ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

به این ۱۰ شیوه می توانید فرضیه استارتاپی خود را بیازمایید

می توان گفت ایده های نو زمانی به موقعیت چیرگی بر بازار می رسند که عملاً تبدیل به کلیشه شده باشند. این اتفاقی است که به عقیده ی دیوید تتن برای خود ایده ی «استارتاپ ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲ تیر ۱۳۹۵ | ۱۵:۰۰

می توان گفت ایده های نو زمانی به موقعیت چیرگی بر بازار می رسند که عملاً تبدیل به کلیشه شده باشند. این اتفاقی است که به عقیده ی دیوید تتن برای خود ایده ی «استارتاپ ناب» هم رخ داده است؛ فلسفه ای که بر اساس آن برای یافتن مدل کسب و کار، به استارتاپ به چشم یک آزمایش علمی نگریسته می شود. این مفهوم کار خود را به عنوان یک ایده ی نو آغاز کرد و بعد آنقدر معروف شد که حالا آن را از بدیهیات این حوزه می شماریم. در همین راستا، بسیاری از مشاوران حوزه ی استارتاپ ها به مراجعه کنندگان خود توصیه می کنند پیش از آنکه دست به کار شوند، ایده های خود را به انواع و اقسام روش های گوناگون بیازمایند.

اما چالش اینجاست که برای آزمودن فرضیه ی خود از چه روش هایی می توانیم بهره بگیریم؟ در ادامه ۱۰ مورد از این روش ها را خواهید خواند:

قدم اول: سنجش مسئله و بازار

۱- بلاگ نویسی در مورد موضوع برای عموم

این کار به شما کمک می کند از سوی مخاطبانتان بازخور های کیفی و شخصی دریافت کنید. بعد ها برای جمع آوری بازخور های کمی (مثل نتایج و معیار های قابل سنجش) به آنها نیاز خواهید داشت. همچنین باید گفتگوی رو در رو با مشتریان را نیز مد نظر قرار دهید.

۲- طرح پرسش روی ابزار های آنلاین بحث و گفتگو

به آنچه که کاربران برای گفتن دارند گوش کنید. بسیاری از مشتریان دوست دارند بازخور ها ی خود را به گوش شما برسانند، اما باید کسی باشد که در وهله ی اول از آنها چیزی بپرسد. به سراغ پلتفرم های سؤال و جواب آنلاین، یا تالار های گفتگو بروید و از کاربران سؤال بپرسید. می توانید با سؤال های کلی مثل این ها شروع کنید: «چطور می شود این مشکل را برطرف کرد؟»، «شرکت های سرمایه گذار خطرپذیر و سرمایه گذاران خصوصی برای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) از چه ابزار هایی استفاده می کنند؟». این کار باعث می شود هم رقبا و هم مشتریان خود را بهتر بشناسید.

۳- نظرسنجی از طریق پیشنهاد های تشویقی

رساندن نظرسنجی به دست پایگاه مشتریان، راه فوق العاده ای برای بازخور گرفتن و آگاهی از نیازهای آنان است. برای مثال، پیشنهاد هایی مثل «۲۰ درصد تخفیف هنگام عرضه ی اولیه» ی محصولی که هنوز عرضه نشده، به راحتی به شما نشان خواهد داد مشتری تا چه حد خواهان آن محصول است و چقدر تقاضای واقعی برای آن وجود دارد.

۴- ثبت پیش سفارش

پلتفرم های جمع سپاری مالی مثل Indiegogo و Kickstarter سنجش و اندازه گیری تقاضای بازار برای محصولات و خدمات را تا حد قابل توجهی تسهیل کرده اند. با توصیف ویژگی های محصول خود و ارائه ی آن در برابر میلیون ها مخاطب، کارآفرینان قادر خواهند بود دید نسبتاً مناسبی از واکنش احتمالی جمعیت خارج از آن پلتفرم نیز به دست بیاورند. از طرف دیگر، بازخور ها و سؤال های آنی که روی این پلتفرم ها مطرح می شود می تواند به استارتاپ ها کمک کند مشکلات احتمالی کارشان را پیدا کنند و پیش از رشد، آنها را برطرف سازند.

۵- استفاده از تبلیغات آزمایشی

از پتانسیل پلتفرم های تبلیغاتی آنلاین استفاده کنید. برای این پلتفرم ها تبلیغاتی متنوعی تدارک ببینید که مخاطب را به صفحه ای با ثبت نام ایمیلی و یا حتی ثبت پیش سفارش سوق دهند. امتحان کنید ببینید کدام تبلیغ ها اثربخش تر هستند. حتی می توانید مثلاً نام محصول خود را با در نظر گرفتن نرخ تبدیل تبلیغات مختلف انتخاب کنید.

صرفاً به ایمیل جمع کردن اکتفا نکنید. جمع آوری داده از طریق نظرسنجی های کوچک را نیز امتحان کنید. تحلیل تقاضای مشتریان از این طریق نتیجه ی به مراتب بهتری در بر خواهد داشت.

قدم دوم: بررسی راه حل

۶- امتحان کردن نسخه های مختلفی از وبسایت

طراحی و تجربه ی کاربری، به طور قطع در نگاه مشتری به استارتاپ شما و محصولات آن نقش مهمی دارد. بنابراین مدل های مختلفی را روی آن امتحان کنید. با هر بار امتحان، داده های به دست آمده از رفتار کاربران را بسنجید. کمپین های A یا B هم می توانند نتیجه ی خوبی داشته باشند به این معنا که دو گزینه را در برابر یکدیگر امتحان، و گزینه ی بهتر را انتخاب کنید.

۷- صحبت کردن با کاربران واقعی محصول بتا

کسانی که محصول بتای شما را تست می کنند به طور بالقوه می توانند نقش طناب نجات شما را داشته باشند. با استفاده از ابزار های گوناگون دیگران را به امتحان کردن استارتاپ خود تشویق کنید.

قدم سوم: بازاریابی

۸- تحلیل نحوه ی استفاده ی کاربران از سایت

بررسی کلماتی که بیشترین توجه را از سوی مخاطبان شما دریافت می کنند می تواند دید خوبی نسبت به بازار هدفتان به شما بدهد. گوگل آنالتیکس سایت خود را زیر و رو کنید، و از تمام اطلاعات آن مثل رهگیری، اطلاعات جمعیت شناختی، بخش بندی علاقمندی ها و تحلیل های همگن، نهایت بهره را ببرید.

۹- تجزیه و تحلیل موفق ترین کمپین بازاریابی

درست همان گونه که باید کاربران نهایی خود را بشناسید، درک رفتار افراد تأثیرگذاری که بر کاربران نهایی تان اثرگذار هستند نیز اهمیت دارد. ابزار های مختلفی برای تحلیل شبکه های اجتماعی وجود دارند که می توانند در این کار به شما کمک کنند، از جمله Copromote و Bottlenose.

۱۰- امتحان کردن تمهیدات ارجاع مشتری

برنامه های ارجاع مشتری (referral) می توانند راه فوق العاده ای برای جذب مشتریان جدید، در عین حفظ مشتریان قبلی باشند. این نوع تمهیدات باعث می شوند مشتریان فعلی تان، مشتریان بیشتری به شما ارجاع دهند. برای مثال، پیشنهاد تخفیفی که می توانید از طریق مشتری فعلی تان به کسانی که از سمت او به شما ارجاع داده می شوند بدهید، باعث می شود او شما را به دوستان و آشنایانش نیز معرفی کند و این زنجیره به همین ترتیب ادامه یابد. در واقع این، نوعی برنامه ی ریفرال یا ارجاع مشتری محسوب می شود.

شاید یکی از موفق ترین برنامه های ارجاع مشتری را Dropbox به اجرا درآورده است. این شرکت با ذکاوت خاص خود، انگیزه ای دوجانبه به کاربران خود بخشید. به عبارت دقیق تر، کسی که از طریق لینک ارجاع در این پلتفرم ثبت نام کند فضای بیشتری دریافت می کند و از طرف دیگر با این کار به فضایی که ارجاع دهنده در اختیار دارد نیز افزوده می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی