ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

چرا مایکروسافت از فروش برند اکس باکس صرف نظر کرد

طی چند سال گذشته و خصوصا پس از روی کار آمدن ساتیا نادلا به عنوان مدیر عامل مایکروسافت، اضطراب و ابهام بسیاری پیرامون این مسئله وجود داشت که آیا ردموندی ها می خواهند بخش هایی ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۶ تیر ۱۳۹۵ | ۲۲:۳۰

طی چند سال گذشته و خصوصا پس از روی کار آمدن ساتیا نادلا به عنوان مدیر عامل مایکروسافت، اضطراب و ابهام بسیاری پیرامون این مسئله وجود داشت که آیا ردموندی ها می خواهند بخش هایی چون اکس باکس و بینگ را بفروشند و در عوض روی تجارت ویندوز و آفیس کار کنند یا خیر.

علی رغم شناخت بالای این برند در میان مردم و گیمرها، مدیران بالارده مایکروسافت هیچگاه علاقه ای به اکس باکس و به طور کلی کسب و کار بازی های ویدیویی نشان نمی دادند.

حتی گفته می شود که اگر مدیرعامل پیشین نوکیا، استفان الوپ قرار بود سمت مدیر عاملی مایکروسافت را به عهده گیرد، او حتما دو بخش اکس باکس و بینگ را می فروخت. بدتر از آن، سال 2014 بود که بیل گیتس گفت اگر ساتیا نادلا بخواهد اکس باکس را بفروشد، او «کاملا» پشتیبان تصمیم وی خواهد بود. دو ماه بعد، نادلا رسما گفت که اکس باکس یک تجارت اصلی برای مایکروسافت نیست.

حالا مدتی گذشته و نادلا هیچ وقت فروش برند اکس باکس را نهایی نکرد تا برسیم به امروز و جایگاه کنسول اکس باکس وان در بازار، دوشادوش پلی استیشن 4. مسئله این است که نادلا هنوز به گفته های دو سال پیش خود باور دارد و اکس باکس یک تجارت اصلی برای آن ها نیست و در عوض حالا از آن استفاده می کنند تا مرکز فعالیت های خود، یعنی ویندوز 10 را قوت بخشند.

ساده و قابل پذیرش نیست اما این اتفاق در نتیجه منجر به فراگیرتر شدن ویندوز 10 خواهد شد و اپ استور مایکروسافت قوت بیشتری خواهد گرفت.

اکس باکس در خدمت ویندوز

xbox-play-anywhere
عناوینی که قرار است هم برای ویندوز 10 و هم برای اکس باکس وان عرضه شوند.

در کنفرانس E3 2016 مایکروسافت، این کمپانی از اقدام جدید خود تحت عنوان Xbox Play Anywhere پرده برداری کرد. تعداد کثیری از بازی های فوق العاده با کیفیت و دوست داشتنی که شماره های پیشین شان فقط روی کنسول قابل بازی بود، حالا روی ویندوز 10 نیز عرضه خواهند شد. برای مثال، Gears of War 4 هم روی اکس باکس وان و هم روی ویندوز 10 عرضه می شود؛ کافی است یکی از آن ها را بخرید، تا نسخه رایگان دیگری را هم دریافت کنید و سیوها و اطلاعات میان هر دو نسخه نیز مشترک است.

برای مصرف کنندگان، این یک اتفاق خوشایند به نظر می رسد. با توجه به بررسی داده های آماری، گفته می شود که تنها حدود 20 میلیون کنسول اکس باکس وان در سراسر جهان فروخته شده اما از سوی دیگر، بیش از 300 میلیون کامپیوتر به ویندوز 10 مجهز شده اند و هر روز ده ها هزار کامپیوتر دیگر به این جمع می پیوندند.

بنابراین اگر هر دو پلتفرم را در اختیار دارید، دایره اختیارات تان هم گسترش می یابد. حتی اگر کنسول هم ندارید و فقط پی سی ویندوز 10 دارید، چه عالی که قرار است تمامی بازی های انحصاری آتی اکس باکس وان را هم در اختیار داشته باشید.

پر شدن فروشگاه ویندوز 10 از بازی های بیشتر نیز یک اتفاق مثبت برای مایکروسافت به حساب می آید. در قیاس با اپل اپ استور یا گوگل پلی مارکت، ویندوز استور به شکل غیر قابل قبولی ضعیف و خالی از اپلیکیشن ها و بازی های فوق العاده است.

بازی ها، روی هر پلتفرمی محبوب هستند. همین حالا، از میان 5 محتوای پر درآمد اپ استور، 4 موردشان بازی هستند. ارقام خود گویای همه چیز هستند.

بیل گیتس در حال رونمایی از اکس باکس در CES 2001.
بیل گیتس در حال رونمایی از اکس باکس در CES 2001.

بازی های ویدیویی، مالکین اپ استورها را ثروتمند می کنند. اپل، مایکروسافت و گوگل، همه شان 30 درصد کل مبلغ خرید هر کاربر را به عنوان سهم خودشان بر می دارند، چه این فروش مستقیم باشد و چه مربوط به پرداخت های درون برنامه ای. بر اساس آمار Statista، میانگین قیمت هر اپلیکیشن در ژانویه امسال، حدودا 1.16 دلار بوده در حالی که این رقم برای بازی ها به 0.57 دلار می رسد.

اما، این مسئله بسیار حائز اهمیت است که قیمت جهانی بازی های ویدیویی که روی کنسول ها عرضه می شوند، 59.99 دلار است، چه به صورت دیجیتالی و چه فیزیکی. حالا، با در نظر گرفتن اینکه بازی های بیشتری قرار است راهی ویندوز 10 شوند، 30 درصد این میزان می شود 18 دلار ناقابل که به حساب های بانکی ردموندی ها می رود.

بیشتر از این حتی، بازی های بزرگی مثل Rise of the Tomb Raider نه تنها خریدهای درون برنامه ای دارند، بلکه توسط بسته های الحاقی متعددی نیز پشتیبانی می شوند. مایکروسافت در این ها هم سهیم خواهد بود.

مایکروسافت به تنهایی خود ناشر بازی های بزرگی نظیر هیلو، فورتزا و گرز آو وار است که همه این ها قرار است با قیمت 60 دلاری شان روی استور ویندوز 10 فروخته شوند. در این زمینه آن ها نه رقیب دیگر پلتفرم های پی سی مثل مک خواهند شد، نه ضرری برای پلی استیشن 4 سونی دارند.

این یک بازی برد-برد برای همه است که سبب می شود گیمرهای بیشتری به سمت ویندوز 10 بیایند و مایکروسافت را به هدف اصلی اش برسانند.

gears4_e3_2016_10_drone_battle
نمایی از گیم پلی به نمایش در آمده از Gears of War 4 در E3 2016

مایکروسافت با ارائه اشتراک Xbox Live Gold که سالانه 59.99 دلار هزینه خواهد داشت، به کاربران اکس باکس ویژگی های متمایزی می دهد که از جمله آن ها می توان به ارائه دو بازی رایگان در هر ماه و اجازه انجام بازی آنلاین اشاره کرد. کاربران ویندوز 10 اگرچه از آن دو بازی رایگان بی بهره می مانند اما برای انجام بازی آنلاین لازم نیست سالانه 60 دلار بپردازند.

سیاست های اخیر مایکروسافت نه به فروش، بلکه به داشتن اشتراک های ماهانه و سالانه اشاره دارند. موفقیت فروش اشتراک سرویس برای آفیس 365 نشان داده که قرار نیست اکس باکس لایو گلد نیز فراموش شود و بلکه شاید به سمت و سوی کاربران ویندوزی هم بیاید، اما فعلا نه.

فروختن سرویس اکس باکس لایو به قیمت سالانه 60 دلار، به کاربران ویندوز 10 دشوار خواهد بود، اما غیر ممکن نیست. همانطور که اشاره شد، مایکروسافت ماهانه دو بازی رایگان برای اکس باکس لایو و دو بازی رایگان برای اکس باکس 360 ارائه می دهد. زمانی که آرشیو بازی های پی سی به اندازه کافی گسترش یابد و ناشران بیشتری به عرضه بازی شان روی این استور میل نشان دهند، چنین طرحی برای ویندوز 10 نیز شدنی خواهد شد.

قطعا همه از این خبر خوشحال نخواهند شد. قوانین اپ استور اپل توسط توسعه دهندگان بسیاری از جمله مدیرعامل اسپاتیفای مورد انتقاد سختی واقع شده بود و باید دید که حالا مایکروسافت چه نقطه نگاهی نسبت به استور خود و البته این نوع اشتراک دارد.

به هر روی، عرضه بازی های اکس باکس روی ویندوز 10 یک شرط بندی بزرگ و ریسک پذیر است، اما پتانسیل موفقیت آن نه تنها بالاست، بلکه خروجی آن هم فوق العاده خواهد بود، چرا که بازی های انحصاری اکس باکس طرفداران بسیاری داشته و می تواند به پیش راندن ویندوز 10 و محبوب شدن ویندوز استور کمک بسیاری کنند. اگر مایکروسافت تا به الان اکس باکس را فروخته بود، چنین شانسی برای شان وجود نداشت.

البته، ابتدای مطلب به بینگ هم اشاره کردیم، به لطف ویندوز 10 و کورتانا، بینگ هم بالاخره به سوددهی رسید و حالا از بخش های درآمدزای مایکروسافت محسوب می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • mehrdad
    mehrdad | ۶ تیر ۱۳۹۵

    من فکر میکنم که xbox به همراه ویندوز و فناوری های جدید مثل هالو لنز و چیزهایی که خواهند آمد در پیشرفت تکنولوژی و در دسترس قرار گرفتن آن برای عموم گام های کلیدی در آینده بردارند.

مطالب پیشنهادی