بررسی بازی Umbrella Corps؛ لکه ننگی بر پیشانی ژاپنی ها

بر کسی پوشیده نیست که سری بازی Resident Evil بعد از جدایی شینجی میکامی از کمپانی کپکام، وارد سراشیبی اجتناب ناپذیری شد و از آن زمان، روندی نزولی در پیش گرفته است. اگرچه معرفی Resident Evil VII طی کنفرانس سونی در E3 2016 اندکی ما را نسبت به آینده این فرنچایز امیدوار ساخت اما حقیقت ماجرا این است که با عرضه نسخه های شماره دار و اسپین آف های ضعیف طی چند سال اخیر، تا زمانی که بازی به دستمان نرسد نمی توانیم از موفقیت آن مطمئن باشیم.

در حالی که کپکام طی یکی دو سال گذشته تصمیم بر آن گرفت تا به جای توسعه نسخه های جدید، تمرکزش را روی ارائه ورژن Remaster عناوین نخست Resident Evil که موفقیتی از پیش تعیین شده دارند معطوف کند، تیمی کوچک از این کمپانی مشغول ساخت یک بازی اسپین آف با بودجه ای محدود تحت عنوان Umbrella Corps بوده است که سبک و سیاقی کاملا متفاوت با قبل داشته و تجربه ای چندنفره و Co-Op برای گیمرها به ارمغان می آورد.

630x

اجازه بدهید تکلیف را از همین حالا مشخص کنیم؛ همانطور که احتمالاً از تیتر این مقاله نیز حدس زده اید، قرار نیست به تعریف و تمجید از Umbrella Corps بپردازیم و در همین ابتدا باید گفت که کپکام شکستی عظیم را با ساخت این بازی تجربه کرده و به وضوح می توان تلاش ناامیدانه کمپانی ژاپنی برای جذب مخاطبان جدید و غربی را به سمت فرنچایز Resident Evil مشاهده کرد.

در دورانی که بازی های آنلاین اهمیتی به مراتب بیش از پیش یافته اند و برخی از کمپانی های نه چندان محبوب صنعت بازی مانند اکتیویژن و یوبیسافت، درآمدی کلان از این دست عناوین کسب می کنند، چندان دور از انتظار نیست که دیگر کمپانی های بازیسازی نیز دنباله روی آنها شده و سعی بر ارائه عناوینی آنلاین و Co-Op محور داشته باشند.

01-7

Umbrella Corps شاید از لحاظ تئوری و روی کاغذ، ایده های نابی داشته باشد اما مبرهن است که تیم توسعه دهنده از تحقق رویاهای بلندپروازانه خود و پیاده سازی آنها در قالب یک بازی ویدیویی سرگرم کننده ناتوان بوده. در نگاه نخست، Umbrella Corps عنوانی با محتویات فراوان به نظر می رسد، عنوانی که سلاح ها و شخصی سازی های مختلف برای گیمر به ارمغان می آورد و می تواند گیم پلی تاکتیکال را به دنیای وحشتناک Resident Evil آورد.

اما به محض اینکه وارد بازی می شوید، محدودیت ها خود را نمایان می کنند. اولین و بزرگترین مشکل بازی که برخورد با آن در عنوانی کاملا آنلاین و چندنفره بسیار عجیب به نظر می رسد، تعداد بسیار کم مدهای بازی است. در واقع تنها دو مد با نام های One Life Match و Multi-Mission در بازی به چشم می خورد که به ترتیب همان مدهای Team Deathmatch و Kill Confirmed سایر عناوین مشابه هستند.

03-6

در هر مد، گیمرها در قالب دو تیم 3 نفره وارد بازی می شوند و باید ضمن دنبال کردن اهدافی مشخص و از پیش روی برداشتن افراد تیم حریف، به مقابله با زامبی ها نیز بپردازند؛ زامبی هایی که هوش مصنوعی نامتعادل آنها به مرور زمان شکلی آزاردهنده به خود می گیرد. در واقع وقتی ساعت ها به پای بازی بنشینید متوجه خواهید شد که زامبی ها یا به طور کامل اهمیتی برای افراد حاضر در نقشه قائل نیستند و یا به ناگاه فوج فوج به آنها هجوم می آورند. البته شاید عده ای این موضوع را به پای غیرقابل پیش بینی بودن حرکات زامبی ها بگذارند و به تبع آن، این مسئله را پوئنی مثبت تلقی کنند اما در حقیقت مشکل از هوش مصنوعی ضعیف زامبی ها ناشی شده است.

مثل تمام بازی های مشابه، Umbrella Corps به هنگام ورود به هر بازی، سلاح ها و تجهیزات مشخصی شامل یک سلاح اصلی و جانبی، نارنجک و نیز سلاح های سردی به نام Brainer در اختیار گیمر قرار می دهد و خوشبختانه می توان آیتم های جدیدی نیز به این سلاح ها افزود و عملکرد آنها را بهبود داد.

06-1

اما اجازه دهید مشکلی خرق عادت را شرح دهیم که اصلی ترین دلیل بروز آن، نامتعادل بودن بازی است. سلاح های سرد بازی، از نوعی قابلیت شارژ بهره می برند که سبب می شود بتوان به کمک آنها، دشمنان را با یک ضربه از پیش روی برداشت. به دنبال همین مسئله، تمرکز گیم پلی به شکلی احمقانه روی سلاح های سرد معطوف شده و اکثر بازیکنان ترجیح می دهند به جای استفاده از سلاح های گرم، به جهات مختلف نقشه دویده و با یک ضربه، اعضای تیم حریف را از پیش روی بردارند.

شاید یکی از معدود نقاط قوت Umbrella Corps، بهره گیری از نقشه های کوچکی باشد که هر یک یادآور لوکیشنی خاص در عناوین پیشین Resident Evil هستند. خوشبختانه طراحی نقشه ها به شکلی مناسب انجام شده و نه تنها حس نوستالژی را در دل گیمر زنده می کند، بلکه در خدمت گیم پلی نسبتا تاکتیکال بازی هم بوده و در صورتی که با دوستان مشغول به تجربه بازی باشید و خبری از دویدن و کشتن به کمک سلاح سرد نباشد، می توانید از هر دست اندکی لذت ببرید.

جمع بندی

630x1

اگرچه Umbrella Corps براساس ایده های جاه طلبانه ساخته شده اما در دوره و زمانه ای که بازی های تاکتیکال شکلی جدی به خود گرفته اند و عناوینی چون Rainbow Six: Siege به بازار آمده اند، بعید است هیچ گیمری حتی حاضر به تجربه هرچند کوتاه Umbrella Corps باشد. حتی نگارنده این مطلب هم اگر به دلایل مشخص مجبور به تجربه بازی نبود، ترجیح می داد تا وقت خود را صرف دیگر عناوین ارزشمند چند وقت اخیر کند.

بعد از توسعه بازی فاجعه بار Resident Evil: Operation Racoon City از سوی کپکام که دقیقاً اهداف مشابهی با Umbrella Corps را دنبال می کرد، واقعا بعید به نظر می رسید که کمپانی ناشر ژاپنی یکبار دیگر چنین مسیری را در پیش گیرد و فرنچایز Resident Evil که علی رغم تمام مسائل سال های اخیر، هنوز طرفداران خاص خود را حفظ کرده را به چنین سرنوشت غم انگیز و اسفناکی دچار کند.

مسائل مختلفی از جمله گیم پلی بسیار ضعیف، گرافیک نه چندان چشم نواز به همراه مشکلاتی چون افت فریم دائمی، صداگذاری احمقانه (که همواره به نوعی امضای سری Resident Evil محسوب می شده اما هیچگاه تا این حد فاجعه بار نبوده) و البته قیمت گذاری عجیب سبب گشته تا Umbrella Corps به یکی از بی ارزش ترین عناوین امسال و حتی نسل هشتم بازی های ویدیویی تبدیل شود. اگر به هر دلیلی قصد داشتید که بابت خرید نسخه اصلی این بازی مبلغ 30 دلار را بپردازید، به شما پیشنهاد می کنیم تا زمانی که تخفیف های تابستانی استیم ادامه دارد، نسبت به خرید عناوینی به مراتب ارزشمندتر و نیز به مراتب ارزان قیمت تر اقدام نمایید.

مطالب مرتبط

بررسی قسمت دوم Guardians of the Galaxy؛ انتظاری که برآورده نشد

در بررسی قسمت ابتدایی Guardians of the Galaxy گفتیم که سازندگان این اثر تا اندازه بسیار زیادی در جلب رضایت کاربران و منتقدین موفق ظاهر شده اند. اگر منصفانه نگاه کنیم، تمامی عناصر قسمت اول در سر جایشان قرار گرفته بودند و در هیچ جای بازی خطای چندان بزرگی از سوی توسعه دهندگان دیده نمی شد. تنها مشکلی... ادامه مطلب

راهنمای استراتژی های موثر در Overwatch؛ هیرو های هجومی

اوورواچ شاید بازی سرگرم کننده ای به نظر برسد، قطعا هم همین طور است، اما در باطن تاکتیک و تفکر زیادی برای پیروزی می طلبد. آشنایی با یک سری قوانین کلی و یادگیری تعدادی از هیرو های هر کلاس، حداقل دانشی است که هر یک از بازیکنان اوورواچ باید در اولین ساعات بازی خود آن ها... ادامه مطلب

بررسی بازی Quantum Break؛ خبری از یک شاهکار نیست

یکی از کم کار ترین شرکت هایی که بازی های بزرگ می سازد، بدون شک Remedy Entertainment است. این کمپانی که تنها نزدیک به 20 سال عمر و کمتر از 150 نفر پرسنل دارد، تاکنون دو تا از برترین و خاطره انگیزترین عناوینی که تجربه کرده ایم را ساخته است: Max Payne و Alan Wake. اولین... ادامه مطلب

بررسی ویدیویی دیجیاتو: بازی FIFA 18

به عنوان یک بازی سالانه، معمولاً از سری بازی فیفا انتظار نمی رود که در نسخه های جدید، تغییراتی انقلابی را پشت سر گذاشته باشد. این دست از بازی های ورزشی، غالباً هر سال با تفاوت های اندک نسبت به نسخه قبلی عرضه می شوند و سعی دارند که تفاوت های کوچک را در بستر... ادامه مطلب

تریلر زمان عرضه رزیدنت اویل 2 منتشر شد؛ شورش در شهر [تماشا کنید]

تنها چند ساعت تا انتشار رسمی بازسازی رزیدنت اویل 2 فاصله داریم به همین مناسبت کپکام تریلر جدیدی از این عنوان را منتشر کرده است. در این ویدیو کوتاه شاهد به نمایش گذاشته شدن صحنه‌های مختلفی از بخش داستانی بازی با حضور لیان اسکات کندی، کلیر ردفیلد و البته آدا وانگ هستیم. شهر راکون سیتی به... ادامه مطلب

بررسی بازی Fallout 4؛ جنگ هیچ گاه تغییر نمی کند

سرانجام یکی از مورد انتظار ترین بازی های امسال یعنی Fallout 4 عرضه شد تا عشاق عناوین نقش آفرینی و ساخته های استودیوهای بازی سازی بتسدا را برای صدها ساعت در محیط فرا آخرالزمانی خود غرق کند. اما آیا بتسدا توانسته در اولین عنوان نسل هشتمی خود موفق عمل کند و هواداران پر شمار فال آوت را راضی نگه... ادامه مطلب

نظرات ۶

وارد شوید

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود
x