ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بهترین دانشگاه های جهان: آشنایی با مراکز آموزش عالی آلمان

آلمان را می توان محبوب ترین مقصد غیرانگلیسی زبان برای ادامه تحصیل در دنیا دانست که دست بر قضا سومین دانشگاه های پرطرفدار جهان بعد از آمریکا و انگلستان را هم در خود جای داده است. ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۳ تیر ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

آلمان را می توان محبوب ترین مقصد غیرانگلیسی زبان برای ادامه تحصیل در دنیا دانست که دست بر قضا سومین دانشگاه های پرطرفدار جهان بعد از آمریکا و انگلستان را هم در خود جای داده است.

اگر علاقمند هستید بدانید که چه چیز تحصیل در این کشور اروپایی را تا این اندازه برای دانشجویان سراسر دنیا شیرین و دلچسب کرده در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

آلمان کشوری با تنوع فرهنگی بالاست که از یک سو برلین مدرن را در خود جای داده و از سویی شهری سنتی با مردم محافظه کار نظیر مونیخ را دارد. کشوری که هم آسمان خراش های فرانکفورتش برای توریست ها جذابیت دارد و هم خانه های زیبا و پر رمز و راز هایدرلبرگ آن. اگر هم از هیاهو و شلوغی هامبورگ به تنگ آمدید می توانید آرامش و سکوت را در حاشیه رودخانه راین آن تجربه کنید.

دانشگاه های آلمان طیف وسیعی از انتخاب ها را پیش روی کاربران خود می گذارند و برخی از پرشکوه ترین و شناخته شده ترین مراکز آموزشی در اروپای غربی را می توان در میان آنها یافت. معتبرترین دانشگاه این کشور دانشگاه فنی مونیخ (Technische Universitat Munchen) است که رتبه 60 دنیا را در اختیار دارد و بعد از آن دانشگاه های Ruprecht-karls-Universitat Heidelberg (جایگاه 66) و Ludwig-Maximilians-Universitat Munchen (در جایگاه 75) .

به غیر از این سه مورد که به آنها اشاره کردیم، هر کدام از شهرهای بزرگ آلمان دست کم یک دانشگاه معتبر و شناخته شده دارد. مجموعا هم 16 مرکز آموزش عالی در این کشور در لیست 250 دانشگاه برتر دنیا جای دارند و 35 تای آنها نیز در لیست 500 موسسه آموزشی برتر جهان هستند. از همین رو، آلمان در زمره برترین های آموزش عالی دنیا قرار دارد.

اما آلمان مزایای دیگری غیر از مر اکز آموزشی جهانی و شناخته شده اش دارد که مورد توجه دانشجویان بین المللی قرار دارند و از آن جمله می توان به کیفیت بالای زندگی، شهریه های نسبتا پایین، طرح های گسترده برای حمایت از دانشجویان و اعطای بورسیه به دانشجویان بین المللی و همچنین چشم اندازهای خوب استخدامی بعد از فارغ التحصیلی اشاره نمود.

شهریه و هزینه های تحصیل

politifact%2Fphotos%2FCollege_money_stock_photo

اگر تمایل دارید در مقطع کارشناسی در آلمان درس بخوانید، خبر خوب برای شما اینکه تحصیل در دانشگاه های آلمان برای این مقطع کاملا رایگان است.

همانطور که گفته شد اگر چنین تصمیمی دارید نیازی به پرداخت شهریه نخواهید داشت با این همه، لازم است که در هر ترم، دانشجویان مبلغی را بابت تامین هزینه های مدیریتی و دیگر مخارج پرداخت نمایند که معمولا هم کمی بیشتر از 250 یورو می شود (تقریبا 280 دلار آمریکا).

اگر می خواهید در مقطع ارشد درس بخوانید، باید برای این منظور هزینه بپردازید که البته این شرط هم صرفا برای افرادی است که در سال های قبل رشته مرتبطی را در یکی از دانشگاه های آلمان طی نکرده باشند که این گروه از دانشجویان تحت عنوان «غیر متوالی» شناخته خواهند شد.

شهریه دانشجویان غیر متوالی برای مقطع ارشد هم برحسب رشته فرق می کند اما می تواند تا 10 هزار یورو در هر ترم افزایش پیدا کند.

در هر حال اگر قصد دارید در مقطع ارشد رشته تحصیلی مرتبط با دوره لیسانس خود در آلمان درس بخوانید هزینه ها برای شما بسیار پایین یا حتی صفر خواهند بود. براساس اعلام سرویس تبادل آکادمکی آلمان، متوسط هزینه تحصیل در آلمان تنها 10520 دلار در سال است که از این میزان، 540 دلار آن به هزینه های دانشگاه مربوط می شود و باقیمانده (یعنی 9980 دلار) نیز هزینه دوازده ماه زندگی در این کشور خواهد بود که مواردی نظیر خوراک، حمل و نقل، سرگرمی و خرید وسایل درسی و آموزشی و دیگر نیازهای شما را در بر می گیرد.

درخواست برای تحصیل در آلمان

lecture-hall-hörsaal-students-university-class

فرایند ارائه و پذیرش درخواست به دانشگاه های آلمان متفاوت است و به فاکتورهای مختلفی ارتباط پیدا می کند. اگر یک مدرک اروپایی دارید آنگاه صرفا کافیست بتوانید به زبان آلانی حرف بزنید (مگر اینکه رشته انتخابی تان به زبان انگلیسی تدریس شود) و تنها باید درخواست خود را به دانشگاه ارائه نمایید.

آن دسته از متقاضیانی که این مدرک را ندارند باید در یک دوره آموزشی را در موسسه آموزشی Studienkolleg پشت سر بگذارند و بعد هم در آزمون ویژه آن شرکت نمایند که البته اگر کمی زرنگ باشید می توانید این مسیر را دور بزنید در کلاس شرکت نکنید.

برای اغلب رشته ها می توانید مستقیما به دفتر بین المللی دانشگاه درخواست بدهید یا اینکه از پورتال مرکزی پذیرش دانشگاه ها استفاده نمایید که برای دانشجویان بین المللی طراحی شده. لازم است اشاره نماییم که ظرفیت پذیرش برخی رشته ها محدود است. برای این رشته ها که عموما هم پزشکی و موارد مرتبط با آن را شامل می شوند دانشجویان اتحادیه اروپا به علاوه نروژ، ایسلند و لیختن اشتاین باید از طریق بنیاد پذیرش آموزش عالی اقدام نمایند اما در خارج از این محدوده، فرایند اپلای یا ارائه درخواست طبق روال معمول خواهد بود.

ریز مخارج زندگی در آلمان

درست مانند ایران و هر کشور دیگری، هزینه زندگی در شهرهای بزرگ آلمان به مراتب بیشتر از مخارج زندگی در شهرهای کوچک است (مونیخ و شهرهای غربی آلمان گران تر هستند) و هزینه زندگی ماهانه در آنها از 350 تا 1000 یورو در ماه می تواند متغیر باشد.

به غیر از پول اجاره خانه که بزرگ ترین هزینه شما خواهد بود و می تواند تا 350 یورو نیز متغیر باشد، دیگر مخارج نیز عبارتند از 165 یورو بابت غذا، 52 یورو بابت پوشاک، 82 یورو برای حمل و نقل، 33 یورو برای تلفن، اینترنت و شبکه های تلویزیونی، 30 یورو برای خرید نوشت افزار و وسایل مورد نیاز رشته تحصیلی و 68 یورو هم برای سرگرمی و تفریحات آخر هفته تان.

دریافت ویزای دانشجویی آلمان

cac-truong-dai-hoc-noi-tieng-o-duc-dai-hoc-heidelberg

پیش نیازها برای دریافت ویزای دانشجویی در آلمان به کشور محل زندگی شما باز می گردد.

متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا (که عمده کاربران ما را هم تشکیل میدهند):

متقاضیانی که خارج از کشورهای استرالیا، کانادا، ژاپن، کره جنوبی، نیوزیلند، سوئیس یا آمریکا زندگی می کنند برای ورود به آلمان نیازی به ویزا ندارند و در مقابل باید در دفتر ثبت ساکنین محلی و دفتر ثبت اتباع خارجی (Ausländeramt) ثبت نام نمایند تا اجازه اقامت (Aufenthaltserlaubnis) در این کشور را به دست آورند.

اگر در یکی از کشورهای آندورا، برزیل، السالوادور، هندوراس، موناکو، سن مارینو یا تایوان زندگی می کنید به ویزای دانشجویی نیاز خواهید داشت اما چنانچه بخواهید قبل یا بعد از دریافت مدرک در این کشور کار کنید باید درخواست خود برای دریافت اجازه اقامت را هم تسلیم ادارات مربوطه نمایید.

اگر از هرکشوری غیر از موارد یاد شده یا اتحادیه اروپا قصد دارید به آلمان بروید لازم است که از نزدیک ترین سفارت این کشور به محل زندگی خود درخواست ویزا نمایید و همزمان اجازه اقامت را هم دریافت کنید. لازم است مطمئن شوید که برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کرده اید نه شنگن (که اگر چنین باشد صرفا اجازه اقامت سه ماهه در خاک آلمان را خواهید داشت).

برای دریافت مجوز اقامت هم باید تاییده ثبت نام در دفتر ثبت اتباع خارجی را داشته باشید و مدارک مربوط به بیمه سلامت (که دانشگاه برای دریافت آن کمک تان خواهد کرد)، مدارک مربوط به وضعیت مالی، پاسپورت (همراه با ویزا) و همچنین اجاره نامه یا سندی که نشان دهد برای زندگی جایی را پیدا کرده اید را تسلیم نمایید..

دریافت ویزا نیز منوط به در اختیار داشتن همین لیست اسناد ذکر شده در بالاست. گواهی عدم سوء پیشینه و سلامت (در مورد برخی بیماری های خاص) نیز احتیاج تان خواهد شد. در واقع لیست مدارک مورد نیاز برای این منظور به سفارت خانه ای بستگی دارد که شما از طریقش اقدام به دریافت مجوز کرده اید.

شهرهای دانشجویی

از جمله مهم ترین شهرهای دانشجویی با در نظر داشتن شرایط و هزینه های زندگی و نوع دانشگاه ها می توان به برلین، مونیخ، هادلبرگ، Cologne و فرانکفورت اشاره نمود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • | ۱۴ تیر ۱۳۹۵

    مطلب بسیار عالی بود لطفا ادامش بدید

  • حسین صفری
    حسین صفری | ۱۴ تیر ۱۳۹۵

    بسیار سپاسگزار.
    مطلب بسیار مفیدی بود.
    اگر در مورد کشورهای دیگه هم مطلب بذارید که عالی می شه

  • memon
    memon | ۱۳ تیر ۱۳۹۵

    مرسی از مطلب خوبتون.
    لطفا در مورد فرانسه و شرایط ادامه تحصیل در دانشگاههای اون بخصوص برای رشته ی آی تی هم مطلبی تهیه کنید. متشکرم

  • k1
    k1 | ۱۳ تیر ۱۳۹۵

    خیلی خوب بود بازم از این مطالب بذارید

  • omid saei
    omid saei | ۱۳ تیر ۱۳۹۵

    مطلب مفید بود . با این موضوع بازم پست بزارید

مطالب پیشنهادی