ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وزارت ارتباطات: لو رفتن اطلاعات مشترکان، ربطی به رقابت بین اپراتورهای تلفن همراه ندارد

اخیراً فعالیت یک ربات تلگرامی افشا کننده ی مشخصات مشترکان ایرانسل رسانه‌ ای شد و حتی پس از مسدود شدن توسط تلگرام، سؤالات متعددی را در زمینه ی امنیت اطلاعات مشترکان اپراتورهای تلفن همراه در ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۹ تیر ۱۳۹۵ | ۱۰:۰۰

اخیراً فعالیت یک ربات تلگرامی افشا کننده ی مشخصات مشترکان ایرانسل رسانه‌ ای شد و حتی پس از مسدود شدن توسط تلگرام، سؤالات متعددی را در زمینه ی امنیت اطلاعات مشترکان اپراتورهای تلفن همراه در ذهن مردم به وجود آورد.

بر اساس اظهارات پلیس فتا و مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مشترکانی که حدود دو سال و نیم پیش سیم کارت ایرانسل با پیش شماره های ۰۹۳۵، ۰۹۳۶، ۰۹۳۷، ۰۹۳۸ و ۰۹۳۹ داشته اند در معرض سوء استفاده های احتمالی از این اطلاعات قرار دارند. به این ترتیب، مالکانی با این کد های سیم‌ کارت اگر کمتر از دو سال و نیم پیش سیم کارت خود را تهیه کرده‌ اند جزء مشترکانی که احتمالاً مشخصات شان لو رفته نیستند. سایر پیش شماره های ایرانسل شامل ۰۹۳۰، ۰۹۳۳، ۰۹۰۱، ۰۹۰۲ و ۰۹۰۳ نیز کلاً در دیتابیس افشا شده وجود ندارند زیرا پس از زمان درز اطلاعات واگذار شده‌ اند.

برآوردهایی که در همان زمان لو رفتن این اطلاعات انجام شده حاکی از این بوده که اطلاعات حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون مشترک ایرانسل به این شکل در دسترس غیر قرار گرفته است. پلیس فتا و مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کردند اطلاعاتی که از طریق ربات تلگرام لو رفته اطلاعات جدیدی نیست و مشترکان نباید نگران باشند. ایرانسل نیز پس از چند روز با صدور بیانیه ای، اتفاق رخ داده را به نوعی تکذیب کرد و آن را به رقابت های ناسالم بین اپراتورها در آستانه ی اجرایی شدن طرح ترابردپذیری ربط داد.

در ادامه ی این اظهار نظر ها، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز جهت تنویر افکار عمومی در خصوص اخبار مربوط به افشاء اطلاعات مشترکان ایرانسل، اطلاعیه ای صادر کرده است که به نظر می رسد بیش از افکار عمومی، می توان آن را پاسخی به بیانیه ی ایرانسل در این خصوص در نظر گرفت.

در اطلاعیه ی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بار دیگر تأکید شده اطلاعات لو رفته مربوط به ۳ سال پیش است و در همان زمان نیز موضوع از طریق مراجع ذیربط پیگیری گردیده و هیچگونه رخداد جدیدی اعم از هک یا سرقت اطلاعات به وقوع نپیوسته است و صرفاً فردی با طراحی یک ربات تلگرامی، اطلاعات قدیمی را منتشر کرده است.

در ادامه آمده با توجه به اینکه مهمترین وظیفه ی این وزارت و شرکت های تابعه، حفظ حریم خصوصی افراد در همه ی بخش هاست، در اولین فرصت نسبت به مسدود شدن ربات مذکور اقدام گردیده است و اقدامات مراجع ذی صلاح نیز منجر به دستگیری فرد خاطی گردیده که هدف خود را شهرت مطرح کرده و لذا سایر مواردی که به صورت «شایعه در شبکه های اجتماعی مبنی بر رقابت ناسالم بین اپراتور ها» مطرح می شود صحت نداشته و این وزارتخانه نهایت دقت را در ایجاد فضای رقابتی سالم بین فعالان این حوزه دارد و قطعاً در صورت تخلف هر یک از فعالان برخود قاطع و لازم با آن ها صورت خواهد گرفت.

در پایان اطلاعیه ی مذکور نیز بار دیگر تأکید شده در حال حاضر هیچ گونه نگرانی برای مشترکان اپراتور های تلفن همراه موجود در کشور وجود ندارد و اپراتور ها از قبل موظف شده اند از نظر فنی و تخصصی، امنیت لازم را برای حفظ و صیانت از حریم خصوصی کاربران ایجاد نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • علیرضا احسانی
    علیرضا احسانی | ۱۹ تیر ۱۳۹۵

    اوف باید یکم به امنیت بیشتر اهمیت بدن واقعا مگه باید چیکار کنن یا چقدر خرجشون میشه اخه ??4 تا باگر استخدام کنن یکی یکی باگ هاشون رو بگیرن

    • | ۲۰ تیر ۱۳۹۵

      خود ایرانسل دیتابیسشو مثل هلو گذاشت دهن یه نهاد امنیتی .

      موضوع اصلن هک شدن ایرانسل نیست اینجا

  • sohail hajizade
    sohail hajizade | ۱۹ تیر ۱۳۹۵

    حالا اگه تو کشور دیگه ای بود از اون شرکت درخواست غرامت میشد ولی اینجا چیزی ازت نگیرن صلوات???

مطالب پیشنهادی