تنظیماتی اعمال شد و صفحه قفل کردم که شاید درست بشه اما اصلا نمیتونم الگو رو ترسیم کنم. فک کنم حالت لمسش غیر فعال شده.
    لطفا بگید باید چیکار کنم. کلید های Home + Volume down رو هم استفاده کردم نشد.
    خواهش میکنم جواب بدین? ? ? ? ? ? ?

    • پوریا دانشور
      پوریا دانشور | ۱۰ شهریور ۱۳۹۵

      با سلام
      دوست عزیز منوی Interaction این طور کار می کنه که شما می تونید روی بخش خاصی از صفحه محدودیت تاچ اعمال کنید. امکان داره که شما با انتخاب گزینه Full Screen این محدودیت رو برای تمامی صفحه اعمال کرده باشد.
      برای غیر فعال کردن این محدودیت همون طور که خودتون گفتید باید کلید های Volume Down و Home رو با هم نگه دارید. این رویه به کلی محدودیت های Interactions رو غیر فعال می کنه اما اگر در مورد شما جواب گو نیست، برند و مدل گجت تون رو بگید تا بتونیم بیشتر راهنمایی تون کنیم.

  • Reza shirinnejad
    Reza shirinnejad | ۲۸ خرداد ۱۳۹۵

    "پخش صدا با پر شدن باتری " هم خیلی خوبه!

مطالب پیشنهادی