ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گوگل و تلاش برای مقابله با «هک کوانتومی» مرورگر کروم
تکنولوژی

گوگل و تلاش برای مقابله با هک کوانتومی مرورگر کروم

این روزها تکنولوژی رمزنگاری اطلاعات به عرصه نبرد دائمی میان متخصصین امنیتی علیه هکرها و حتی دولت ها، بر سر حفظ اطلاعات شخصی کاربران، تبدیل شده است. اما حالا تکنولوژی تازه ای به میدان آمده که حتی ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۸ تیر ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۰

این روزها تکنولوژی رمزنگاری اطلاعات به عرصه نبرد دائمی میان متخصصین امنیتی علیه هکرها و حتی دولت ها، بر سر حفظ اطلاعات شخصی کاربران، تبدیل شده است. اما حالا تکنولوژی تازه ای به میدان آمده که حتی سازمانی مثل NSA نیز از بابت قدرت آن در نفوذ به سدهای امنیتی ابراز نگرانی می کند.

«رایانه های کوانتومی» همان تهدید تازه ای هستند که تصور می شود با استفاده از آنها بتوان با سرعتی مثال زدنی تمام شیوه های رمزنگاری معمول را کنار زد. گوگل نیز برای مقابله با چنین مشکلی، در حال انجام تست های اولیه برای ایجاد تغیبراتی جدید در رمزنگاری اطلاعات کاربران میلیونی مرورگر کروم است.

رایانش کوانتومی (Quantum computing) از آن جهت یک تهدید محسوب می شود که می تواند در واحد زمان، محاسبات اتفاقی بسیار بیشتری را نسبت به یک رایانه معمولی به انجام برساند. رایانه های دودویی (باینری) فعلی تنها می توانند در دو حالت عبور یا عدم عبور جریان عمل کنند، که نتیجه آن ایجاد همان ۰ و ۱ های معروف است.

اما ماهیت کوانتومی عناصر پردازشگر یک رایانه کوانتومی (موسوم به qubit) سبب می شود که در آن واحد هر دو حالت را داشته باشند. بنابراین یک جفت از آنها در هر لحظه می توانند چهار آرایش مختلف به خود بگیرند؛ ۰۰، ۰۱، ۱۰ و ۱۱. با افزایش تعداد qubit، تعداد این حالات نیز به صورت تصاعدی افزایش می یابد.

متخصصین امنیتی تنها نگران سرعت بالای پردازش در رایانه های کوانتومی نیستند، بلکه آنها معتقدند متدهای هک بر پایه رایانه های کوانتومی آینده، امکان آن را دارند که به راحتی به سراغ اطلاعات رمزنگاری شده فعلی ما بیایند و در چشم بر هم زدنی آنها را رمزگشایی کنند.

البته این مسئله مروبط به آینده نه چندان نزدیک خواهد بود، چرا که برای انجام چنین پردازش هایی نیاز به یک کامپیوتر کوانتومی با چندصد هزار qubit است، در حالی که IBM در حال حاضر فقط ۵ عدد از آنها را در اختیار دارد.

دستکاری متدهای امنیتی مرورگر کروم، بیشتر یک اقدام پیشگیرانه از طرف گوگل به حساب می آید و در شرایط فعلی کاربرد چندانی نخواهد داشت. شیوه نامه جدید قرار است در کنار راهکار رمزنگاری فعلی مرورگر گوگل (موسوم به Ring-LWE) قرار بگیرد. بنابراین هکرها برای دسترسی به اطلاعات می بایست در عمل از هر دوی این سدهای امنیتی عبور کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • | ۱۸ تیر ۱۳۹۵

    کوانتم!

مطالب پیشنهادی