ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مایکروسافت آینده دنیای موبایل را درست پیش بینی کرده بود

در سال های اخیر بهبودهای سخت افزاری و نرم افزاری بسیاری را در تلفن های هوشمند شاهد بوده ایم ولی همواره یک مورد بوده که به شکلی ثابت باقی مانده است: وقتی که موبایل را ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۹ تیر ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

در سال های اخیر بهبودهای سخت افزاری و نرم افزاری بسیاری را در تلفن های هوشمند شاهد بوده ایم ولی همواره یک مورد بوده که به شکلی ثابت باقی مانده است: وقتی که موبایل را در دست می گیرید و می خواهید با آن کاری انجام دهید، وارد یک اپلیکیشن می شوید. اینجاست که می بینید تمام اپلیکیشن ها، در قالب چند سطر و ستون در برابر شما قرار می گیرند.

اپلیکیشن مورد نظر را پیدا می کنید، واردش می شوید، کارتان را انجام می دهید و سپس از اپ خارج می شده و به صفحه اصلی موبایل باز می گردید. این نوع رابط کاربری همه جا یافت می شود. اما اگر موبایل های هوشمند همچنان می خواهند با تکامل به سوی جلو پیش روند، باید در این روند تغییر ایجاد نمایند.

حال نکته جالب اینجاست که مایکروسافت که از آن به عنوان بازنده ای در دنیای موبایل یاد می شود، چندین سال پیش تلاش کرد تا این رویکرد را با ویندوز فون و در سال ۲۰۱۰ تغییر دهد. شما در این سیستم عامل می توانستید اپ های جدید دریافت کنید و حتی به سادگی لیست آنها را مشاهده نمایید. اما رویکرد مایکروسافت به این گونه بود که به جای اینکه نمایش اپلیکیشن های بی روح را در اولویت قرار دهد، می خواست داده ها را در ابتدا به نمایش بگذارد.

لومیا ۸۰۰ در کنار نوکیا N9
لومیا ۸۰۰ در کنار نوکیا N9

حالا اگر بتوانید یک لومیا ۸۰۰ پیدا کرده و با آن کار کنید، می بینید که اطلاعات اولیه و مورد نیاز شما به صورتی کاملاً روان در اختیارتان قرار می گیرند. تصور کنید پیامی دریافت کرده اید، سپس از آنجا به سراغ مخاطبین خود می روید تا اطلاعات یک شخص را پیدا کنید، از آنجا وارد ایمیل می شوید و سپس دوباره به پیام ها باز می گردید. ویندوز فون به خوبی تلاش می کرد تا داده ها و اطلاعات شما را بدون نیاز به رفتن داخل اپلیکیشن ها به شما نشان دهد.

مشکل مایکروسافت اینجا بود که کمی زود این مفهوم را در برابر کاربران قرار داد. در آن زمان همه به سطر و ستون های تشکیل دهنده‌ی اپلیکیشن ها عادت کرده بودند ولی مایکروسافت کوشید تا آن را تغییر دهد و البته که سایرین از او پیروی نکردند. استیو بالمر که متوجه عدم علاقه به رویکرد ارائه اطلاعات از طریق کاشی های زنده شده بود، کم کم به سوی سطر و ستون های تشکیل دهنده اپلیکیشن ها گام برداشت که ساده می شد توسط آنها یک اپ را گشود.

کاشی های زنده راه خود را به ویندوز ۱۰ نیز گشوده اند (هم در موبایل و هم در دسکتاپ) و هنوز هم اندکی بیشتر از یک آیکون ساده و بی روح برای اپلیکیشن ها هستند. جنبش روان داده ها هنوز هم به شکل ناچیز در پلتفرم مایکروسافت مشاهده می شود.

اما اگر قرار باشد با سطر و ستون های تشکیل دهنده‌ی اپلیکیشن ها خداحافظی کنیم، نیازمند یک دگرگونی از سوی گوگل در اندروید و یا اپل در iOS هستیم. در این حالت است که سوالی ساده و اساسی پیش می آید: مرحله بعدی چه خواهد بود؟

اگر این روزها یک موبایل هوشمند را در دست بگیرید، اشاره ای کوتاه به آنچه در آینده رخ خواهد داد را می بینید. این اشاره، چیزی نیست به جز مکالمه با تلفن هوشمند یا به کلامی ساده تر، صدای شما.

960x0 (1)

اپل چند هفته پیش در کنفرانس WWDC تمرکز ویژه ای بر Siri و افزوده شدن قابلیت هایش، مخصوصاً با باز شدن درب های آن بر روی توسعه دهندگان داشت. این شرکت همچنین آماده می شود تا دستیار مجازی اش را در macOS و کامپیوترهای شخصی ارائه دهد. حتی سیری قرار است به شکلی بسیار پویاتر در اپل واچ خدمت کند.

زمانی که «مکالمه» و شناسایی صدای شما به عنوان یک رکن به تلفن های هوشمند وارد شود، سخت می توان نحوه کار اپلیکیشن ها و رویکردی که اکنون در خصوص اطلاعات ما دارند را ادامه داد. به کلامی ساده تر، برای دست یافتن به اطلاعات و داده های مختلف نیازمند گشودن اپ های گوناگون نخواهیم بود. دستیار صوتی از تمام اطلاعات ما آگاه خواهد بود تا بتواند تجربه ای عالی و روان را در اختیارمان قرار دهد.

سیستم عامل های آینده دنیای موبایل نیاز دارند تا بتوانند ارتباطی پویا میان اپلیکیشن ها ایجاد کنند، تجربه ای روان ارائه دهند، داده های شما را در اختیار اپلیکیشن های مختلف قرار داده تا تجربه ای یکپارچه را برای کاربر خلق نمایند.

از همان ابتدا حق با مایکروسافت بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • HasanHoseinPoor
    HasanHoseinPoor | ۱۵ مرداد ۱۳۹۵

    مشکل مایکروسافت اینه که همیشه چیزهای اینده رو زودتر به دست مردم میرسونه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی