ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

توسعه پردازنده ای با هزار هسته در دانشگاه کالیفرنیا

اگر پیگیر اخبار مرتبط با پیشرفت پردازنده ها هستند، احتمالاً تا کنون چیزی شبیه به این نشنیده اید: یک CPU از نوع KiloCore که از سوی دانشگاه کالیفرنیا توسعه یافته و همانطور که از نامش پیداست، به ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۰:۳۰

اگر پیگیر اخبار مرتبط با پیشرفت پردازنده ها هستند، احتمالاً تا کنون چیزی شبیه به این نشنیده اید: یک CPU از نوع KiloCore که از سوی دانشگاه کالیفرنیا توسعه یافته و همانطور که از نامش پیداست، به ۱۰۰۰ هسته مجهز شده است.

چنین پردازنده ای برای انجام برخی امور موازی نظیر رمزگذاری، واکاوی داده های علمی و همچنین کدبندی ویدیوها می تواند کاربرد بسیار مناسبی داشته باشد و آنها را با سرعت بالاتری انجام دهد.

از طرف دیگر به لطف وجود قابلیت از کار انداختن برخی هسته ها، این چیپ می تواند تا ۱۱۵ میلیارد دستورالعمل را در ۱ ثانیه انجام دهد. آن هم با مصرف ۰.۷ وات انرژی. به این شکل حتی می توان انرژی مورد نیاز این پردازنده را از طریق یک باتری AA تامین کرد.

البته باید اشاره کرد که به احتمال زیاد این چیپ تولید گسترده نخواهد داشت. دانشگاه کالیفرنیا با همکاری IBM، این پردازنده را با پروسه ساخت ۳۲ نانومتری تولید کرده اند که با استانداردهای کنونی این صنعت تطابق ندارد. در حال حاضر بیشتر پردازنده ها با تکنولوژی و فرایند ۱۴ نانومتری به تولید می رسند.

در حال حاضر می توان گفت که تولید چنین پردازنده ای و آزمایش موفقیت آمیز آن، می تواند در آینده راه را برای پردازنده های مجهز به هسته های بیشتر به دستگاه های مختلف باز کند. هرچند باید اشاره کرد که هسته های بیشتر، همواره به معنای افزایش سرعت نیست و برخی امور، با هسته های قدرتمند و کمتر، بهتر انجام می شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • میثم
    میثم | ۳۱ خرداد ۱۳۹۵

    این مغزه مغز... .هزارتا!!!!!!

مطالب پیشنهادی