ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگرانی بخش خصوصی از احتمال تمدید انحصار پروانه خدمات ارتباطات ثابت

صبح روز گذشته (یکشنبه ۳۰ خرداد) اعضای کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه ای، با حضور ریاست سازمان و مسئول کمیسیون، طی جلسه ای مطبوعاتی از احتمال تمدید انحصار اپراتور فیبر نوری فعلی کشور ابراز نگرانی ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۰:۱۵

صبح روز گذشته (یکشنبه ۳۰ خرداد) اعضای کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه ای، با حضور ریاست سازمان و مسئول کمیسیون، طی جلسه ای مطبوعاتی از احتمال تمدید انحصار اپراتور فیبر نوری فعلی کشور ابراز نگرانی کردند و خواستار پایان دادن به این انحصار و باز کردن فضا برای رقابت شدند.

پروانه ی اپراتور چهارم ارتباطات کشور به نام «ایرانیان نت» که ۲۰ درصد از سهام آن نیز در اختیار دولت است، برای بهره برداری از خدمات فیبرنوری در دی ماه سال ۹۱ صادر شده است که بر اساس آن قرار بود این اپراتور بعد از ۲ سال حداقل یک میلیون پورت نصب شده در کلان شهر ها داشته باشد و تا آن زمان نیز به دلیل حفاظت از این پروانه، برای آن انحصار در نظر گرفته شد.

اما اپراتور مذکور با وجود این انحصار موفق به ارائه ی خدماتی در این بخش نشد. با این وجود، وزارت ارتباطات با تمدید پروانه ی آن تا مرداد ماه سال جاری موافقت کرد. همین موضوع این نگرانی را برای شرکت های خصوصی علاقمند به فعالیت در این زمینه ایجاد کرده است که انحصار اپراتوری فیبر نوری بار دیگر ممکن است علیرغم پیش نرفتن پروژه تمدید شود؛ به ویژه که گمانه زنی هایی نیز پیرامون سرمایه گذاری خارجی ها روی ایرانیان نت وجود دارد.

این وضعیت در حالی بر فضای اپراتوری خدمات فیبر نوری کشور حاکم شده است که اواخر سال گذشته، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به ۱۳ شرکت خصوصی مجوز خدمات ارتباطات ثابت داد. در این پروانه، به این اپراتور ها اجازه داده شده بود تا پس از پایان انحصار اپراتور ایرانیان نت، ارائه ی خدمات دسترسی به اینترنت بر بستر فیبرنوری را آغاز کنند.

ناصرعلی سعادت، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای در نشست مطبوعاتی مذکور افزود: «شرط اصلی توسعه ی بخش خصوصی آن است که دولت به همه ی تعهداتش پایبند باشد چون در غیر این صورت شاهد عواقب ناخوشایندی خواهیم بود. اتکای اقتصاد باید به مردم یا همان بخش خصوصی باشد تا بخش خصوصی تشویق به سرمایه گذاری شود».

سعادت تأکید کرد شرکت ها برای دریافت مجوز خدمات ارتباطات ثابت، ۲۰ میلیارد تومان به دولت و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات پرداخت می کنند و اگر خدشه ای در پروانه ای که به شرکت های خصوصی اعطا شده وارد شود اعتماد بخش خصوصی و سرمایه گذاران آن به تحقق تعهدات دولت و اعتبار این پروانه ها از بین می رود. وی در ادامه اظهار داشت سرمایه گذاری شرکت MTN برای اجرای تعهدات ایرانیان نت نباید به معنای تمدید انحصار این شرکت باشد.

محمدرضا کریمی، مسئول کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ ای نیز در این نشست اظهار داشت: «در پروانه ی بخش خوصی، رعایت دوره ی حفاظت شرکت ایرانیان‌ نت ذکر شده است. این دوره در مرداد به پایان می‌ رسد و پس از پایان آن امیدواریم راه بخش خصوصی در این حوزه باز شود. از ۱۸ شرکت متقاضی، تاکنون پروانه ی ۱۳ مجموعه صادر شده است که مشغول فراهم کردن مقدمات کار هستند».

کریمی، از آمادگی شرکت های ارائه دهنده ی خدمات ارتباطات ثابت برای راه اندازی شبکه ی فیبر نوری در کلان شهر ها خبر داد و گفت: «هم اکنون تجهیزات این سرویس در تهران تا مراکز مخابراتی آماده شده است و در صورت موافقت مخابرات برای استفاده از داکت های مخابراتی، می توانیم فیبر را انتقال دهیم. در حال حاضر در شهر های تهران، شیراز، کرج و مشهد آمادگی لازم برای این کار وجود دارد و با تحقق این اقدام، شاهد افزایش چشمگیر کیفیت خدمات خواهیم بود».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی