ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شاید برای جلوگیری از گرمایش زمین دیر شده باشد

هرچند سردمداران جهان روز به روز عزم خود را برای توقف تغییرات آب و هوایی کره ی زمین راسخ تر می کنند، اما بر اساس گزارش جدید نشریه ی نیچر، به نظر می رسد که ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۴ تیر ۱۳۹۵ | ۰۸:۳۰

هرچند سردمداران جهان روز به روز عزم خود را برای توقف تغییرات آب و هوایی کره ی زمین راسخ تر می کنند، اما بر اساس گزارش جدید نشریه ی نیچر، به نظر می رسد که به احتمال زیاد برای کاهش روند گرمایش کره ی زمین به زیر 1.5 درجه ی سانتی گراد، دیر شده باشد.

هنوز مدت زیادی نگذشته که 195 کشور جهان در توافق نامه ی پاریس اعلام کردند به طور جدی قصد دارند روند افزایش دمای کره ی زمین را زیر 2 درجه ی سانتی گراد حفظ و در ادامه آن را تا 1.5 درجه کاهش دهند. اما تحلیل های محققین از این موضوع حکایت دارد که چنین ارقامی قابل دستیابی نیست و دمای کره ی زمین تا سال 2100، بین 2.6 تا 3.1 درجه ی دیگر افزایش خواهد یافت.

گزارش مورد بحث البته حفظ و کاهش این میزان تا 1.5 درجه ی سانتی گراد که در کنفرانس پاریس توافق شده را به طور قطع رد نمی کند، اما اعلام می دارد رسیدن به چنین هدفق تنها با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای محقق نخواهد شد، بلکه علاوه بر آن نیاز است دی اکسید کربن نیز از هوا استخراج گردد.

یکی از روش های پیشنهادی برای رسیدن به چنین هدفی این است که با کاشت درختان بی شمار دی اکسید کربن موجود در هوا را جذب و سپس از آتش زدن این درختان برای تولید انرژی (و پمپاژ کردن دی اکسید کربن جذب شده به داخل زمین) استفاده شود.

یکی از محققین این حوزه به نام Joeri Rogelj در این زمینه می گوید: «در هر حال باید توجه داشته باشیم که همه ی این موارد لازم و ملزوم یکدیگر هستند و هرچه زودتر تولید گازهای گلخانه ای را متوقف نماییم، در ادامه نیز به انرژی کمتری برای پاکسازی کره ی زمین از تبعات آن وجود خواهد داشت.»

در پایان لازم است اشاره کنیم که این محقق اعتقاد دارد که هرچند ممکن است برای رسیدن به گرمایش زیر 1.5 درجه دیر شده باشد، اما در هر حال این حقیقت که ادامه ی گرمایش زمین تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت انکار ناپذیر است و باید هرچه در توان داریم برای جبران خساراتی که تاکنون به این کره ی خاکی وارد کرده ایم انجام دهیم، حتی اگر تلاش ما در مقابل سرعت تغییرات، ناچیز به نظر برسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی