ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چگونه به تنظیمات پنهان ویندوز 10 دسترسی داشته باشیم؟

همانطور که می دانید رجیستری ویندوز بسیار گسترده و پیچیده است. اما سوال اینجاست: رجیستری چیست؟ و چه مزیتی برای ما دارد؟ به عبارت ساده رجیستری ویندوز تنظیماتی است که توسعه دهنده آن را در اختیار ...

سامان میرزا
نوشته شده توسط سامان میرزا | ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰

همانطور که می دانید رجیستری ویندوز بسیار گسترده و پیچیده است. اما سوال اینجاست: رجیستری چیست؟ و چه مزیتی برای ما دارد؟ به عبارت ساده رجیستری ویندوز تنظیماتی است که توسعه دهنده آن را در اختیار کاربر می گذارد تا بتواند در سیستم عامل تغییرات دلخواه خود را ایجاد کند.

در همین ابتدای کار بگوییم اگر سر رشته ای از رجیستری ندارید و در مبحث کامپیوتر مبتدی هستید، به هیچ وجه اقدام به دستکاری آن نکنید. رجیستری معمولاً تنظیمات غیر قابل نفوذ و پراکنده، وضعیت سیستم عامل و اپلیکیشن های در حال اجرا را پوشش می دهد.

به طور صریح،  بسیاری از این تنظیمات از دسترس کاربران پنهان هستند؛ اما اگر بدانید که چه می خواهید و مهارت لازم را نیز دارید، به راحتی قادر خواهید بود با دست بردن در این تنظیمات، ویندوز خود را شخصی سازی کرده و آن را به شیوه های مختلف تغییر دهید. ما اینجا هستیم تا انجام این کار را به شما آموزش دهیم.

برای دسترسی به رجیستری و ویرایش آن کافی است واژه ی «Regedit» را در فیلد جستجوی تسکبار ویندوز نوشته و اپلیکیشن نمایش داده شده را اجرا کنید. پیش از هر چیزی باید آگاه باشید که با انجام دستکاری در رجیستری ممکن است سیستم عامل خود را با خطر مواجه کرده و با تغییرات نادرست، فایل های سیستمی کامپیوتر خود را دچار اختلال کنید.

بنابراین اگر توانایی اعمال این تغییرات در رجیستری را ندارید، توصیه می کنیم با آن بی خود و بی جهت بازی نکنید. دستکاری در رجیستری بدون دانش قبلی می تواند برایتان گران تمام شود. اما خبر خوش آن که، خوشبختانه کار با ابزار Regedit بسیار ساده است.

با دو بار کلیک کردن روی پوشه ها قادرید آن ها را باز کرده و مقادیر را تغییر دهید. همچنین با کلیک راست هم می توانید Key های جدید ساخته و مقادیر را کم و زیاد کنید. نکته بسیار خوب آنکه پیش از انجام هر یک از ترفندهای زیر قادر خواهید بود به راحتی و با یک کلیک راست روی هر پوشه و زدن گزینه ی Export، از تنظیمات اولیه رجیستری خود بک آپ گرفته و در صورت اشتباه در انجام هر یک از ترفندها، مجددا رجیستری را به حالت اولیه اش باز گردانید.

برای آشنایی با این چند ترفند، از شما دعوت می کنیم که در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

1- فعال کردن تم تاریک

tddj0o9hd0r6y0rfivaw

شاید حتی فکرش را هم نمی کردید که یک تم تیره در بطن ویندوز 10 وجود داشته باشد. اما حقیقت دارد؛ ویندوز 10 یک تم تیره ی مخفی را در خود جای داده. برای آزاد کردن این تم طبق گفته ی قبلی ما Regedit را باز کرده و به مسیر HKEY_LOCAL_MACHINE\ SOFTWARE\ Microsoft\ Windows\ CurrentVersion\ Themes بروید.

با کلیک راست کردن روی صفحه ی خالی Regedit و انتخاب گزینه ی Key، یک فایل Key به نام Personalize ایجاد کنید. پس از آن در داخل این کلید جدید نیز مجدد کلیک راست کرده، روی گزینه ی منو کلیک کنید و سپس یک DWORD (32-bit) Value جدید بسازید. با کلیک راست روی این فایل جدید و انتخاب گزینه ی Rename نام آن را AppsUseLightTheme گذاشته و مقدار آن را صفر کنید.

برای این کار کافیست روی این فایل که حالا نامش به AppsUseLightTheme تغییر کرده کلیک راست کرده، گزینه ی Modify را انتخاب کنید و پس از آن مقدار value data را به 0 تغییر دهید.

این پروسه را یک بار دیگر در مسیر HKEY_CURRENT_USER \ SOFTWARE \ Microsoft \ Windows \ CurrentVersion \ Themes  نیز انجام دهید. سپس دستگاه خود را ری استارت کنید. تبریک می گوییم، تم تاریک که پیش از این برای شما مخفی بود اکنون فعال شده است. برای برگشتن به تنظیمات قبلی کافیست دو فایل با نام AppsUseLightTheme را که در مسیر های مختلف ایجاد کرده بودید پاک کنید.

2- سرعت بخشیدن به شروع به کار ویندوز

ویندوز معمولاً برنامه هایی که هم زمان با بوت شدنش باز می شوند را با مقداری تأخیر اجرا می کند. این کار به شما اجازه می دهد تا سیستم عامل اصلی را با سرعت بیشتری راه اندازی کنید.

با این تفاسیر به کمک رجیستری شما قادر هستید این قابلیت را غیرفعال کنید. اگر اپلیکیشن های زیادی در اختیار ندارید که همزمان با بالا آمدن ویندوز شروع به کار می کنند، پس این عملیات می تواند فقط چند ثانیه ای را در فرآیند بوت شدن ویندوز برایتان بخرد.

برای غیر فعال کردن قابلیت ذکر شده به مسیر HKEY_CURRENT_USER\ Software\ Microsoft\ Windows\ CurrentVersion\ Explorer\ Serialize بروید. اگر مشخصه ی  Serialize وجود نداشت آن را به وسیله ی کلیک راست کردن و ساخت یک کلید جدید بسازید.

پس از آن داخل این کلید یک DWORD (32-bit) Value جدید ساخته و نام آن را به StartupDelayInMSec تغییر دهید. پس از انجام این عملیات مقدار آن را صفر کنید. برای این کار کافی است روی این فایل تازه ایجاد شده به نام StartupDelayInMSec کلیک راست کرده، گزینه ی Modify را انتخاب کنید و پس از آن مقدار value data را به 0 تغییر دهید. برای بازگشت به تنظیمات اولیه نیز به مسیر ذکر شده در بالا رفته و کلید Serialize را حذف کنید، به همین سادگی!

3- افزایش شفافیت نوار وظیفه

v5ifinbumglndtub1jvj

در ادامه ی دستکاری ها در تنظیمات پنهان ویندوز، قادر هستید نوار وظیفه و همچنین منوی استارت و اکشن سنتر را شفاف تر کنید. این کار با انجام برخی شخصی سازی ها در بخشی از تنظیمات ویندوز حاصل می شود.

اگر خواهان شفافیت بیشتری از تنظیمات پیش فرض ویندوز هستید، تنظیمات معمولی به کار شما نمی آیند و احتیاج به ترفندی دارید که در ادامه برای شما بازگو می شود. به مسیر HKEY_LOCAL_MACHINE\ SOFTWARE\ Microsoft\ Windows\ CurrentVersion\ Explorer\ Advanced بروید.

داخله آن یک DWORD (32-bit) Value جدید با نام UseOLEDTaskbarTransparency ایجاد کنید. پس از انجام این عملیات لازم است که مقدار آن را به یک تغییر دهید. برای این کار کافیست روی این فایل تازه ایجاد شده به نام UseOLEDTaskbarTransparency کلیک راست کرده، گزینه ی Modify را انتخاب کنید و پس از آن مقدار value data را به 1 تغییر دهید. در صورتی که خواهان بازگشت به تنظیمات اولیه بودید کافی است DWORD (32-bit) Value را پاک کنید.

4- غیر فعال کردن تصویر ورود به سیستم

هنگامی که سیستم خود را روشن می کنید و ویندوز 10 بوت می شود، به صفحه ی ورود به سیستم می رسید و در آن لوگویی را مشاهده خواهید کرد که دوستان ما در مایکروسافت طراحی اش کرده اند. خبر خوش آن که اگر بخواهید، قادر هستید این تصویر را حذف کنید.

برای این کار کافی است به مسیر HKEY_LOCAL_MACHINE\ SOFTWARE\ Policies\ Microsoft\ Windows\ System رفته و یک DWORD (32-bit) Value جدید با نام DisableLogonBackgroundImage از طرق کلیک راست کردن و رفتن روی گزینه ی New ایجاد کنید.

همچنین در ادامه ی راه باید مقدار آن را به 1 تغییر دهید. برای این کار کافی است همانند قبل روی این فایل تازه ایجاد شده به نام DisableLogonBackgroundImage کلیک راست کرده، گزینه ی Modify را انتخاب کنید و پس از آن مقدار value data را به 1 تغییر دهید.

5- پنهان کردن OneDrive در فایل اکسپلورر

qx4svsiwlyiz9vklwyhd

اگر استفاده ی آن چنان زیادی از OneDrive ندارید، پس با انجام یک ترفند قادر به حذف آن از منوی اکسپلورر خواهید بود. کلید رجیستری که برای باز کردن نیاز دارید در مسیر HKEY_CLASSES_ROOT\ CLSID\ {018D5C66-4533-4307-9B53-224DE2ED1FE6} قرار دارد.

چون یافتن مسیر {018D5C66-4533-4307-9B53-224DE2ED1FE6} کمی دشوار به نظر می رسد کافیست دکمه های ترکیبی کنترل و F را با هم بگیرید. پس از آن باکس جست و جو برای شما باز شده و با نوشتن سه حرف اول مسیر بالا به راحتی می توانید آن را پیدا کنید.

پس از آن فایل System.IsPinnedToNameSpaceTree را پیدا کرده و با دوبار کلیک کردن، آن را باز کرده و مقدارش را به 0 تغییر دهید. با این کار OneDrive از منوی اکسپلورر و پیمایش شما حذف می شود اما همچنان در سیستم شما وجود دارد. برای دسترسی مجدد به آن کافی است به مسیر C:\ Users\ <username>\ OneDrive بروید.

شاید ندانید اما رجیستری یک نعمت است. به طور کل تمامی قابلیت هایی که روی سیستم شما فعال انداز طریق رجیستری قابل کنترل هستند. شما می توانید از طریق ایجاد تغییر در کلید های رجیستری تغییرات شخصی سازی شده ای را داخل سیستم خود ایجاد کنید.

رجیستری در واقع مختص ویندوز و کاربران آن است. هم چنان که مایکروسافت این قابلیت لذت بخش را در سیستم عامل خود قرار داده اما یک مرجع و راهنمای درست و درمان برای آن تعیین نکرده، پس از دستکاری بی جهت در رجیستری خودداری کنید. شما چه ترفندهای دیگری در رابطه با ویندوز 10 و کار با رجیستری بلد هستید؟ اگر ترفندهای جدیدتری می شناسید آن را از ما و دیگر کاربران دیجیاتو دریغ نکنید.

توجه: دیجیاتو در مورد خطرات احتمالی اجرای این ترفندها برای سیستم عامل شما پاسخگو نیست. بنابراین با نهایت دقت مراحل بالا را انجام بدهید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • MK
    MK | ۳۰ خرداد ۱۳۹۵

    برای فعال کردن تم تاریک باید DWORD (32-bit) Value رو توی یک key به اسم Personalize ایجاد کنیم که اگر این key موجود نبود باید خودمون بسازیمش
    مرسی از نویسنده که Personalize رو key شخصی سازی شده ترجمه کرده ... !!!!

    • سامان میرزا
      سامان میرزا | ۳۱ خرداد ۱۳۹۵

      ممنون بابت تذکر. متأسفانه آخرین بروزرسانی مطلب ذخیره نشده بود و این مشکل به وجود اومد.
      اصلاح شد!

    • سامان میرزا
      سامان میرزا | ۱۱ تیر ۱۳۹۵

      ممنون بابت تذکر. متأسفانه آخرین بروزرسانی مطلب ذخیره نشده بود و این مشکل به وجود اومد.
      اصلاح شد!

مطالب پیشنهادی