ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چگونه از آلودگی موبایل های اندرویدی به بدافزار HummingBad آگاه شویم؟

همانطور که حتما در اخبار روزهای گذشته خوانده اید، به تازگی بدافزار جدیدی تحت عنوان HummingBad به دنیای اندروید پا گذاشته و تا این لحظه توانسته با سرعتی اعجاب آور در بیش از 10 میلیون موبایل ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۱۷ تیر ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۰

همانطور که حتما در اخبار روزهای گذشته خوانده اید، به تازگی بدافزار جدیدی تحت عنوان HummingBad به دنیای اندروید پا گذاشته و تا این لحظه توانسته با سرعتی اعجاب آور در بیش از 10 میلیون موبایل مبتنی بر این سیستم عامل در سراسر دنیا نفوذ کند.

به گفته کمپانی امنیتی Check Point، بدافزار HummingBad می تواند در موبایل اندرویدی شما ریشه دوانده و اطلاعات خصوصی شما را بدزدد و طوری وانمود کند که شما روی تبلیغات خاصی کلیک کرده اید، در صورتی که واقعا این کار را انجام نداده اید.

خوشبختانه برای تشخیص نفوذ HummingBad به موبایل های اندرویدی راه هایی وجود دارند. حتی می توانید با اقداماتی شر آن را از تلفن هوشمندتان کم کنید، هر چند که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. در این مطلب به چگونگی تشخیص آلودگی، راه های مقابله و پیشگیری از بدافزار HummingBad خواهیم پرداخت.

چگونه وجود HummingBad را تشخیص دهیم؟

ما در عصری زندگی می کنیم که اپلیکیشن های موبایل آلوده احاطه مان کرده اند. شرکت های تأمین امنیت سایبری به خوبی به این موضوع واقف اند، به همین خاطر اپلیکیشن هایی طراحی کرده اند که می توانند بدافزارهای موبایل شما را تشخیص داده و آن ها را علامت گذاری کنند. آنها تقریبا مثل نرم افزارهای آنتی ویروس در کامپیوتر شما عمل می کنند.

خوشبختانه در حوزه اپلیکیشن های امنیتی موبایل دست تان باز است و گزینه های زیادی برای این کار در اختیار دارید: از Zone Alarm کمپانی چک پوینت گرفته تا اپلیکیشن هایی مثل Lookout و AVG و Avast. تقریبا هر اپلیکیشن آنتی ویروسی که سرش به تنش بیارزد قادر به تشخیص HummingBad خواهد بود.

چگونه HummingBad را از بین ببریم؟

اگر از وجود HummingBad در موبایل تان مطمئن شدید، حالا می توانید از شر آن خلاص شوید، اما شاید از راه حل این موضوع چندان خوش تان نیاید: بازگشت به تنظیمات کارخانه (Reset to Factory).

البته راه دیگری هم هست و شرط آن این است که خودتان دستی بر آتش برنامه نویسی اپلیکیشن های آنتی ویروس در موبایل داشته باشد. اما همین که مقاله را تا اینجا خوانده اید مشخص است که چنین توانایی را ندارید.

بنابراین برای پاک شدن HummingBad توصیه می کنیم که از فایل ها و اپلیکیشن ها و مخاطبین دفترچه تلفن تان پشتیبان بگیرید و آنگاه موبایل تان را به تنظیمات کارخانه ای برگردانید.

چگونه از آلودگی مجدد به HummingBad پیشگیری کنیم؟

حالا که موبایل تان را ریست کرده و مشغول نگاه کردن به والپیپر پیش فرض سیستم عامل هستید، احتمالا آخرین چیزی که لازم دارید شنیدن پند و اندرز و سخنرانی است. اما دن وایلی (یکی از رؤسای کمپانی Check Point) توصیه مهمی برای شما دارد که در صورت رعایت آن دیگر به این کابوس وحشتناک گرفتار نمی شوید: اپلیکیشن ها را از فروشگاه های نامعتبر دانلود نکنید!

بسیاری از مردم آمریکا اپلیکیشن هایشان را از طریق گوگل پلی خریداری می کنند، اما در کشورهای دیگر احتمال نصب اپ ها از منابع متفرقه بالاتر است. منابع متفرقه تضمینی که گوگل پلی برای سالم بودن اپلیکیشن ها می دهد را به کاربران نمی دهند، بنابراین احتمال آلودگی اپلیکیشن ها در آنها می تواند بالاتر باشد.

البته رعایت این موضوع هم برای پیشگیری کامل از HummingBad کافی نیست. هکرها بسیار باهوش هستند و دوباره راه دیگری برای نفوذ به موبایل شما پیدا می کنند. اما دانلود نکردن از منابع غیر معتبر خودش می تواند شروع بسیار خوبی برای در امان ماندن از بدافزارها باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • alipour
    alipour | ۱۷ تیر ۱۳۹۵

    کی اگه در مورد این نظرم نظری داره بگه

  • سعید
    سعید | ۱۷ تیر ۱۳۹۵

    بهترین انتی ویروس برای اندروید کسی نظر داره؟

    من از سی ام استفاده میکنم امکاناتش عالی

  • Mohammad Reza
    Mohammad Reza | ۱۷ تیر ۱۳۹۵

    دقیقا. مهم ترین کاری که به نظر خیلی ساده میاد دانلود نکردن از جایی غیر‌‌ از‌ گوگل پلیه. من گوشیم سالم سالم بود تا همین چندوقت پیش. چندتا اپ از جاهای متفرقه دانلود کردم،گوشیم خیلی کند شده.خداروشکر به نظر میاد بدافزاری در کار نبوده ولی کارایی گوشیم اومده پایین.ظاهرا باید ریست فکتوری کنم :(

    • alipour
      alipour | ۱۷ تیر ۱۳۹۵

      یه چیزی هست.اگه نرم افزارو از گوگل پلی دانلود کنی متناسب با گوشی ونسخه اندرویدت آپدیت میکنه ولی اگه از جاهایی غیر این دانلود کنی اینطور نیست و فقط یک نسخه از یک برنامه تو سرورشون هست برا دانلود،پس اگه برنامه ها مچ نباشن سرعت میاد پایین پس توصیه میشه از گوگل پلی دانلود کنید

مطالب پیشنهادی