ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

شواهد به دست آمده از کاوشگر کنجکاوی: مریخ زمانی غنی از اکسیژن بوده است

براساس اعلام تیم کنجکاوی آزمایشگاه رانش جت ناسا، در میان سیارات مختلفی که در منظومه خورشیدی قرار دارند، جو مریخ با سطح بالای اکسیژنش بیشترین شباهت را به زمین دارد. کاوشگر کنجکاوی با استفاده از ابزار ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۹ تیر ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۰

براساس اعلام تیم کنجکاوی آزمایشگاه رانش جت ناسا، در میان سیارات مختلفی که در منظومه خورشیدی قرار دارند، جو مریخ با سطح بالای اکسیژنش بیشترین شباهت را به زمین دارد.

کاوشگر کنجکاوی با استفاده از ابزار لیزری خود در دهانه Gale، نمونه های صخره ای تازه ای حاوی اکسید منگنز را پیدا کرده که برای شکل گیری به اکسیژن نیاز دارند.

روی زمین، این مواد نشانگر دوره ای هستند که در آن، جو سیاره بیش از هر زمانی دیگری اکسیژن در خود داشته و علت هم تا حدود زیادی به میکروب ها مربوط می گردد. حالا اکسید منگنز در مریخ یافت شده و دانشمندان سردرگم شده اند که این ماده چطور شکل گرفته است.

پژوهشگران در برهه کنونی اطلاعات اندکی در خصوص گذشته مریخ در اختیار دارند، اما فرضیه دیگری را هم در این باره مطرح کرده اند که طبق آن، در زمان های بسیار دور، مریخ هم آب داشته و هم میدان مغناطیسی حفاظتی (درست مانند زمین)، با این همه، بعد از آنکه میدان مغناطیسی محافظت شده اش از بین رفت، تشعشات، آب موجود در آن را یونیزه کرده و آن را به هیدروژن و اکسیژن تقسیم نمودند.

بخش اعظمی از این اکسیژن توسط صخره های سرخ رنگ اکسید آهن مریخ جذب شده اند اما برای شکل گیری منگنز اکسید به اکسیژن بیشتری نیاز است. همین مساله باعث شده که دانشمندان به این نتیجه برسند در تاریخچه اولیه مریخ، اکسیژن بیشتری نسبت به آنچه تصور می شود در آن وجود داشته است.

gale-crater

این داده ها البته برای آنها که به دنبال حیات فرازمینی هستند و اکسیژن را نشانه ای قطعی دال بر وجود حیات می دانند، می تواند ناامید کننده باشد. Nina Lanza از دانشمندان لس آلاموس در این باره می گوید: لازم است به یاد داشته باشید که این فرضیه به نوعی درک ما از نحوه شکل گیری جو سیارات و اکسیژنه شدن آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. البته اثبات این فرضیه کار دشواری است اما تاکنون بهترین ایده مطرح شده در این باره به شمار می رود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • pooria
    pooria | ۹ تیر ۱۳۹۵

    ba pouya movafegham dna ensan sabet karde mokhtas be zamin afaride shode va takamol peida karde
    shayad ghabl az daynosrha ensanhayi bodand ke be merikh raftan vase zendegi va nabod shodan be har dalili

  • hhh
    hhh | ۹ تیر ۱۳۹۵

    هرجوری فکرشو بکنیم میبینم که انسانها احتمالا مریخ بودن و بعد طی فرایندی خاص به نقاط دیگری راه شیری منتقل شدن و شانس ما هم افتادیم زمین.

    • pouya
      pouya | ۹ تیر ۱۳۹۵

      احتمالش کمه، انسان گونه اختصاصی برای زمین هست مثل بقیه موجودات، چون همشون روی زمین تکامل پیدا کردن و منقرض شدن، اگه موجود یا به احتمال بیشتر موجوداتی روی مریخ حیات داشتن پس تکاملشون با ما فرق داشته پس در نتیجه درصد وجود انسان روی مریخ خیلی به صفر نزدیکه.

    • باقر
      باقر | ۹ تیر ۱۳۹۵

      تفکراتتو برا خودت نگه دار.

مطالب پیشنهادی