ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان اگزوپلنتی کشف کرده اند که در مدار سه ستاره خود به دام افتاده است

در صورت فلکی Cenraurus با فاصله 340 سال نوری از زمین، به تازگی اگزوپلنت جدیدی کشف شده است که وب سایت Space.com می گوید در «شرایط بسیار عجیبی» قرار گرفته است. این سیاره که HD ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۹ تیر ۱۳۹۵ | ۰۱:۰۰

در صورت فلکی Cenraurus با فاصله 340 سال نوری از زمین، به تازگی اگزوپلنت جدیدی کشف شده است که وب سایت Space.com می گوید در «شرایط بسیار عجیبی» قرار گرفته است. این سیاره که HD 131399Ab نامگذاری شده، نزدیک به نیمی از عمر سفر 550 ساله خود به دور ستاره اش را میان سه ستاره گیر افتاده که هر سه آنها در آسمان سیاره مورد اشاره قابل رویت هستند.

در این سیستم ستاره ای سه گانه، سیاره HD 131399Ab بیش از بقیه به ستاره A نزدیک است که بسیار بزرگ بوده و روشنایی آن تا 7.8 برابر از خورشید زمین بیشتر است. در همین حال، ستاره B و C در واقع به دور یکدیگر می چرخند و به طور همزمان، در مدار ستاره A هم حرکت می کنند. اگر تصور چنین شرایطی برایتان دشوار است، ویدیوی زیر به خوبی این مسئله را نمایش می دهد:

اگرچه HD 131399Ab در میان سه خورشید به دام افتاده، اما سطح آن آنقدرها که ممکن است تصور کنید داغ نیست. در واقع فاصله میان سیاره تا ستاره A حدوداً 80 برابر از فاصله زمین تا خورشید خودمان بیشتر است . بنابر محاسبات Space.com، روشنایی هر یک از این ستاره ها در سطح سیاره مورد اشاره، معادل روشنایی ماه کاملی است که روی زمین دیده می شود. اما مطمئناً به رغم تمام این مسائل، نمی توان زیبایی حضور سه خورشید در آسمان را انکار کرد.

محققانی که از «تلسکوپ بسیار بزرگ اروپا - European Extremely Large Telescope» واقع در صحرای آتاکاما کشور شیلی برای رصد این سیاره استفاده نموده اند، می گویند دمای سطح آن به 1070 درجه فارنهایت (معادل 576 درجه سلسیوس) می رسد و ضمن آنکه تا 4 برابر از مشتری بزرگ تر است، آب و متان در اتسمفر آن وجود دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • سعید
    سعید | ۱۹ تیر ۱۳۹۵

    چنان گفت سطح سیاره زیاد گرم نیست گفتم حالا 30 تا 50 درجست نه این که تو 550 درجه درحال جوشوندن سرب سطح خودشه عزیزم دمای هوا 40 درجست داریم میپزیم اون وقت به550 درجه میگی چندان گرم نیست
    فکر کنم زیادی زیر کولر گازی نشستی برادر من :)

    • | ۱۹ تیر ۱۳۹۵

      در قیاس کلی دمای سطح این سیاره ب هیج وجه بالا نیست

  • reza shirali
    reza shirali | ۱۹ تیر ۱۳۹۵

    اگه میشه در مورد نتورک مارکتینگ مطلب بزارید.
    ممنونم

مطالب پیشنهادی