ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ربات افشا کننده اطلاعات ایرانسلی ها روی تلگرام مسدود شد

اخیراً رباتی در تلگرام با دریافت شماره‌ های مشترکان ایرانسل از سوی کاربر، اقدام به افشای اطلاعات خصوصی مشترک مورد نظر روی اپراتور دوم ارتباطی کرده است. نحوه ی کار این ربات به این صورت ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۲ تیر ۱۳۹۵ | ۱۰:۰۰

اخیراً رباتی در تلگرام با دریافت شماره‌ های مشترکان ایرانسل از سوی کاربر، اقدام به افشای اطلاعات خصوصی مشترک مورد نظر روی اپراتور دوم ارتباطی کرده است. نحوه ی کار این ربات به این صورت بوده که کاربران تلگرام می‌ توانستند با مراجعه به آن و ارائه ی شماره ی یک خط ایرانسل، به اطلاعات خصوصی مشترک دارنده ی آن دسترسی یابند.

ظاهراً ربات یاد شده اطلاعاتش را از دیتابیس ایرانسل به دست می آورده که به ادعای خود، «از ۳ سال پیش روی اینترنت پخش شده است». پیش شماره‌ های پشتیبانی شده توسط این ربات نیز از این قرار بوده اند: 0935-0936-0937-0938-0939. این ربات پس از آغاز به کار خود و استقبال کاربران تلگرام از آن برای یافتن اطلاعات خصوصی مشترکان ایرانسل اعم از آدرس، شماره ی تلفن منزل و غیره، دست به دست در تلگرام چرخید و ظرف مدت کوتاهی به یکی از پر استقبال ترین ربات های تلگرام بدل شد.

همین مسئله باعث شد توجه مسئولین به ماجرا جلب و وزارت ارتباطات به موضوع وارد شود و از افشا شدن اطلاعات بیشتر جلوگیری کند. دکتر محمدرضا فرنقی زاد، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارتخانه ی ارتباطات و فناوری اطلاعات به این موضوع واکنش نشان داده و در این باره گفته است: «براساس دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و با هدف صیانت از اطلاعات کاربران، ربات فاش کننده ی اطلاعات کاربران یکی از اپراتور های تلفن همراه با اقدامات انجام شده مسدود شد و کاربران نگران نباشند».

فرنقی زاد ادامه داده است: «تلاش‌های صورت گرفته باعث شد این ربات شناسایی و مسدود شود و اطلاعات کاربران این اپراتور تلفن همراه کشور دیگر از سوی این ربات افشا نخواهد شد». وی همچنین با تأکید بر پیگیری همه ی دستگاه های مسئول برای شناسایی عاملان این موضوع گفت: «قطعاً اپراتور مذکور با همکاری پلیس فتای کشور و دستگاه های مسئول، پیگیری‌ های لازم را برای شناسایی فرد یا افراد متخلف انجام داده و اطلاعات آن متعاقباً در دسترس مردم قرار خواهد گرفت».

فارغ از مسدود شدن ربات مذکور، باید این موضوع را مد نظر قرار داد که اطلاعات مذکور و دیتابیسی که در ربات از آن یاد شده اساساً از کجا به بیرون درز کرده است و چه تمهیداتی برای بی اثر کردن تبعات این رخداد می توان اندیشید؛ اطلاعاتی که به راحتی می تواند موجبات مزاحمت و دردسر های بزرگ تری را برای خیل عظیمی از مشترکان ایرانسل فراهم کند. بدیهی است صرف مسدود کردن یک ربات، کار چندانی از پیش نخواهد برد و هر لحظه ممکن است اطلاعات مذکور در قالب یک ربات دیگر و یا به هر نحو دیگری روی اینترنت در دسترس همگان قرار بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • pop_0098
    pop_0098 | ۱۳ تیر ۱۳۹۵

    خبر ندارید همراه اولش هم دیتابیسش امد روی نت دانلود کردم کل شماره ها ملت توش بود ایرانسل هم بیشتر اینا بود اونم هم دانلود کردم دیدم فقط مشکلش قدیمی بودنش بود 903 توش نبود یا 907 اینا همش چرته ارتش سایبری پلیس فتا هیچی دستشون نیست مملکت رو هواست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی