ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

قرارداد خرید هواپیماهای آمریکایی نهایی شد، 100 فروند بوئینگ در راه ایران

از میان 250 فروند هواپیمای فعال در ناوگان حمل و نقل هوایی کشور، حدود 230 دستگاه بسیار فرسوده شده اند و باید جایگزین شوند. این جمله مربوط به توضیحات رئیس سازمان هواپیمانی کشوری است که ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱ تیر ۱۳۹۵ | ۱۱:۴۵

از میان 250 فروند هواپیمای فعال در ناوگان حمل و نقل هوایی کشور، حدود 230 دستگاه بسیار فرسوده شده اند و باید جایگزین شوند. این جمله مربوط به توضیحات رئیس سازمان هواپیمانی کشوری است که چند روز قبل مطرح شد.

با توجه به چنین نیازی و البته تجربه ترسناک خرید هواپیماهای روسی، هیچ تعجبی ندارد که حالا بعد از قرداد جنجالی ایرباس، نوبت به بوئینگ رسیده تا برای نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی ایران وارد میدان شود.

براساس اخبار جدید، حدود 100 فروند هواپیمای بوئینگ کوچک و سایز متوسط از سری های 737 و 777 راهی خطوط هواپیمایی ایران خواهند شد تا نیاز به حمل ونقل داخلی تا حدودی مرتفع شود.

737 یک هواپیمای نسبتا کوچک با تکنولوژی مربوط به دهه 60 میلادی محسوب می شود که البته در رده خود یکی از محبوب ترین هواپیماها بین خطوط هواپیمایی بزرگ جهان است و با ظرفیت حمل حداقل 130 مسافر برای تردد در مسیر های پر رفت و آمد و کوتاه کاربرد فراوانی دارد.

737-1

777 در مقابل نمونه پیشرفته تری است که با توانایی حمل حداقل 300 مسافر برای پرواز های برد متوسط کاربرد دارد و بر اساس تکنولوژی دهه 90 میلادی ساخته شده است.

از حواشی این قرداد آنکه خزانه داری آمریکا در نهایت مجوز امضای این قرداد و فروش هواپیماهای جدید را به ایران صادر کرده است و همین نهاد نیز  تنها عامل به تعویق افتادن اجرای قراداد ایرباس محسوب می شود.

در واقع با توجه به رقابت ذاتی بین ایرباس و بوئینگ می توان اینگونه تفسیر کرد که مجوز خزانه داری آمریکا به اهرمی برای فروش محصولات بوئینگ به ایران تبدیل شده است و در صورت عدم وجود چنین نهادی، در واقع ایران می توانست بخش قابل توجهی از نیاز خود را از طریق ایرباس رفع کند.

به هرحال هر دو قرارداد به صورت فاینانس های مالی انجام می شود و هزینه خرید هواپیماها به شکل نقد از سوی ایران پرداخت نخواهد شد.

از دیگر تحولات چند روز اخیر صنعت هوانوردی می توان به صدور مجوز پرواز هواپیماهای هما در آسمان اتحادیه اروپا اشاره کرده که از سال 2010 لغو شده بود و حالا پس از بازرسی های فنی دقیق مسئولان مربوطه بار دیگر صادر شده است.

با توجه به موقعیت استراتژیک کشورمان و مزیت قیمت رقابتی، می توان آینده روشنی را برای خطوط هواپیمایی کشور تصور کرد، به این امید که در بلند مدت شاهد افزایش سهم ایران در حمل و نقل هوایی منطقه باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • باقر
    باقر | ۲ تیر ۱۳۹۵

    جنگنده هم واجبه باید خرید .

  • abbaskk
    abbaskk | ۱ تیر ۱۳۹۵

    ببین این امریکای کین اجازی فروش ایرباس به ایران ندادن خودش بوینگ. فروختن اونم. اجازه دادن ببین حالا خیر ایرانیای رو میخوان?تکنولوژی 2013_2014ندادن به ایران منظورم محصول نهای. حالا میری از کسی که نزاشته میری چی میخری

  • آریا
    آریا | ۱ تیر ۱۳۹۵

    787 چرا نخریدن ؟? ? ?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی