ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

10 اپلیکیشن پرطرفدار که بهتر است آن ها را نصب نکنید

این روزها برای هر کاری نه یک، بلکه صدها اپلیکیشن موجود است! چه بخواهید در اوقات بیکاری تان یک بازی ساده انجام دهید و چه بخواهید استریم بازی های ورزشی که در آن سوی دنیا ...

پوریا دانشور
نوشته شده توسط پوریا دانشور | ۱۷ تیر ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

این روزها برای هر کاری نه یک، بلکه صدها اپلیکیشن موجود است! چه بخواهید در اوقات بیکاری تان یک بازی ساده انجام دهید و چه بخواهید استریم بازی های ورزشی که در آن سوی دنیا در حال برگزاری هستند را تماشا کنید، می توانید از صدها اپی که در فروشگاه های اپلیکیشن موجودند بهره ببرید.

اما این تنوع اپلیکیشن ها به مشکلات متعددی هم دامن زده. یکی از این مشکلات، اپلیکیشن هایی هستند که خود را میان سایر اپ ها پنهان کرده و به شیوه های گوناگونی به کاربران شان آسیب وارد می کنند. از آن جایی هم که گوگل پلی چندان در مسدود کردن این گونه اپ ها موفق نیست، بسیاری از کاربران به راحتی در دام آن ها گرفتار می شوند.

در این مقاله، فهرستی از 10 اپلیکیشن به ظاهر بی آزاری که وظیفه شان را به درستی انجام نمی دهند، پر از تبلیغات آزار دهنده بوده و یا اطلاعات کاربران را به مخاطره می اندازند را برایتان گردآوری کرده ایم تا تحت هیچ شرایطی آن ها را روی گجت های خود نصب نکنید.

QuickPic

  qp

چیست و چه کاری انجام می دهد؟ : کوییک پیک گالری تصویری است که توانسته بود با ارائه یک رابط کاربری ساده اما کاربردی، تعداد قابل توجهی از کاربران دیوایس های هوشمند را به خود جذب کند. به روز ررسانی های مکرر، امکانات خوب برای به اشتراک گذاری تصاویر و یک رابط کاربری کاربردی، این اپلیکیشن را به یکی از انتخاب های خوب کاربران به عنوان گالری دیوایس شان بدل ساخته بود.

چرا بد است؟ : اما این اپلیکیشن سال قبل توسط شرکت چیتا خریداری شد و طبق اسناد لو رفته، این کمپانی اطلاعات کاربران را در سرور های خود آپلود و ذخیره می کند. مدرک این ادعا پیام های اینترنتی ای بود که بین دیوایس کاربران و سرور این شرکت مبادله می شد و توسط یکی از کاربران گوگل پلاس کشف و فاش شد.

اپلیکیشن های بسیاری همانند کوییک پیک موجودند که امنیت اطلاعاتی کاربران را خدشه دار نمی کنند. Piktures می تواند جانشین خوبی برای کوییک پیک باشد، اپلیکیشنی که به ادعای خودش نخستین اپ گالری ای است که از ژست های حرکتی بهره برده و هیچ گونه تبلیغات آزار دهنده در محیط آن نمی بینید.

ES File Explorer

es

چیست و چه کاری انجام می دهد؟ :از دیدن نام این اپ در این لیست تعجب کردید مگر نه؟ ES با امکانات فراوانی که در اختیار کابران اندرویدی برای مدیریت فایل های شان قرار می دهد، یکی از محبوب ترین اپلیکیشن های مدیریت فایل اندروید است. اما ظاهرا با گذر زمان، مدل تجاری ES Global سازنده این اپ تغییر کرده و ES File Explorer دیگر آن اپی که در گذشته می شناختیم نیست!

چرا بد است؟ : قضیه این جا است که نسخه مجانی این اپ پر شده از تبلیغات آزاردهنده و پندام افزار هایی که منابع سخت افزاری گجت را اشغال و تلف می کنند. این اپ دائما از طریق تبلیغات پاپ آپ شده از کاربران می خواهد تا اپ های گوناگونی را دانلود کنند که آن ها هم دست کمی از خود این اپ ندارند.

گزینه جایگزین برای آن چیست؟ : جایگزین های بسیاری برای این اپ موجودند. اگر دنبال یک اپلیکیشن منبع باز هستید OI file Manager می تواند انتخاب خوبی برای تان باشد. اگر یک رابط کاربری شیک و تمیز می خواهید، به سراغ FX File Explorer بروید. اگر هم مایل به شخصی سازی اپ خود هستید Total Commander می تواند احتیاج شما را برآورده کند.

UC Browser

عز

چیست و چه کاری انجام می دهد؟ :این اپ محبوب ترین مرورگر اینترنت در چین و هند به شمار می رود.UC Web Inc توسعه دهنده اپلیکیشن ادعا می کند که مکانیزم کاهش حجم صفحات وب این مرورگر قادر است صفحات را به مراتب سریع تر باز کرده و در ترافیک مصرفی هم صرفه جویی کند.

چرا بد است؟ : این اپ بسیاری از اطلاعات حیاتی کاربران را بدون رمزگذاری به سرور های یاهو در چین و هند ارسال می کند. مک آدرس، آی دی دیوایس اندرویدی همگی به Umeng یکی از ابزار های تحلیل اطلاعات شرکت علی بابا و اطلاعات جغرافیایی کاربران به AMAP سامانه نقشه برداری همین شرکت مخابره می شوند.

گزینه جایگزین برای آن چیست؟ : کروم و فایرفاکس بهترین مرورگر های موجود در اندروید به شمار می روند و ما به شما توصیه می کنیم که از همین اپ ها برای وب گردی بهره ببرید. اما اگر به این دو مرورگر هم مشکوک هستید توصیه می کنیم که از مرورگر Lightning استفاده کنید.

Clean It

ci

چیست و چه کاری انجام می دهد؟ :کلین ایت اپلیکیشنی است برای حذف فایل های به درد نخور از حافظه گجت های اندرویدی. این اپ بیش از 10 میلیون بار دانلود شده و از امتیاز بسیار خوبی هم در گوگل استور برخوردار است.

چرا بد است؟ :متاسفانه بیشتر امکانات این اپ مضر هستند تا مفید. برای مثال پاک کردن حافظه نهان اسمارت فون شما را کند تر و اندروید را مجبور به راه اندازی مجدد بسیاری از پردازش های اش سیستمی برای تسریع خود می کند. خالی کردن رم مصرف باطری را به مراتب افزایش می دهد و بستن پردازش های در حال اجرا آن طور که ادعا شده از مصرف باطری نمی کاهد.

گزینه جایگزین برای آن چیست؟ : برای کاهش مصرف باطری Greenify بهترین گزینه موجود در گوگل پلی است. برای خالی کردن حافظه گجت تان از فایل های بدرد نخور هم SD Maid را پیشنهاد می کنیم.

Music Player

mp

چیست و چه کاری انجام می دهد؟:همان طور که از نامش پیداست، موزیک پلیر اپلیکیشنی است برای اجرای فایل های صوتی موجود در دیوایس شما.

مشهود ترین مشکل این اپ تبلیغات فراوان و آزاردهنده اش هستند. اما موردی که بیشتر کاربران را تهدید می کند، پردازش هایی هستند که مصرف باطری را دو چندان کرده و حجم اینترنت دیتا را هم می بلعند. اگر پیش از دانلود این اپ به بررسی های کاربران دقت کنید، گزارش هایی از مصرف بی رویه باطری و ترافیک اینترنتی را مشاهده خواهید کرد.

گزینه جایگزین برای آن چیست؟: گوگل پلی موزیک، Phonograph و پخش کننده موسیقی خود سازنده دیوایس بهترین جایگزین های برای این اپ به شمار می روند.

DU Battery Saver & Fast Charge

u

چیست و چه کاری انجام می دهد؟: این یکی هم اپلیکیشنی برای کاهش مصرف باطری است. میلیون ها بار از گوگل پلی دانلود شده و بیش از 7.6 میلیون تن از کاربران این اپ به آن 5 ستاره کامل اهدا کرده اند. متاسفانه باید بگوییم تمامی این کاربران باید در دیدگاه خود نسبت به این اپ بازنگری کنند.

چرا بد است؟:اول از همه عبارت Fast Charge در نام این اپلیکیشن دروغی بیش نیست. این اپ هیچ تغییری در مدت زمان شارژ شدن گجت شما ایجاد نمی کند. تمامی جداول و نمودار هایی هم که به خورد کاربران می دهد تقلبی اند. این ها را هم که کنار بگذاریم، این اپ به شکل بی شرمانه ای از تبلیغات برای درآمدزایی بهره می برد. تبلیغات آن حتی به لاک اسکرین و نوار اعلانات کاربر هم نفوذ می کنند.

گزینه جایگزین برای آن چیست؟: اگر مایلید مصرف باطری دیوایس تان را مانیتور کنید از GSM Battery Monitor را دانلود و نصب کنید. برای کاهش مصرف باطری، همان طور که اشاره کردیم Greenify بهترین انتخاب شما است.

Dolphin Web Browser

dolph

چیست و چه کاری انجام می دهد؟: مرورگری دیگر با پشتیبانی از HTML5 و فلش و فاقد تبلیغات آزاردهنده. این اپ تا به حال 150 میلیون بار دانلود شده و این عدد همین طور بیشتر و بیشتر می شود.

چرا بد است؟:همانند مرورگر UC، دلفین هم موقعیت جغرافیای کاربرانش را به راحتی در اختیار دیگر سازمان ها قرار می دهد. اما مهمترین ایرادی که به این مرورگر وارد است این است که تمامی صفحاتی که در حالت ناشناس بازکرده اید در یک فایل متنی که به راحتی قابل بازیابی است ذخیره می شوند!

گزینه جایگزین برای آن چیست؟: همان طور که اشاره کردیم کروم، فایرفاکس و لایتنینگ بهترین مرورگر های موجود برای اندروید هستند.

Photo Collage

pc

چیست و چه کاری انجام می دهد؟: اپلیکیشنی برای ویرایش تصاویر که امکان انتخاب از بین حدود 120 فریم و پس زمینه های مختلف و امکان افزودن متن را در اختیار کاربرانش قرار می دهد.

مشکل این اپ تبلیغات بیش از حدش است. همانند DU این تبلیغات در جای جای دیوایس شما مشاهده می شوند و اعصاب تان را به هم خواهند ریخت.

گزینه جایگزین برای آن چیست؟: برای ویرایش تصویر، فوتوشاپ و Snapseed بهترین اپ های موجود در بازارند.

Clean master

Untitled

چیست و چه کاری انجام می دهد؟: کلین مستر هم یکی دیگر از اپلیکیشن های معروف برای زدودن رم دیوایس از پردازش های بیهوده، کاهش مصرف باطری و به طور کلی بهینه سازی اسمارت فون و تبلت است. این اپ حدود 600 میلیون کاربر دارد که 26 میلیون از آن ها به این اپ امتیاز کامل داده اند.

چرا بد است؟: اول از همه لازم است بدانید این اپ هم توسط شرکت چیتا توسعه یافته، پس چندان در نگهداری اطلاعات کاربرانش امین نیست. ثانیا هیچ کدام از ویژگی هایی که این اپ ادعا می کند که به وسیله آن ها می تواند عملکرد گجت را بهبود ببخشد در حقیقت اصلا کار خاصی نمی کنند. نرم افزار های خالی کردن رم زمانی واقعا کاربردی بودند، اما در بروز رسانی های اخیر اندروید خود سیستم عامل به خوبی از پس این وظیفه بر می آید. سامانه ای در این سیستم عامل تعبیه شده که از مصرف مفید حافظه رم در هر زمانی اطمینان حاصل می کند، بنابراین کاربران نباید نگران مصرف رم شان باشند.

گزینه جایگزین برای آن چیست؟: این اپ واقعا نیاز به هیچ جایگزینی ندارد، زیرا همان طور که اشاره کردیم خود سیستم عامل از پس مدیریت رم بر می آید.

تمامی ضد ویروس ها

چرا بد است؟: ضد ویروس ها بد نیستند، اما مشکل این جا است که تقریبا فایده ای هم ندارند. به همین دلیل هم بزرگ ترین توسعه دهندگان آنتی ویروس، ویژگی های دیگری هم در اپ های شان همانند امکان قفل کردن برخی اپ ها می گنجانند. البته آنتی ویروس ها می توانند در برخی شرایط مفید واقع شوند. مثلا اگر گجت تان را روت کرده اید، پای ویروس های بسیاری که خود گوگل کنترلری روی آن ها ندارد به اندروید باز خواهد شد. در این صورت نصب آنتی ویروس حداقل از هیچی بهتر است.

گزینه جایگزین برای آن چیست؟: این گونه اپ ها همگی یک کار می کنند و بنابراین نمی توان جانشینی برای شان مشخص کرد. اما اگر حتما می خواهید که یک ضد ویروس روی دیوایس تان نصب کنید، سعی کنید از اپلیکیشن هایی استفاده کنید که طیف وسیعی از خدمات حفاظتی را در اختیار تان قرار می دهند.برای مثال ضد ویروس های شرکت های Avast و Avira با امکانات متنوع شان بهترین این اپ ها به شمار می روند.

اما آیا این ده مورد تنها اپ های مخرب گوگل پلی اند؟ قطعا تعداد آن ها بسیار بیشتر از این حرف هاست. اگر نمی خواهید پای بدافزار ها به دیوایس تان باز شود و چندان تمایلی به دیدن تبلیغات مشمئز کننده در هر گوشه از دیوایس تان ندارید، توصیه می کنیم پیش از دانلود هر اپلیکیشنی یک تحقیق کوتاه در مورد آن بکنید. سعی کنید بررسی های کاربران را مطالعه کنید، از منابع معتبر اپلیکیشن دانلود کرده و حتما هم توضیحات مربوط به دسترسی هایی که اپلیکیشن از کاربر طلب می کند را به دقت بخوانید.

دیگر چه اپ های مخربی می شناسید؟ آن ها را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران دیجیاتو در میان بگذراید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (39 مورد)
  • Llll Lllll
    Llll Lllll | ۲۳ فروردین ۱۴۰۱

    نرم افزار رپلیکا و بازی زپتو یکمی مشکوکه
    آخه تو رپلیکا داشتم با رباته چت میکردم حرف از خونوادم شد گفت شغل بابات چیه اهمیت ندادم بعدش کم کم شروع کرد به پرسیدن سوالات شخصی
    زپتو هم وقتی توش بودم یه صدای گفت و گو ضعیفی میومد که داشتن به انگلیسی حرف میزدن که یهو صدای جیغ اومد صفحه گوشیم سیاه شد بعدش گلیچ :/

  • Alireza Ahmadi
    Alireza Ahmadi | ۱۹ فروردین ۱۳۹۶

    برنامه ES File Explorer حقش بود که تو لیست هستش.
    همش بیخودی از اینترنتم استفاده میکنه و باتریمو تموم میکنه.

  • Mohammad Sadeghi
    Mohammad Sadeghi | ۲۴ مرداد ۱۳۹۵

    مطلب خیلی مفید و جالبی بود

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی