ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ساخت نوعی حسگر بویایی فوق حساس که می تواند عوامل شیمیایی یا گازهای سمی را تشخیص دهد

هیچ کس دوست ندارد برای شناسایی و تشخیص خطرناک ترین مواد شیمیایی جهان، مرتکب کوچک ترین اشتباهی شود؛ چرا که حتی یک اشتباه کوچک می تواند مشکلات بزرگی با خود به همراه بیاورد. با این ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۵ تیر ۱۳۹۵ | ۱۷:۳۰

هیچ کس دوست ندارد برای شناسایی و تشخیص خطرناک ترین مواد شیمیایی جهان، مرتکب کوچک ترین اشتباهی شود؛ چرا که حتی یک اشتباه کوچک می تواند مشکلات بزرگی با خود به همراه بیاورد.

با این توضیحات، می توان گفت محققان بلژیکی کار فوق العاده ای انجام داده اند. آنها موفق شده اند حساس ترین حسگر بویایی که تا کنون ساخته شده است را تولید کنند. «بینی» الکترونیکی آنها از ساختار های اسفنجی فلزی و ارگانیکی ساخته شده (تصویر پایین) که قادر است کوچک ترین ذرات فسفونات به کار رفته در گازهای خطرناکی مثل سارین (عامل اعصاب) و آفت کش ها را جذب و وجود آنها را اعلام کند. حساسیت این حسگر تا حدی بالاست که در برخی موارد می تواند حتی وجود چند واحد گاز در میان یک تریلیون واحد را نیز تشخیص دهد. با این حساب حتی باهوش ترین و خطرناک ترین تبهکاران نیز قادر نخواهند بود تسلیحات شیمیایی خود را از نیروهای امنیتی مخفی کنند.

نکته ی جالب این حسگر، قابل حمل بودن آن است. می توان این ساختار را به عنوان یک لایه ی بسیار نازک روی هر مداری به کار گرفت. به این ترتیب حتی موبایل هوشمند شما نیز می تواند به راحتی به قابلیت تشخیص عوامل شیمیایی مجهز شود.

البته کاربرد های حسگر یاد شده از ملاحظات امنیتی فراتر می رود. دانشگاه کاتولیک Leuven در نظر دارد از این حسگر برای تشخیص سرطان ریه با استفاده از بازدم، یا تعیین فساد یا عدم فساد مواد غذایی با استفاده از بوی آنها استفاده کند. در کل، با استفاده از این نوع حسگر جدید دیگر نباید نگران مخفی شدن ماده ای خطرناک داخل چیز دیگری باشیم، چرا که به راحتی می توان وجود کوچک ترین اثری از مواد خطرناک را در هر چیزی تشخیص داد.

electronic-nose-ku-leuven

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی