ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان سبزیجات مختلف را روی خاک مشابه به «مریخ» کشت دادند

آیا شما هم دوست دارید برای ساعت ها در فضای محدود یک فضاپیما بنشینید و عازم سفر شش ماهه به سیاره سرخ شوید؟ اگر اینطور است فراموش نکنید وقتی به عنوان یک زمینی قدم به ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۶ تیر ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۰

آیا شما هم دوست دارید برای ساعت ها در فضای محدود یک فضاپیما بنشینید و عازم سفر شش ماهه به سیاره سرخ شوید؟

اگر اینطور است فراموش نکنید وقتی به عنوان یک زمینی قدم به این سیاره عاری از گل و گیاه و خشک می گذارید باز هم همان سوال همیشگی در ذهنتان شکل می گیرد که: «شام چه می شود؟». جوابی که فضانوردان کارکشته و کارشناسان ناسا و سازمان های فضایی به شما خواهند داد هم این است: «هرچقدر که دلتان بخواهد سبزیجات».

پنجشنبه هفته گذشته، دانشمندان دانشگاه واشنگتن در هلند اعلام کردند سبزیجات و غلاتی که دو سال زمان صرف کشت و پرورش آنها روی خاک مریخی کرده بودند، برای انسان بی ضرر خواهند بود.

البته لازم است اضافه نماییم این خاک در اصل هم از سطح مریخ به دست نیامده و دانشمندان در واقع برای این کار نمونه ای از خاک زمین را مورد استفاده قرار دادند که به لحاظ خواص و ویژگی ها با آنچه روی سطح سیاره سرخ یافت می شود برابری می کند. در ادامه نیز مشخص گردید که تربچه، لوبیا، گندم سیاه و گوجه هایی که روی این خاک پرورش داده شده اند دربرگیرنده «سطح خطرناکی » از فلزات سنگین نیستند.

پروسه تست طعم و مزه این محصولات نیز قرار است که سه روز دیگر (یعنی 29 ژوئن) با تربچه ها آغاز شود.

Wieger Wamelin بوم شناس ارشد در مصاحبه با نشریه Phys.org پیرامون این دستاورد گفت: این نتایج و دستاوردهای قابل توجه، بسیار امیدوار کننده اند. در حال حاضر نیز یک کمپین جمع سپاری به راه افتاده تا بودجه لازم برای حمایت مالی از این تحقیقات تامین گردد و مشخص شود که آیا این سبزیجات قابل خوردن هستند یا خیر.

گفتنی است ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس اکس نیز پیشتر اعلام کرده که قصد دارد تا سال 2025 میلادی انسان را به فضا بفرستد و ناسا نیز ابراز امیدواری کرده که ماموریت های مریخی همراه با سرنشین این سازمان تا 15 سال آینده آغاز شوند. در هر حال، با توجه به دستاوردهای این تحقیق و کشت محصولات یاشده می توان گفت که حالا انجام چنین سفرهایی بیش از  گذشته امکان پذیر شده.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • seedni
    seedni | ۶ تیر ۱۳۹۵

    بدون اکسیژن ؟

مطالب پیشنهادی