ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ایمپلنت فراصوتی می تواند انتقال داروهای شیمی درمانی به تومورهای مغزی را ساده تر نماید

یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که در رابطه با سرطان مغز وجود دارد این است که شیمی درمانی روی آن کمترین اثر را دارد؛ در واقع رگ های خونی درون این اندام بسیار فشرده در ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۶ تیر ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰

یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که در رابطه با سرطان مغز وجود دارد این است که شیمی درمانی روی آن کمترین اثر را دارد؛ در واقع رگ های خونی درون این اندام بسیار فشرده در کنار سلول ها قرار گرفته اند تا فضا برای ورودی مواد سمی و پاتوژن ها به داخل آن وجود نداشته باشد. خبر بد اما این است که به خاطر همین فشردگی داروها نیز نمی توانند خود را به تومورها برسانند.

تیمی از دانشمندان فرانسوی اخیرا راهکاری امیدوارکننده را برای این مساله یافته اند: استفاده از ایمپلنت های فراصوتی که می تواند این «مانع خون-مغزی» را به صورت موقتی نفوذ پذیر نماید.

آنها برای این منظور گروهی متشکل از 15 بیمار را که از پیلوبلاستوما (شکل وخیمی از سرطان مغز) رنج می بردند مورد آزایش قرار دادند و نتایج نشان می داد که با این شیوه می توان داروی بیشتری را به بافت مغز آنها رساند.

برای این منظور لازم است که پزشکان در زمان برداشتن تومور یا نمونه برداری ابزاری با قطر 11.5 میلیمتر را که سونوکلاود (SonoCloud) نام دارد در داخل مغز فرد کار بگذارند. وقتی نوبت به شیمی درمانی می رسد آنها حباب هایی میکروسکوپی را به داخل جریان خون بیمار تزریق می کنند که در واقع از میان رنگ های خونی فشرده مغز عبور خواهند کرد.

آنها در مرحله بعدی دستگاه را فعال می نمایند تا برای مدت دو دقیقه امواج فراصوت متصاعد نماید و از این طریق ریزحباب های تزریقی را تحریک نماید. حباب ارتعاش کننده، با این کار، موانع موجود برای عبور داروهای شیمی درمانی را به مدت شش ساعت کنار می زند و اجازه می دهد 5 تا 7 برابر میزان دارویی که در شرایط طبیعی قابلیت عبور  از رگهای خونی را دارد به سمت تومورهای مغزی حرکت نماید.

تیم پژوهشگران دست اندر کار این تحقیق به اثبات رساندند که تکنیک ابداعی شان کار می کند، با این حال همچنان لازم است که این تیم یک آزمایش بالینی در مقیاس بزرگ تر را عملیاتی نماید. دکتر Ekokobe Fonkem (عصب- آنکولوژیست از دانشگاه تگزاس) در مصاحبه با نشریه HealthDay News در این باره گفت، پژوهشگران همچنان باید مطمئن شوند که این شییوه درمانی هیچگونه عوارض جانبی با خود به همراه ندارد. در  واقع آنها باید دریابند که آیا با این کار، باکتری ها قادر به نفوذ به داخل بافت مغز خواهند بود یا خیر و آیا این تکینک می تواند باعث بروز مننژیت در فرد شود.

این تیم قرار است بودجه لازم برای انجام آزمایشات بالینی بزرگ تر در سال 2017 را دریافت نماید و در جریان آن، روش ابداعی خود را روی 200 بیمار ساکن اروپا و انگلستان تست کند. اگر همه چیز درست پیش رود، نسخه تجاری SonoCloud تا سال 2020 میلادی آماده خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی