ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

استفاده یک چشمی از تلفن همراه در زمان خواب، پدیده «کوری موقت موبایلی» را به دنبال دارد

براساس گزارشی که اخیرا در نشریات انگلیسی منتشر شده، دو خانم به خاطر ابتلا به عارضه ای تحت عنوان «کوری موقت موبایلی» به مراکز درمانی و بیمارستانی این کشور مراجعه کرده اند. در ادامه تیم ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۶ تیر ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰

براساس گزارشی که اخیرا در نشریات انگلیسی منتشر شده، دو خانم به خاطر ابتلا به عارضه ای تحت عنوان «کوری موقت موبایلی» به مراکز درمانی و بیمارستانی این کشور مراجعه کرده اند.

در ادامه تیم های پزشکی که نگران وقوع سکته یا دیگر بیماری ها و وضعیت های وخیم در این دو خانم بودند، مجموعه ای از آزمایشات گران و پیچیده را روی آنها انجام دادند و بعد از آنکه یک متخصص چشم آنها را ویزیت کرد، علت عارضه را اینطور تشخیص داد: استفاده یک چشمی از اسمارت فون در رختخواب!

به دنبال این ماجرا نشریه پزشکی New England گزارشی در این رابطه را منتشر نمود تا به همگان اطلاع دهد که کوری موقت موبایل پدیده چندان نادری نیست. در واقع این مشکل زمانی رخ می دهد که یکی از چشم ها به روشنایی نمایشگر تلفن همراه شما عادت می کند و دیگری (که معمولا با بالش پوشیده شده) به تاریکی خو می گیرد.

وقتی اسمارت فون خاموش می شود، چشم ها که به شکلی نادرست خود را با روشنایی انطباق داده اند نمی توانند تفاوت به وجود آمده را جبران نموده و در نهایت پدیده «کوری» بروز می کند.

شاید نگران کننده ترین جنبه این شرایط موقتی آن باشد که افراد مبتلا از چند لحظه تا 15 دقیقه قوه بینایی خود را از دست می دهند که این زمان برای ترسیدن شان و مراجعه شان به بیمارستان کفایت خواهد کرد.

خوشبختانه متخصصی که این دو نفر را معاینه کرده بود در این باره گفت: نابینایی موقت موبایلی هیچگونه خطر جدی را متوجه افراد نمی کند زیرا چشم ها عاقبت خود را به صورت طبیعی انطباق می دهند.

البته اگر کاربران در حین کار با تلفن های همراه از هر دو چشم خود در تاریکی استفاده نمایند، یا اینکه اتاق را در این حین روشن نمایند یا حتی وقتی برای خواب به رختخواب رفتند دیگر از موبایل خود استفاده نکنند، دیگر دچار چنین عارضه ای نمی شوند.

در همین راستا محصولاتی نظیر وان پلاس 3 و اندروید N به وضعیتی موسوم به نایت مد مجهز شده اند تا این مشکل در حد امکان کمرنگ گردد. به لطف اپلیکیشن هایی نظیر توایلایت هم البته می شود به نتایجی مشابه دست یافت اما به یاد داشته باشید که علت روشنایی نمایشگر نیست بلکه مشکل به باز بودن یک چشم و بسته بودن دیگری مربوط می گردد.

جالب است بدانید یکی از این دو خانم که به بیمارستان مراجعه کرده بود، وقتی با تشخیص پزشک روبرو شد مشکل را درک نمی کرد و تصورش این بود که مشکل وخیم تر از اینهاست و تا ماه ها نشریات علمی را مطالعه می کرد تا علت بروز این پدیده را بیابد که در نهایت تشخیص پزشک را قبول کرد. اما با وجود این عارضه وحشتناک و در اختیار داشتن ابزارهای لازم برای پیشگیری از آن، این خانم باز هم رویه سابق را ادامه می دهد و چک کردن موبایلش قبل از خواب را کنار نگذاشته است.

یکی  از سخنگویان آکادمی چشم پزشکی انگلستان در این باره گفته، دو مورد ابتلای به این عارضه را نمی توان گواهی روشنی دال بر نقش داشتن استفاده یک چشمی از موبایل در بروز آن دانست اما اگر از مشکلی مشابه به این رنج می برید شاید بهتر باشد با کنار گذاشتن موبایل خود در حین خواب دیگر ترس پشت سر گذاشتن سکته را به جان نخرید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • A.gh
    A.gh | ۶ تیر ۱۳۹۵

    من هم امتحان کنم

  • kasra_sh
    kasra_sh | ۶ تیر ۱۳۹۵

    من چشمم ضعیفه شدیدا و شب که میخوام با گوشیم کتر کنم باید یکی از چشمام رو ببندم که بتونم واضح ببینم چند هفته پیش که دکتر بودم گفت چشمات ضعیف تر شده به همین دلیل، یکی از چشما داره تو فاصله کم کتر میکنه و اون یکی در حال استراحت باعث میشه یکی از چشما خسته تر بشه که در آخر ضعف عدسی و بزرگتر شدن کره چشم رو در پی داره، تازگی با چراغ روشن و با عینک کار میکنم، خیلی بهتر شده بیناییم توصیه میکنم شبا به چشماتون فشار نیارین

  • safi
    safi | ۶ تیر ۱۳۹۵

    برا خود منم اتفاق افتاده

مطالب پیشنهادی