ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

اکس باکس وان اس؛ خرید منطقی یا محصولی بی کاربرد

از زمان معرفی Xbox One S در روز 24 خرداد، طی کنفرانس خبری E3 2016 توسط مایکروسافت، سوالات بسیاری پرسیده می شود مبنی بر اینکه آیا دست نگه داریم و منتظر کنسول جدید باشیم یا همین ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۶ تیر ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

از زمان معرفی Xbox One S در روز 24 خرداد، طی کنفرانس خبری E3 2016 توسط مایکروسافت، سوالات بسیاری پرسیده می شود مبنی بر اینکه آیا دست نگه داریم و منتظر کنسول جدید باشیم یا همین کنسول فعلی موجود در بازار به همان اندازه ارزش دارد.

بگذارید به صورت خلاصه و در چند خط، نقاط برتری Xbox One S را نسبت به اکس باکس قدیمی بسنجیم و بعد کم کم به نتیجه برسیم:

  • به گفته مایکروسافت، کنسول جدید، 40 درصد از اکس باکس وان اصلی کوچک تر است.
  • به جای رنگ مشکی، طراحان از رنگ سفید استفاده کرده اند.
  • همان بازی هایی که برای اکس باکس وان عرضه شده و خواهند شد، روی این کنسول هم قابل اجرا هستند (این موضوع شامل بازی های قابل اجرای اکس باکس 360 روی اکس باکس وان هم می شود).
  • کنسول جدید قادر به اجرای ویدیوهای 4K است ولی نمی تواند بازی ها را روی رزولوشن 4K اجرا کند؛ در عوض قادر است تا تمام بازی ها را از 1080p به رزولوشن 4K آپ اسکیل کند.
  • بعضی بازی ها که در آینده عرضه می شوند با گرافیک HDR روی این کنسول نمایش داده می شوند (تنها در صورتی که تلویزیونی با قابلیت HDR داشته باشید).
  • قیمت آن برابر با قیمت اکس باکس وان معمولی است: 299 دلار.

بنابراین، آیا خرید آن منطقی است؟ بستگی به شما دارد. بگذارید عمیق تر به ماجرا بپردازیم.

من اکس باکس وان دارم - آیا باید اکس باکس وان اس بخرم؟

جواب کوتاهی که هم اینجا می خوانید و هم از مایکروسافت می شنوید: احتمالا نه، بهتر است نخرید.

اگر همین حالا یک اکس باکس وان دارید، اکس باکس وان اس آپگرید منطقی و عاقلانه ای نیست. اگرچه بهبودی نسبی حاصل شده اما پیشرفت به قدری نیست که One S را جایگزین One بدانیم. برخلاف آیفون 6 که آمد و جایگزین آیفون 5 و 5S شد. به اکس باکس وان اس همانند iPhone 6S نگاه کنید که پس از iPhone 6 آمده. اندکی پیشرفت اما نه به حدی که بخواهید موبایل خود را پس از یک سال عوض کنید.

xboxone-consoledrive-2x1_1

کنسول زیبا تر شده، کوچک تر شده، می توان آن را عمودی قرار داد (که البته در صورت خرید باندل 299 دلاری باید 20 دلار اضافه بابت پایه ی آن بپردازید)، بله همه این ها صحیح هستند، اما مبلغ اضافه ای که می پردازید باید ارزش کافی داشته باشد.

اگر شما تلویزیون اولترا اچ دی یا 4K ندارید و فیلم ها را با این کیفیت نمی بینید، تقریبا هیچ قابلیت مهمی در وان اس وجود ندارد که بخواهید بابتش کنسول جدید بخرید. وان اس در تلویزیون های 4K و HDR برخی جلوه های بصری بازی ها را بهتر نمایش می دهد اما هیچ عنوانی برای این کنسول انحصاری نیست.

شاید هم به کنترلر جدید کنسول با جا دستی های پلاستیکی و برآمدگی های ریز که به خوش دست تر شدن آن کمک می کنند علاقه مند شده اید. علاوه بر این، کنترلرهای جدید بدون هیچ مشکلی و با اتصال بلوتوث به پی سی وصل می شوند و نیازی به دانگل اضافه نیست. با این حال، اگر انگیزه تان از خرید کنسول، کنترلر بهینه تر است، باید بگوییم که می توان آن را جداگانه هم خریداری کرد.

xboxonesgamepad

شاید هم یک تلویزیون HDR دارید و می خواهید از قابلیت آن در بازی های ویدیویی استفاده کنید. تا به اینجای کار، تنها دو بازی Gears of War 4 و Forza Horizon 3 از این قابلیت بهره می برند و انتظار نمی رود که عناوین بیشتری به این زودی از HDR پشتیبانی کنند. مگر آنکه مایکروسافت بخواهد دست به جیب شده و بازی سازها را به انجام این کار مجاب کند.

البته، اگر پولش را دارید، از ظاهر جدید و تمام جزئیات جدید هم خوشتان آمده، چرا اصلا به خودتان زحمت می دهید. اکس باکس وان اس با هارد 500 گیگابایتی قیمتی برابر با 299 دلار دارد، 50 دلار ارزان تر از پلی استیشن 4 و با ظاهری که طرفداران اکس باکس همیشه آرزویش را به جای آن طراحی قبلی داشتند.

من اکس باکس وان ندارم - آیا باید اکس باکس وان اس بخرم؟

xboxone-drive-2x1_2

به هر حال اگر دوست دارید یک اکس باکس وان بخرید و تا الان هم منتظر مانده اید، پس قطعا خرید اکس باکس وان اس بسیار منطقی تر از اکس باکس وان معمولی خواهد بود. در صورتی که کنسولی ندارید، پس خریدن سخت افزاری که از همه بهتر است، عاقلانه تر به نظر می رسد.

از میان چندین گزینه موجود، وان اس حقیقتا زیبا ترین اکس باکس وان موجود در بازار است که بین 299 تا 399 دلار قیمت دارد (بسته به میزان هارد دستگاه). راستی، این تصویر را ببینید:

xboxonepowersupply

اکس باکس وان اس همانند برادر بزرگ تر خود از این منابع تغذیه برق (که در گفتگوهای عامیانه به «پاره آجر» تشبیه می شود) ندارد که خود یک مزیت اساسی برای بسیاری به شمار می رود.

شاید یکی از اکس باکس وان های قدیمی را حالا با قیمت کمتری هم بتوان تهیه کرد (مایکروسافت قیمت آن را به 279 دلار کاهش داده و در آینده شاید به 249 دلار هم برسد) اما با 20 دلار اضافه، نه تنها کنسول زیباتری در اختیار خواهید داشت، بلکه پتانسیل بسیاری از قابلیت هایی که ممکن است در آینده به کارتان آید را هم می خرید.

پروژه اسکورپیو چطور؟ نباید برای آن صبر کنیم؟

scorpio

قطعا در مورد پروژه اسکورپیو، کنسول بعدی مایکروسافت شنیده اید. در جریان همان کنفرانس E3 بود که مایکروسافت از پروژه اسکورپیو یا اکس باکس وانی با قدرت بالاتر رونمایی کرد. این دستگاه قرار است تقریبا یک سال و نیم دیگر، در تعطیلات زمستانی سال 2017 عرضه شود.

اطلاعات مان در مورد اسکورپیو اندک است اما این ها را می دانیم:

  • اسکورپیو از اکس باکس وان و اکس باکس وان اس بسیار قوی تر خواهد بود و می تواند بازی ها را در رزولوشن اولترا اچ دی یا 4K اجرا کرده و توان اجرای بازی ها روی هدست های واقعیت مجازی (مثل آکیلس ریفت و اچ تی سی وایو) را نیز دارد.
  • تمامی بازی های اکس باکس وان به انضمام بازی های قابل اجرای اکس باکس 360 روی اکس باکس وان، روی اسکورپیو هم اجرا می شود.
  • قرار است قیمت بالایی داشته باشد، قطعا بیشتر از 300 دلاری که بابت اکس باکس وان اس می پردازید.
  • کنسول 6 ترافلاپس قدرت دارد و اواخر سال 2017 عرضه می شود.

آیا باید برای اسکورپیو صبر کنیم؟ اگر اکس باکس وان دارید، بله اما اگر کنسول ندارید و قصد سرگرم شدن دارید، خیر.

اسکورپیو در بهترین حالت ممکن پانزده الی شانزده ماه دیگر عرضه می شود و در این بین بازی های بی نظیری عرضه می شود. بنابراین اگر تاکنون کنسول نداشته اید و می خواهید ضمن انجام بازی های قدیمی، عناوین پیش رو را هم تجربه کنید، پس انتظار بی مورد است، اما به یاد داشته باشید که با آمدن اسکورپیو، وان اس دیگر سوگولی باقی نخواهد ماند.

screen shot 2016-05-23 at 12.37.49 pm

هنوز نمی دانیم که اسکورپیو در اجرای بازی ها چقدر قوی تر عمل خواهد کرد اما تقریبا مطمئنیم که با آمدن اسکورپیو، وارد دوره ای جدید می شویم که کسی به کنسول های قدیمی تر بها نخواهد داد و همه چیز پیرامون اکس باکس اسکورپیو، پلی استیشن نئو و نینتندو ان اکس خواهد بود.

اما وعده سونی و مایکروسافت مشخص است. تا زمانی که نسل هشتم برقرار است، اکس باکس وان عرضه شده در سال 2013، به اندازه اکس باکس وان عرضه شده در سال 2017 مورد پشتیبانی قرار می گیرد و بازی ها برای آن هم عرضه می شود. ولی شاید اسکورپیو به عنوان کنسولی میان نسلی، ابتدای نسل نهم هم پشتیبانی شود در حالی که باید با اکس باکس وان بدرود گفت.

ولی شما مطمئن هستید که نمی خواهید دو سال دیگر یک هدست واقعیت مجازی بخرید و با کیفیتی بالا بهترین بازی های بازار را روی آن ها تجربه کنید؟ مطمئنید که دو سال دیگر یک تلویزیون 4K نخواهید داشت و با همه گیر شدن HDR، نیازی به آن نخواهید داشت؟ مطمئنید که جزئیات گرافیکی بیشتر نمی خواهید؟ این ها تمام قابلیت هایی است که کنسول های جدید از جمله اسکورپیو ارائه می دهند و عاقلانه نیست اگر دو-سه سال دیگر و ضریب نفوذ تکنولوژی های جدید در زندگی مان را نادیده بگیریم.

با این حال، پاسخ به سوال اصلی مستقیما به خود شما وابسته است و نه آنچه که در این مقالات می خوانید.

اگر می خواهید آماده استفاده از واقعیت مجازی روی کنسول خود شوید و یا در نظر دارید که طی یکی-دو سال آینده تلویزیون جدید بخرید، حقیقتا انتظار گزینه عاقلانه تری است اما اگر نمی خواهید بازی ها را از دست بدهید، چه بهتر که به محض رسیدن اکس باکس وان اس، یکی برای خودتان تهیه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • omid
    omid | ۱۷ تیر ۱۳۹۵

    مایکروسافت هرچی هم که بزنه به Ps4 نمیرسه اونایی که xbox دارین الکی خودتونو گول نزنید

    • Rivekan
      Rivekan | ۱۷ تیر ۱۳۹۵

      به نظرم این حرف‌ها پوچه، یکی با هیلو، فروتزا، ریکور یا کوانتوم بریک حال می‌کنه یکی با انچارتد (خدا پدر ناتی‌داگو بیامرزه) مایکروسافت این نسل شروع بدی داشت به علت تصمیم های مدیران قبلی که ایکس‌باکس با قیمت بالاتری نسبت به پلی‌استیشن عرضه شد ولی الان اوضاع تغییر کرده هم وان اس بسیار خوش قیمت هست هم اسکورپیو در راهه و هم به لطف ویندوز 10 جامعه گیمری مایکروسافت به بیشترین میزان خودش رسیده، تنها کار باقی مونده اینه که مایکروسافت با تمام قوا روی انحصاری ها تمرکز کنه ?

  • AmirHesam
    AmirHesam | ۱۷ تیر ۱۳۹۵

    مطلب عالی بود.به نظر منم اگه کسی کنسول نداره وان اسو بخره چون بازی های زیادیو از دست میده و برای ارتقاء فقط اسکورپیو منطقیه.خودم تا سه چهار ماه دیگه وان اس میخرم و تاحالا با360سر کردم که عالی بود.مطمئنم وان اس هم فوقولعادست
    لطفاً نظرات بی منطق و الکی نزارید دوستان شخصیت خودتونو نشون میدید

  • hossein s
    hossein s | ۱۷ تیر ۱۳۹۵

    سلام.بچه ها منظور از +4G که چند وقته بعضی اوقات روی گوشیم مییاد چیه ؟
    میدونم نسل چهارم اینترنته اما همیشه 4Gساده مییومد،میخوام بدونم این + چه معنی میده؟

  • آقای استیون "کاپیتان" جرارد
    آقای استیون "کاپیتان" جرارد | ۱۷ تیر ۱۳۹۵

    در حال حاضر احمقانه ترین کار دنیا خرید کردن آت و آشغال های مایکروسافته!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی