ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ائتلاف وای-فای وعده ی وای فایی سریع تر را در محصولات جدید امسال داد

دنیای فناوری به تدریج خود را برای یک ارتباط وای فای بهتر آماده می کند و امید می رود که امسال چنین اتفاقی رخ دهد. امروز ائتلاف وای فای از ارائه آپدیتی برای برنامه مجوز ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۹ تیر ۱۳۹۵ | ۱۹:۴۵

دنیای فناوری به تدریج خود را برای یک ارتباط وای فای بهتر آماده می کند و امید می رود که امسال چنین اتفاقی رخ دهد. امروز ائتلاف وای فای از ارائه آپدیتی برای برنامه مجوز دستگاه های مدرن پشتیبانی کننده از این استاندارد خبر داد که به موجب آن، تمامی محصولات جدید باید از سرعت های بیشتر پشتیبانی کنند و روترها هم باید بهتر از قبل مدیریت همزمان چند دستگاه را انجام دهند.

به این ترتیب هرچه به جلو می رویم روترها و دستگاه های مختلفی که بخواهند جدیدترین مجوز این ائتلاف را دریافت نمایند باید از سه قابلیت کلیدی پشتیبانی کنند: پهنای باند بیشتر، استریم فضایی اضافه (نوعی تکنیک انتقال داده است که از آن برای ارسال سیگنال های مستقل انکد شده یا همان استریم از آنتن های مختلف استفاده می گردد) و شاید مهم تر از همه تکنولوژی ارتباط بیسیم MU-MIMO.

همانطور که تایید خواهید کرد، مورد آخر اسم اندک پیچیده ای دارد اما معنا و مفهومی ساده را انتقال می دهد و منظور روتری است که می تواند همزمان داده ها را برای دستگاه های متعددی ارسال نماید.

حتما تصورتان این است که هم اکنون نیز چنین دستگاه هایی وجود دارند، در حالی که اینطور نیست. روترهایی که ما این روزها در منازل یا محیط های کاری مان داریم عموما می توانند داده ها را در یک آن تنها برای یک دستگاه ارسال نمایند. با این حال، آنها آنقدر سریع میان دستگاه های مختلف سوئیچ می کنند که نمی توانیم متوجه این فرایند شویم و چنین تصوری در ذهنمان شکل می گیرد که روتر در یک زمان، با چند دستگاه تعامل دارد. خوشبختانه با بهره گیری از تکنولوژی MU-MIMO می توان امیدوار بود که این مساله تغییر یابد.

روترهایی که تازه گواهی ائتلاف وای فای را دریافت می کنند، باید بتوانند در یک آن، داده ها را برای چهار دستگاه مختلف ارسال کنند که این امر همراه با دیگر بهبودهای وای فای احتمالا سرعت ارتباطی بالاتری را برای دستگاه های هوشمند متصل به شبکه به ارمغان خواهد آورد.

طبق گفته کوین رابینسون نایب رئیس ائتلاف وای فای، «سرعت دستگاهی که هر سه فاکتور و پیش نیاز یاد شده در بالا را داشته باشد، تا سه برابر انواع پشتیبانی کننده از 802.11ac خواهد بود.»

دلایل زیادی وجود دارند که نشان می دهند باید نسبت به این خبر دیدگاهی مثبت داشت اما متاسفانه استدلال هایی هم در رد آن وجود دارند. نکته اول اینکه تغییرات یاد شده به خود استاندارد وای فای مربوط نمی شود و در مقابل تغییری است که در فرایند مجوز دهی ائتلاف وای فای اعمال شده که این دو مقوله کاملا با هم فرق دارند.

در مورد ائتلاف هم باید بگوییم که محصولات شرکت های مختلفی از استانداردهای تعریف شده این گروه صنعتی پشتیبانی می کنند که از آن جمله می توان به اپل، سامسونگ، اینتل، مایکروسافت و مواردی از این دست اشاره نمود.

اما این ائتلاف نیست که تعریف استاندارد وای فای را بر عهده دارد؛ بلکه صرفا به صورت رسمی اعلام می کند صنعت موافقت خود را با پشتیبانی از کدام ویژگی های استاندارد وای فای اعلام نموده. از طرفی هیچ محصولی ملزم به دریافت گواهی وای فای نیست و دریافت این مجوز صرفا یک پیشنهاد است؛ پیشنهادی که شرکت ها به احتمال خیلی زیاد از آن تبعیت می کنند اما در هر صورت یک پیشنهاد است و بس.

حال سوال اینجاست که پیش نیازهای جدید تعریف شده توسط این ائتلاف در عمل چطور خواهند بود؟ قطعا محصولات جدیدی وجود خواهند داشت که از تمامی این قابلیت ها پشتیبانی نخواهند کرد. اما بسیاری هم این پشتیبانی را خواهند داشت و اصلا به همین خاطر است که شرکت های سازنده آنها بابت عضویت شان در ائتلاف پول پرداخت می کنند. جالب است بدانید برخی محصولاتی که هم اکنون در بازار موجود هستند و به فروش می روند از این پیش نیازها پشتیبانی می کنند چراکه به لحاظ فنی جدیدترین نسخه از استاندارد وای فای (802.11ac) برایشان در نظر گرفته شده است.

با اعلام خبر امروز، ائتلاف وای فای و اعضای آن در اصل اعلام می کنند که می خواهند بالاترین بهره را از استاندارد 802.11ac بگیرند و هر شرکت دیگری را هم به این امر تشویق نمایند.

رابینسون می گوید «موج دوم» دستگاه های پشتیبانی کننده از استاندارد 802.11ac ظرف هفته های آتی وارد بازار خواهند شد. این ائتلاف ابراز امیدواری کرده که دستگاه های یاد شده «ظرف 5 سال آینده بر بازار تسلط خواهد یافت».

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • taha.kh
    taha.kh | ۱۰ تیر ۱۳۹۵

    ولی ما داریم 4g و adsl2 استفاده میکنیم. سرعتشم واقعا خوبه

  • kasra_sh
    kasra_sh | ۹ تیر ۱۳۹۵

    وای خدا جون ???ما تو ایران هنوز دیال اپ استفاده میکنیم

مطالب پیشنهادی