ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

پی سی گیمرها بهترین E3 تاریخ را امسال تجربه کردند

روز به روز حال پی سی گیمرها بهتر می شود و پلتفرم پی سی حالا شاداب تر از هر زمان دیگری است. راستش را بخواهید، در E3 2016 روزگار برای همه خوش بود. اکس باکسی ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۴

روز به روز حال پی سی گیمرها بهتر می شود و پلتفرم پی سی حالا شاداب تر از هر زمان دیگری است. راستش را بخواهید، در E3 2016 روزگار برای همه خوش بود. اکس باکسی ها بهترین انحصاری هایی که آرزویش را داشتند را دیدند، طرفداران پلی استیشن هم پشت هم با اخبار و انحصاری های متنوع سورپرایز شدند.

اما یک نگاه جامع که به تاریخ داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که گیمینگ روی پی سی با اوج گرفتن کنسول های نسل هفتم به قعر رفت. کار به جایی رسید که حتی عده ای، اواخر دهه اول هزاره سوم، مرثیه این پلتفرم را هم خوانده بودند و می گفتن «پی سی گیمینگ برای همیشه مرده است».

اما یکی-دو سال بعد، دقیقا همین عبارت برای کنسول ها تکرار شد، کنسول هایی که نمی توانستند بازی هایی چون Far Cry 3 را با کیفیت فوق العاده پی سی روی کنسول ها نمایش دهند. نسل هفتم نفس های آخرش را می کشید و استیم حالا فرصتی یافته بود تا سری میان سرها درآورد.

کم کم همه چیز به کام گیمرهایی که ریگ های هزار دلاری می بستند شیرین می شد و ضعف سخت افزاری کنسول های نسل هشتم هم نشان می داد که عمر مفیدشان بیشتر از سه یا چهار سال نیست که همینطور هم شد. پلی استیشن نئو و پروژه اسکورپیو در کنار پلتفرم جدید نینتندو موسوم به NX در واقع گام بعدی هستند.

scorpio-1 copy

سخت افزاری که متعلق به سال 2013 است، مسلما نمی تواند با کارت های گرافیکی GTX 1080 یا حتی GTX 1070 که آماده نمایش تصاویر واقعیت مجازی با فریم بالا هستند را داشته باشند.

از همه مهم تر، حالا پدیده ای وجود دارد به نام استیم. کمتر پی سی گیمری است که یک اکانت فعال در استیم نداشته باشد، چه رسد به آنکه نداند استیم چیست. همه این ها کنار هم سبب شد تا پی سی گیمینگ یک گام جلوتر باشد و دوباره شکوه گذشته خود را بیابد.

اما این ها را که بگذاریم کنار، به E3 شگفت انگیز امسال می رسیم. گرچه تقریبا همه پیش بینی ها صحیح از آب در آمدند اما باز هم دیدن این حجم از بازی های فوق العاده، برای هر قشری ستودنی بود. شاید تنها ناامیدی به نمایش بازی راک استار باز می گشت. در حالی که گفته می شد Red Dead بعدی قطعا نمایشی کامل خواهد داشت اما گویا به واسطه حادثه کشتار اورلاندو، نمایش خونین و جریان برانگیز Red Dead هم لغو شد. اینکه چقدر خبر صحت داشته باشد را نمی دانیم اما کنفرانس ها بدون حضور راک استار هم معرکه بودند.

نکته جالب اینکه برخلاف کنسول ها و انحصاری های شان، پی سی همه جا بود، از اولین کنفرانس تا آخرین کنفرانس. بتسدا، الکترونیک آرتز، یوبیسافت، مایکروسافت و حتی سونی، بازی های حیرت انگیزی برای پی سی نمایش دادند. فراموش نکنیم Death Stranding، پروژه جدید کوجیما هم قرار است روی پی سی عرضه شود.

hayhdegBAqd9LadKqKkMcb-1200-80

اما برجسته ترین بخش برای پی سی گیمرها، سه ساعت کنفرانس های پشت هم مایکروسافت و پی سی گیمینگ بود. آنچه در طول کنفرانس مایکروسافت به کرات شنیده شد، عبارت «انحصاری برای اکس باکس وان و ویندوز 10» بود. در حقیقت عبارت «فقط برای اکس باکس وان» مرده است. مایکروسافت دیگر نمی خواهد بازی هایش را فقط روی کنسول منتشر کند و ویندوز 10 هم به همان اندازه مهم شده.

فیل اسپنسر چند ماه پیش و پس از خبر تایید عرضه کوانتوم بریک روی پی سی گفت که اگر یک کامپیوتر قدرتمند دارید، هیچ دلیلی برای خریدن اکس باکس وان وجود ندارد. یک امتیاز به نفع پی سی گیمرها که بدون هیچ تلاشی صاحب ده ها عنوان انحصاری درجه یک شدند. از Gears of War گرفته تا عناوین کوچک تری که شاید کمترین توجه را میان انحصاری ها به خود جلب کرده اند. همه شان قرار است روی ویندوز و بدون خریدن اکس باکس وان قابل بازی باشد.

قبل تر، این کنفرانس ها به نام Xbox بود و رنگ و بوی این برند سرتاسر سالن کنفرانس را می گرفت، اما حالا مایکروسافت و اسپنسر خصومت شان را با فرزند 33 ساله بیل گیتس کنار گذاشته اند. از همان اول هم قرار بود همه چیز پیرامون ویندوز باشد و گیتس چنین تشخیص داده بود. بعد از سال ها، سیاست تیم اکس باکس با بدنه اصلی مایکروسافت همسو شده و آن ها می خواهند از پی سی حمایت کنند.

xbox_play_anywhere_e3_2016_stage_reveal_1-600x426

خودشان ویندوز را پدید آورده بودند و خودشان هم آن را به گوشه ای انداختند، اما حالا با نظارت نادلا، زمان آن رسیده که بخش گیمینگ ویندوز 10 به استحقاق خود برسد و کسانی که سال های سال ویندوز را بر هر سیستم عامل دیگری ترجیح داده بودند، پشتیبانی مناسب را از سوی اهالی ردموند دریافت کنند.

سیاست های دوستانه مایکروسافت در قبال پی سی گیمرها به همینجا ختم نمی شود، حتی جزئی ترین اطلاعات هم می توانست برای پی سی گیمرها خبر خوشی باشد. از این به بعد، کنترلرهای اکس باکس بدون دانگل های مخصوص هم می توانند به پی سی وصل شوند و تکنولوژی کنترلرها دیگر در انحصار کنسول نیست. هر دسته ای که از این پس تولید می شود، قابلیت اتصال از طریق بلوتوث به پی سی را دارد، بدون هیچ مشکل و دردسری.

همین اتفاق می توانست سال ها پیش با کنترلر اکس باکس 360 هم رخ دهد اما مایکروسافت آن دوران چندان حامی پی سی گیمرها نبود و اکوسیستم چند ده میلیون گیمر ویندوز اهمیتی نداشت.

حتی بتسدا هم یک هدیه برای طرفداران اش روی پلتفرم پی سی داشت. کسانی که نسخه کامل بازی Skyrim را روی استیم خریداری کرده باشند، نسخه ریمستر شده را کاملا رایگان و بدون پرداخت هیچ بهای اضافه ای دریافت خواهند کرد، چون حتی تاد هاوارد هم می داند که مادها چه کارها که نمی کنند و دلیلی ندارد یک گیمر پول اضافه بابت این بازی بدهد وقتی گرافیک بهتر از آن را می تواند با مادها داشته باشد.

3006027-pc-750x400

لازم نیست به نمایش Quake و چندین بازی انحصاری دیگر برای پی سی هم اشاره کنیم. کنفرانس پی سی گیمینگ که حالا برای دومین سال متوالی برگزار می شود، پر بود از این عناوین کوچک و بزرگ ارزشمند که در طول سال آینده قرار است تجربه شان کنیم.

قابلیت Play Anywhere شاید بهترین طرحی بود که مایکروسافت می توانست در کنفرانس اش از آن پرده برداری کند. با همان منطق خرید بازی روی یک پلتفرم و هدیه گرفتن نسخه رایگان روی پلتفرم دوم، مایکروسافت سعی دارد اکوسیستم محصولاتش را در قالب یک مجتمع بزرگ در آورده و مردم را به آن دعوت کند.

آن ها حتی دیگر اهمیتی هم برای کینکت قائل نیستند و پورت اتصال آن را از اکس باکس وان اس حذف کرده اند. بعید است این پورت جایگاهی روی اسکورپیو هم داشته باشد. پس همه چیز می شود آنطور که بیل گیتس در گذشته می خواست اما با این تفاوت که نگاه نادلا پشت آن قرار دارد و ورژن 2016 تفکرات دو دهه قبل گیتس را می بینیم.

پیام مایکروسافت واضح است، آن ها در دنیای سخت افزار شاید رقیب سونی و پلی استیشن باشند، اما زمین بازی شان را بزرگ تر کرده اند و می خواهند ضمن حفظ رقابت، همانند نینتندو، سرگرمی را برای بعد گسترده و دیگری از مخاطبان فراهم آورند. مایکروسافت هویت خود را در این بازی پیدا کرده و دیگر لازم نیست پیرو مسیر دیگری باشد. سونی به اندازه کافی در مسیری که گام گذاشته موفق هست و خصوصا حالا در نسل هشتم که کنسول غالب را ارائه کرده، رقابت برای مایکروسافت مفهومی ندارد.

e3-2016-microsoft-dismisses-halo-5-pc-rumors_9ngu.640

بازگشت مارکوس (حتی در رویاهای پسرش) یا دیدن دوباره مسترچیف رویایی است، اما چه بهتر که جامعه 300 میلیونی ویندوز 10 هم کنار ماکسیموم 20-25 میلیون اکس باکس وان هم قدرت بهره وری از آن را داشته باشند.

دست آخر، عرضه بازی ها روی استیم می تواند هوشمندانه ترین اتفاق ممکن از سوی مایکروسافت باشد. در ابتدای متن گفته شد که حالا اجتماع گیمرها بر این بستر شکل گرفته و استیم نماینده رسمی پی سی گیمینگ است. ویندوز 10 هر چقدر هم که محبوب باشد، باز هم نمی تواند در بخش فروشگاه خود حتی به استیم نزدیک شود.

بنابراین نادیده گرفتن قدرت اتحاد از سوی مایکروسافت می تواند یک حماقت محض باشد، آن ها یک بار با Games for Windows Live تجربه کردند و اگر یک بار دیگر با ارتش نصفه و نیمه خود بخواهند استیم را به جنگ بطلبند، استخوان های شان خرد خواهد شد.

فیل اسپنسر در مراسم مخصوص ویندوز 10 در سال گذشته از تعامل این سیستم عامل با استیم گفت، اما خبری از همکاری میان آن دو تاکنون شنیده نشده است.
فیل اسپنسر در مراسم مخصوص ویندوز 10 در سال گذشته از تعامل این سیستم عامل با استیم گفت، اما خبری از همکاری میان آن دو تاکنون شنیده نشده است.

آماری که اخیرا منتشر شد نشان می دهد نسبت فروش Rise of Tomb Raider روی فروشگاه ویندوز 10 و استیم، نسبت 1 به 99 است و تقریبا یک درصد کل نسخه های فروخته شده از درگاه مایکروسافت بوده. این مسئله به خوبی بیانگر فروش ضعیف Quantum Break روی پی سی هم هست، چرا که برخلاف توم ریدر، کوانتوم بریک روی استیم عرضه نشد.

حالا تصور کنید مایکروسافت یک بار دیگر این حماقت را با Gears of War 4 یا Forza Horizon 3 تکرار کند. خوشبختانه اسپنسر هم بعد از کنفرانس های E3 این مسئله را پذیرفت و بیان داشت که دوباره بازی های شان را روی استیم عرضه می کنند اما گفته های او صد در صد به نظر نمی رسد.

هر طرحی که تیم اکس باکس برای استیم در سر دارد، بهتر است مشتری مدارانه و منطقی باشد. با این حال در نظر گرفتن یک سری امتیازها مثل انحصار قابلیت Play Anywhere برای استور ویندوز 10 می تواند منطقی باشد، اما اگر مایکروسافت تصمیم بگیرد کاربران استیم را محدود کند، بعید به نظر می رسد که طرح شان با استقبال گسترده ای مواجه شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • pouya
    pouya | ۳۱ خرداد ۱۳۹۵

    hail pc :))

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی