ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با Clip-Air آشنا شوید؛ هواپیما-قطار هیبریدی که حمل و نقل آینده را متحول خواهد کرد

آینده ای را تصور کنید که در آن، فرودگاه ها همزمان نقش راه آهن را هم ایفا می کنند. تصویری که در بالا می بینید چنین آینده را نشان می دهد؛ در واقع تکنولوژی مورد نظر ما ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۰ تیر ۱۳۹۵ | ۱۰:۰۰

آینده ای را تصور کنید که در آن، فرودگاه ها همزمان نقش راه آهن را هم ایفا می کنند. تصویری که در بالا می بینید چنین آینده را نشان می دهد؛ در واقع تکنولوژی مورد نظر ما هواپیمایی است که کابین آن (یکی از سه کابینی که به شکم آن متصل شده) از بدنه اش جدا می شود و بدون کوچک ترین مشکلی به قطار بدل می گردد و سپس سفر خود را به صورت زمینی از سر می گیرد.

اما ویژگی خاص این سفر آن است که دیگر نیازی به عوض کردن وسایل نقلیه مختلف (نظیر تاکسی، مترو و قطار) نخواهید داشت و از خانه تا هتل محل اقامت خود را می توانید تنها با یک بار سوار شدن طی کنید.

تصویری که برای شما توصیف کردیم شرح مختصری از برنامه های کنسرسیوم محققان سوئیسی است که اصطلاحا Clip-Air خوانده شده؛ این وسیله در اصل ترکیبی حجیم از هواپیما و قطار است که علیرغم دور از ذهن نبودن ایده ساخت آن احتمالا هیچگاه به مرحله تولید نخواهد رسید.

در واقع Clip-Air را می توان نوعی هواپیمای ماژولار خواند که از چهار بخش مختلف ساخته شده؛ بدنه این پرنده سه کابین یا کپسول مختلف دارد که می توانند مسافران را حمل کنند، بارگیری و یا سوخت گیری نمایند. بخش دیگر این وسیله نقلیه عجیب نیز خود هواپیماست که از بخش هایی نظیر کابین و چند موتور تشکیل شده و شبیه به بمب افکن های پنهانکار به نظر می آید.

کپسول های این پرنده نیز طوری طراحی شده اند که قابلیت جدا شدن از بدنه را دارند و می توانند مسیر خود را به صورت زمینی یا ریلی ادامه دهند که این مساله هم به ماموریت آنها بستگی دارد.

فاصله میان راس دو بال این هواپیما برابر با 60 متر عنوان شده و طول بدنه اش هم نصف این میزان است. هرکدام از کپسول های Clip-Air قادرند حداکثر تا 30 تن بار یا 450 مسافر را حمل کنند و از این لحاظ می توان آن را به ایرباس A320 شبیه دانست.

Gare-generale

سرپرستی کنسرسیوم طراحی Clip-Air را هم موسسه فناوری فدرال سوئیس در لوزان بر عهده دارد و متاسفانه آنطور که پژوهشگران گفته اند بعید به نظر می آید این طرح مفهومی روزی به خطوط تولید برسد.

در وبسایت این کنسرسیوم آمده است: بین 40 تا 50 سال طول می کشد تا Clip-Air با سه کپسول خود به صورت عملیاتی در بیاید که این زمان بسیار طولانی است. در واقع این هواپیما را می توان نوعی پروژه اکتشافی خواند که هدفش گشودن مسیرهای فکری تازه ای در رابطه با صنعت هوایی تجاری و استفاده از تکنولوژی های موجود است تا از این طریق به شکلی بنیادی تری در مورد ابزارهای حمل و نقل باز نگری گردد.

این کنسرسیوم قصد دارد نمونه اولیه ای از طرح خود را که ابعادی برابر با یک هواپیمای خصوصی دارد ظرف 5 تا 10 سال آینده توسعه دهد و نمونه دیگری از آن نیز با ظرفیت 150 نفر مسافر قرار است که در 10 تا 15 سال آینده تولید گردد اما توسعه و ساخت مدل بهره مند از سه کپسول آن دست کم به 50 سال زمان نیاز دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • GEEEEK
    GEEEEK | ۲۰ تیر ۱۳۹۵

    من کاملا مسلط به فرانسم :دی

مطالب پیشنهادی