ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ویرایش ژنوم به روش CRISPR-Cas9 برای اولین بار روی انسان انجام خواهد شد

محققین دانشگاه پنسیلوانیا قصد دارند تا سیستم ایمنی بدن انسان، به خصوص سلول های مبارز T را با دستکاری ژنتیکی از طریق تکنیک CRISPR-Cas9 آماده به مقابله با سرطان کنند. این آزمایش فوق العاده مهم ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۳ تیر ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰

محققین دانشگاه پنسیلوانیا قصد دارند تا سیستم ایمنی بدن انسان، به خصوص سلول های مبارز T را با دستکاری ژنتیکی از طریق تکنیک CRISPR-Cas9 آماده به مقابله با سرطان کنند.

این آزمایش فوق العاده مهم که اخیرا توسط مقامات دولتی و اخلاقی مورد تایید قرار گرفته توسط «انستیتو پارکر برای ایمنی درمانی سرطان» تامین خواهد شد. شان پارکر، میلیاردر دنیای تکنولوژی است که این انستیتو را اوایل امسال تاسیس کرد.

اگرچه دریافت تاییدیه از کمیته اخلاقی فدرال کار دشواری بود و حالا یک امتیاز مهم به حساب می آید، اما هنوز دریافت تاییدیه از FDA یا سازمان غذا و دارو آمریکا در پیش است. قبل از آنکه چنین فرآیندی بخواهد به طور فراگیر مورد آزمایش قرار بگیرد، باید کاملا صحت و سلامت آن تایید شود.

ویرایش ژنوم CRISPR-Cas9 به دلایل عمده اخلاقی، هیچگاه روی انسان آزموده نشده بود، بنابراین تحقیقات اولیه روی امنیت و تاثیر آن تمرکز داشت. دانشمندان قرار است سلول های T را از 15 بیمار مبتلا به سه نوع سرطان متفاوت خارج کرده و آن ها را با تکنولوژی CRISPR-Cas9 آماده مبارزه با تومورهای بدخیم کنند. آزمایش ها در مراکز سرطان MD Anderson واقع در دانشگاه های تگزاس، سان فرانسیسکو و پن انجام خواهد شد.

جدا از افزایش امید به درمان انواع مختلف سرطان به این طریق، زیست شناسان و محققین حالا بیش از پیش خوشحال هستند که قابلیت اصلاح ژنوم انسان را هم می توانند پیدا کنند. آینده ای که چندان دور به نظر نمی رسد، اگر بتوانیم دستکاری ژنتیکی را خارج از دایره اخلاقیات تعریف کنیم، امید به درمان طیف گسترده ای از بیماری های اکتسابی و مادرزادی بسیار افزایش می یابد.

سال گذشته بود که دانشمندان چینی برای اولین بار کار روی ژنوم انسان را آغاز کردند. آن ها با دستکاری ژنتیکی تعدادی جنین، قصد داشتند تا جلوی شکل گیری یک بیماری را بگیرند اما آزمایش با موفقیت کامل همراه نشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی