ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی دیجیاتو؛ مرسدس بنز سی کلاس جدید در برابر ب ام وسری 3

همیشه مقایسه بین فرزندان اشتوتگارتی و مونیخی کاری بس دشوار و پرحاشیه بوده است و در اکثر اوقات طیف وسیعی از طرفداران هر دوسوی رقابت با نادیده گرفتن واقعیت ها تحت هر شرایطی به طرفداری ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۰ تیر ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

همیشه مقایسه بین فرزندان اشتوتگارتی و مونیخی کاری بس دشوار و پرحاشیه بوده است و در اکثر اوقات طیف وسیعی از طرفداران هر دوسوی رقابت با نادیده گرفتن واقعیت ها تحت هر شرایطی به طرفداری از محصول مطبوعشان می پردزند.

امروزه بخش بسیار ناچیزی از بازار خودروی کشور ما را محصولات این دو شرکت تشکیل می دهند و رقابت آن ها به تب و تاب گذشته نیست.

DSC_7434

در هر صورت فرصتی دست داد تا جدیدترین نسل بی ام و سری   3 با مدل 328i و مرسدس بنز c کلاس با مدل c200 را در مقابل یکدیگر قرار دهیم.

این سدان های سایز متوسط در بازارهای جهانی از اصلی ترین رقبای یکدیگر به شمار می روند و تنور رقابت آن ها بسیار داغ است. اما مرسدس بنز c کلاس با کد اتاق w205 تنها با مدل c200 در ایران به صورت بسیار محدود عرضه شده و مدل قدرتمند تر با نام c250 از این نسل در بازار خودروی یافت نمی شود.

DSC_7471

در سوی دیگر بی ام و حضور پررنگ تری دارد و هر دو مدل 320i و 328i در تعداد بسیار بالاتری به نسبت c کلاس در بازار وجود دارد. گرچه تمام سری 3 های موجود هم مدل قبل از فیس لیفت سال 2015 هستند و به نظر می رسد که امسال شرکت وارد کننده آن برنامه ای برای واردات این مدل محبوب در ایران نداشته باشد.

درست تر این بود که مدل 320i را در مقابل مرسدس بنز قرار دهیم اما به دلیل شرایط خاص بازار ایران که قیمت c200 حتی از 328i هم بالاتر است، ناچارا به سراغ مدل قدرتمندتر سری سه رفتیم تا بلکه اختلاف قیمتی بین دو خودرو کمتر شود.

DSC_7470

کپی برداری از برادران بزرگ تر

کافی است تا از نمای عقب، سری 3 و سری 5 را کنار هم بگذاریم تا متوجه شباهت فوق العاده آن ها به خصوص چراغ های عقب بشویم. در نمای کناری و خط شانه ای کشیده شده از عقب تا سپر جلو هم شباهت به قدری زیاد است که توانایی تشخیص سری 5 و سری 3 حتی برای افراد وارد هم دشوار است.

DSC_7442

این حرکت به صورت عجیبی به اتاق طراحی محصولات مرسدس بنز هم سرایت کرده است و پس از معرفی نسل جدید S کلاس، مرسدس بنز تمام المان های طراحی آن را برای C کلاس خرج کرده است به گونه ای که اگر عنوان کنیم C کلاس یک مدل سایز کوچک تر S کلاس از منظر طراحی است بیراه نگفته ایم.

طراحی چراغ های عقب، آینه ها، دستگیره درب ها  و حتی خطوط کار شده و حجم پردازی گلگیر ها از دیگر تشابهات این دو برادر بزرگ و کوچک است.

DSC_7570

مرسدس با معرفی نسل جدید E کلاس کار را بدتر هم کرده است و از تمامی رخ ها این محصول شباهت فوق العاده زیادی با C کلاس دارد. در هر صورت انتخاب یکی از این دو به عنوان خودروی زیباتر کاملا سلیقه ای است.

DSC_7443

هر دو خودرو در واقع سدان های نسبتا کوچک و اسپرت در مقایسه با سایر برادران خود به حساب می آیند اما مرسدس با یک تغییر موضع استراتژیک، طراحی اسپرت و جوان پسند نسل قبل را در نسل جدید بدل به یک طرح سنگین و لوکس کرده است و از این نظر تا حدی زیادی از پیشینه خود و ب ام و سری سه فاصله گرفته است.

بنابراین می توان گفت که حالا مخاطب سی کلاس و سری سه بیش از گذشته از یکدیگر تفکیک شده اند و بسیاری افراد لوکس پسند یا سالخورده بعید است طراحی اسپرت و نسبتا جسورانه سری سه را به استایل با کلاس سی کلاس ترجیح دهند.

DSC_7569

اما در عین حال باید گفت که ب ام و نیز در تدارک نسل بعدی سری سه برای سال 2018 است و احتمالا در این مدل شاهد نزدیک تر شدن رقابت دو خودرو خواهیم بود.

تفاوت ها را در کابین جست و جو کنید

پیشتر در تست و بررسی سری 4 بی ام و، به مشکل کیفیت قطعات پلاستیکی داخل اتاق نسل آخر سری 3 اشاره کرده بودیم. در واقع این مسئله به حدی رسید که بی ام و پس از رونمایی از مدل فیس لیفت قطعات پلاستیکی را به کلی با گونه ای نرم تر و با کیفیت تر جایگزین کرد.

DSC_7466

مدل مورد بررسی ما مجهز به پکیج اسپرت لاین بی ام و است و به عنوان مدل سال 2014 یا قبل از فیس لیفت شناخته می شود. در واقع مشکلی بابت مونتاژ قطعات در اتاق بی ام و وجود ندارد و همه چیز به بهترین نحو در کنار یکدیگر قرار گرفته است اما کیفیت پلاستیک ها حس و حال خوبی را القا نمی کند و وقتی پای مقایسه با مرسدس بنز باشد شرایط بدتر هم خواهد شد.

DSC_7465

مرسدس همان گونه که در بخش ظاهری خواسته تا حس لوکس گرایی را به کلاس c تزریق کند، در کابین سنگ تمام گذاشته است و کیفیت قطعات استفاده شده را چندین درجه به نسبت نسل قبلی ارتقا داده است.

DSC_7493

دریچه تهویه هوا دایره شکل که از سنت های دیرین مرسدس بنز است، و یک ساعت آنالوگ در مرکز کنسول، در کنار استفاده از یک صفحه نمایش 8.4 اینچی حس و حال جدیدی را به کابین داده است.

DSC_7489

DSC_7483

در کنار دست راننده کنترلر سیستم کماند مخصوص مرسدس بنز و در پشت فرمان هم شیفتر های مخصوص تعویض دنده قرار گرفته است. فلز برس خورده مات نقره ای رنگ به همراه تودوزی سفید و طرح چوب قهوه ای تیره حس و حال استفاده از قطعات با کیفیت را به سرنشینان می دهد.

DSC_7488

از آپشن هایی که به صورت استاندارد در مرسدس بنز کار شده اند می توان به کنترل آب و هوای دو منطقه ای، سیستم Keyless استارت، سیستم ناوبری، بلوتوث، رادیو دیجیتال و... اشاره کرد.

DSC_7487

مرسدس از 9 ایربگ در این خودرو استفاده کرده و دوربین دید عقب و ترمز خودکار هم به صورت استاندارد بر روی خودرو نصب شده است.

DSC_7509

بی ام و هم با استفاده از المان های کلاسیک همچون پشت آمپر معروفش و استفاده از یک خط قرمز رنگ که در وسط کنسول به صورت طولی کشیده شده سعی در ارائه فضایی جدید و متنوع به سرنشیان دارد.

DSC_7476

بی ام و از یک صفحه نمایش 6.4 اینچی در بالاترین نقطه کنسول مرکزی استفاده کرده که کیفیت خوبی در نمایش نقشه ها دارد و کار کردن با نرم افزار بی ام و ساده تر از کار با سیستم کامند مرسدس بنز است، اما متاسفانه مشکلاتی برای استفاده از GPS در ایران وجود دارد.

DSC_7472

ترمز دستی مکانیکی در بی ام و و برقی در مرسدس هم نشان دهنده تفاوت فکری سازندگان این دو خودرو است. فضای کابین تقریبا برای 4 بزرگسال مناسب است، گرچه می توان به کمبود فضای سر برای سرنشینان عقب مرسدس اشاره کرد.

DSC_7464

DSC_7491

رقابت نابرابر اما اجباری در بخش فنی

هر دو خودرو محور متحرک عقب هستند و موتور آن ها هم حجم تقریبا یکسانی دارد، همچنین هر دو مجهز به توبوشارژر هستند. مرسدس بنز از جعبه دنده اختصاصی خود تحت نام 7G-TRONIC استفاده می کند که یک جعبه دنده 7 سرعته اتومات است و بی ام و هم از جعبه دنده 8 سرعته معروف شرکت ZF آلمان بهره می برد.

DSC_7488

DSC_7456

اما همانطور که پیش تر عنوان کردیم ضعیف ترین گونه مرسدس بنزc کلاس در بازار ایران عرضه شده است. موتور 1991 سی سی در حدود 184 اسب بخار قدرت در دور موتور 5500 rpm را تولید می کند و گشتاور آن هم معادل 300 نیوتن متر در بین دورهای 1200 تا 4400 rpm است.

DSC_7505

مرسدس مدعی است که در حدود 7.3 ثانیه از سرعت صفر به یکصد کیلومتر بر ساعت می رسد. بی ام و هم در مدل 328i در حدود 241 اسب بخار قدرت در دور 5000 rpm تولید می کند و گشتاور این موتور هم در حدود 350 نیوتن متر در بین دورهای 1250 تا 4800 rpm است.

DSC_7514

بی ام و هم در حدود 6.1 ثانیه از صفر به یکصد کیلومتر بر ساعت خواهد رسید و در زمینه مصرف موتور مرسدس بنز به دلیل این که بوست توربوشارژر کمتری به نسبت موتور بی ام و دارد بهینه تر است.

DSC_7499

در واقع در مدل های پایه ای چون c200 و 320i قدرت فدای میزان مصرف سوخت شده است. مرسدس مصرف سوختی برابر با 6 لیتر در هر 100 کیلومتر به صورت ترکیبی دارد و بی ام و هم در هر 100 کیلومتر به 6.5 لیتر بنزین احتیاج دارد.

DSC_7458

گرچه مصرف سوخت هر دوی این ها با توجه به کیفیت بنزین و نوع آب و هوا بیشتر از چنین ارقامی است و برای مثال در مورد ب ام و به گفته مالک به حدود 12 لیتر در یکصد کیلومتر نیز می رسد.

DSC_7468

سیستم تعلیق مرسدس هم از نوع چنداتصاله در جلو و عقب مجهز به آنتی رول بار است و مرسدس حتی تعلیق بادی را هم به عنوان یک آپشن برای این مدل عرضه می کند.

بی ام و هم از تعلیق مشابه ای همچون مرسدس سود می برد اما حداقل در نسل فعلی از تعلیق بادی بی بهره است.

DSC_7484

DSC_7454

تجربه رانندگی

ب ام و خودرو چندان جدیدی نیست ولی هنوز بهترین هندلینگ و هماهنگی بین موتور و گیربکس و فنربندی را در این کلاس ارائه می دهد، تنها شاید جگوار XE جدید یارای رقابت در زمینه سیستم تعلیق را با این خودرو داشته باشد.

DSC_7461

با این حال نقد های معدودی نیز به ب ام و وارد است، برای مثال با توجه به استفاده از تایرهای پنچر رو (ران فلت) سواری خودرو اندکی خشک و خشن به نظر می رسد و بر روی آسفالت نامرغوب و دست اندازهای پرتعداد باعث ناراحتی سرنشینان و ایجاد حس آسیب دیدن خودرو می شود.

DSC_7451

آنچنان که در بلند مدت حتی به سر و صدا افتادن قطعات داخلی کابین نیز چندان دور از ذهن و عجیب نیست و چنین پدیده ای (هرچند اندک) مسلما برای مالک یک خودرو آلمانی با قیمت بیش از 300 میلیون تومان خوشایند نخواهد بود.

DSC_7450

در مقابل مرسدس بنز به خصوص در این نسل تازه سواری نرم تر و کم استرس تری دارد که احتمالا به مذاق اکثر خریداران خوش می آید ولی شتاب اولیه (مدل C200) به شکل محسوسی کُند تر از 328i است و گیربکس نیز علیرغم تمام بهبود ها نسبت به نسل های قبلی، هماهنگی آرمانی گیربکس ب ام و با موتور را از خود نشان نمی دهد.

DSC_7445

اختلاف دو خودرو از نظر عملکردی به شکلی چشمگیر است که مالک مرسدس c200 عملا عطای وارد شدن به رقابت شتاب در مقابل ب ام و را به لقایش می بخشد و براساس تجارت قبلی معترف است که ب ام و بسیار سریعتر ظاهر می شود.

DSC_7440

البته در حالت عادلانه که C200 باید رو در روی 320i قرار بگیرد، شرایط به شکل دیگری رقم می خورد و اتفاقا تفاوت چندانی بین دو خودرو وجود نخواهد داشت.

DSC_7444

اما نشریات خارجی c250 را رو در روز مدل فیس لیفت 328i با کد فنی 330i قرار داده اند و در نهایت نتیجه بازهم پیروزی ب ام و بوده است. برای اطلاعات بیشتر می توانید به نوشتار مقایسه ای لکسوس، مرسدس بنز، جگوار و ب ام و از طریق این لینک مراجعه کنید.

test-1

قیمت و شرایط بازار

لکسوس IS250 از دیگر رقبای مرسدس بنز و بی ام و است و با قیمت کمتر یک خودروی با کیفیت با سواری نسبتا مناسب را به خریدارش عرضه می کند گرچه هرگز در زمینه شتاب گیری و لذت رانندگی به پای بی ام و نمی رسد.

DSC_7436

آئودی A4 هم می تواند پس از عرضه در ایران رقیب سرسختی برای بی ام و مرسدس تبدیل شود و نسل جدید این خودرو مورد توجه بسیاری از کارشناسان شده است و آئودی هم تلاش کرده تا در این کلاس دیگر هموطنانش را به زیر بکشد.

DSC_7477

اما در هر صورت قیمت غیر منطقی و عرضه محدود بدون هیچ گونه خدمات پس از فروشی، ارزش خرید مرسدس بنز C200 نسل جدید را بسیار کم می کند و بی ام و می تواند بهترین انتخاب در این کلاس لقب بگیرد، گرچه با توجه به عرض نشدن نمونه های جدید پس از فیس لیفت و قرار نگرفتن در سبد وارد کننده می تواند بازار چنین خودروهایی را بیش از حد پیچیده و غیر شفاش سازد.

DSC_7503

به گونه ای که همین مرسدس بنز در منطقه آزاد قیمتی در حدود 185 میلیون تومان دارد و در تهران با قیمت 490 میلیون تومان خرید و فروش می شود که تنها نشان دهنده یک بی برنامه گی گسترده و شرایط عجیب مرسدس بنز در بازار خودرو این روزهای کشورمان است.

DSC_7495

DSC_7467

بی ام و هم در نمونه های صفر کیلومتر در حدود 370 میلیون تومان قیمت دارد و لکسوس IS250 هم در حدود 280 تا 300 میلیون تومان قیمت خورده و وارد کننده آن می تواند با عرضه مدل IS200 توربو که هم قدرت بیشتری دارد و هم از قیمت کمتری برخوردار است و می تواند خدمات پس فروش گسترده تری را برای مشتریان فراهم کند به بهترین انتخاب این بخش مبدل شود.

DSC_7486

در واقع مشکل ب ام و سری سه که به عدم عرضه آن در سال جاری منجر شده است، به قیمت نسبتا زیاد آن طبق محاسبات گمرک باز می گردد.

DSC_7469
مالک ب ام و تایرهای پنچر رو (ران فلت) نسبتا خشک را با مجموعه رینگ اسپرت و تایر معمولی با نرمی بیشتر جایگزین کرده است.

قیمت گذاری این مدل به گونه ای انجام شده که عملا اختلاف قیمتی نسبت به برادر بزرگتر 528i بسیار اندک است و اکثر خریداران نیز پرداخت 50 میلیون بهای بیشتر و خرید سری 5 را نسبت به سری 3 ترجیح می دهند.

DSC_7511

این شرایط تا جایی پیش رفت که در عمل خیابان های تهران این روزها پر از سری پنج شده است و خرید سری سه (حتی در صورت عرضه) برای بسیاری افراد توجیهی ندارد.

DSC_7578
کیت پنچرگیری مخصوص ب ام و در صندوق عقب

DSC_7579

اما این شرایط در شرف تغییر است، از یک سو شرکت وارد کننده ب ام و (پرشیا خودرو) قصد دارد تا نمونه های فیس لیفت با کد 330i را با قیمت متفاوت و احتمالا مناسب تری عرضه کند و از سوی دیگر شرکت ستاره ایران (نماینده رسمی مرسدس بنز در ایران) در آستانه فعالیت مجدد قرار گرفته.

بنابراین امید به کاهش چشمگیر قیمت مرسدس سی کلاس نیز وجود دارد.

DSC_7563

از سوی دیگر رقبایی نظیر لکسوس is، آئودی A4 و حتی جگوار سری XE در آستانه ورود به بازار کشور قرار دارند و از این رو سگمنت سدان های اسپرت و لوکس ظرف یکسال آینده بسیار رقابتی خواهد شد.

DSC_7439

باید دید در آینده نیز ب ام و می تواند به لطف خدمات پس از فروش گسترده تر و ویژگی های فنی تحسین برانگیزش در مقابل این رقبای جذاب و خواستی قدرت نمایی کند یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • مهدی رزاقی
    مهدی رزاقی | ۱۱ تیر ۱۳۹۵

    دیجیاتو پوشش بده اسم اندرویدNشیرینی تبریزی یا همون نوقا شد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی