ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف ابرهای حاوی آب خارج از منظومه خورشیدی برای اولین بار

تیمی متشکل از منجمان دانشگاه سانتا کروز کالیفرنیا، برای اولین بار شواهد محکمی دال بر وجود ابرهای حاوی آب در نقطه ای خارج از منظومه ی خورشیدی یافته اند. اندرو اسکمر، استادیار رشته ی نجوم ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۹ تیر ۱۳۹۵ | ۱۷:۰۰

تیمی متشکل از منجمان دانشگاه سانتا کروز کالیفرنیا، برای اولین بار شواهد محکمی دال بر وجود ابرهای حاوی آب در نقطه ای خارج از منظومه ی خورشیدی یافته اند.

اندرو اسکمر، استادیار رشته ی نجوم و اخترفیزیک، در بیانیه ای که روی وبسایت این دانشگاه منتشر شده اظهار کرده است: «نتایج آزمایش طیف سنجی ما نشان می دهند WISE 0855 در میان ابرهایی از جنس بخار آب احاطه شده و ظاهر کلی آن بسیار به مشتری شبیه است».

WISE 0855 یک کوتوله ی قهوه ای است که بیش از ۷ سال نوری با زمین فاصله دارد و جرم آن پنج برابر جرم مشتری محسوب می شود. دمای آن منفی ۲۳ درجه ی سانتی گراد یا ۲۵۰ درجه ی کلوین است که آن را به یکی از سردترین اجرام در نوع خودش بدل می کند.

به نقل از دانشگاه سانتا کروز، مشاهدات پیشین در سال ۲۰۱۴ نشان می داد ممکن است در اطراف این جرم ابرهای حاوی آب وجود داشته باشد اما این اطلاعات بر اساس داده های محدود فوتومتریک (سنجش شدت نور) بودند. این در حالی است که در بررسی های جدید، محققان برای مشاهده ی این کوتوله ی قهوه ای، طی ۱۳ شب و در مجموع ۱۴ ساعت، از تلسکوپ Gemini-North واقع در هاوایی استفاده کرده اند و به این ترتیب توانسته اند اولین نتایج طیف سنجی از این جرم آسمانی را به دست آورند.

این تلسکوپ بر فراز بلندترین کوه هاوایی قرار دارد و به همین دلیل بخارات کمتری برای مشاهدات تلسکوپی آن ایجاد مزاحمت خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی