ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چیپست A10 اپل در گیک بنچ رویت شد؛ آیفون ۷ به نسخه ای تکامل یافته از تراشه A9 مجهز خواهد بود

آیفون ۷ و ۷ پلاس، یا هر آنچه که اپل نسل بعدی اسمارت فون هایش را نامگذاری کند، به زودی از راه می رسند و به یقین شرکت سازنده در آنها از چیپست جدیدی بهره ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۴ تیر ۱۳۹۵ | ۱۵:۴۵

آیفون ۷ و ۷ پلاس، یا هر آنچه که اپل نسل بعدی اسمارت فون هایش را نامگذاری کند، به زودی از راه می رسند و به یقین شرکت سازنده در آنها از چیپست جدیدی بهره خواهد گرفت که عنوان A10 را یدک خواهد کشید. طبق شنیده ها، انتظار می رود تراشه ی یاد شده توسط کمپانی TSMC و با فناوری ۱۶ نانومتری FinFET تولید گردد و ضمناً‌ منابع آگاه می افزایند شرکت مورد اشاره (یا همان TSMC) به تازگی ظرفیت تولید خودش را افزایش داده تا بتواند نیاز اهالی کوپرتینو برای عرضه محصول در ماه سپتامبر را پاسخگو باشد.

ناگفته نماند که TSMC و دیگر نام های مشابه هنوز قادر به تولید چیپست های ۱۰ نانومتری نیستند و تست ها و آزمون های مرتبط به این امر را پشت سر می گذراند تا در آینده ساخت تراشه های مذکور را عملیاتی سازند. از همین رو است که انتظار می رود سیستم-روی-چیپ A10 اپل با فناوری ۱۶ نانومتری و مشابه A9 ساخته شود. هر چند حدس کلی بر این مبناست که چیپست جدید از طراحی بهینه شده برخوردار باشد که سبب کاهش مصرف انرژی، افزایش کارایی و کاسته شدن از گرمای تولیدی گردد.

امروز و در همین راستا برای اولین بار نشانه هایی از تراشه ای که در بالا از آن سخن گفتیم در پایگاه داده ابزار بنچ مارک گیری گیک بنچ به ثبت رسیده. بر طبق داده های موجود، قلب پردازشی آیفون های بعدی مطابق انتظارات در تست تک هسته ای عملکردی مطلوب داشته؛ این چیپست تنها اندکی ضعیف تر از A9X بوده که در دو مدل آیپد پروی اخیر به کار رفته و ۲۰ درصد بالاتر از A9 قرار گرفته که در آیفون های ۶ اس و ۶ اس پلاس حاضر است.

apple-a10-tes-vs-a9x-vs-a9-jpeg

البته این موضوع را نباید از یاد برد که سیستم-روی-چیپ A9 از لحاظ کارایی جهشی ۵۰ درصدی نسبت به نسل پیشین خود، یعنی A8 داشت، ولی برخی منابع گمانه زنی می کنند علت کمتر بودن بهبود میزان پرفرمنس به این نکته باز می گردد که اپل تلاش دارد تمرکز خود را روی مصرف انرژی و ابعاد تراشه متمرکز نماید.

در این رابطه گزارش هایی وجود دارند که می گویند برای تولید A10 به فرآیند ویژه ای با نام «fan-out» تکیه شده، که سبب می گردد ابعاد نهایی محصول کاهش یابند. با کاهش ابعاد چیپست می توان بازهم ضخامت موبایل را کمتر کرد، از فضای اضافی موجود برای باتری با ظرفیت بالاتر بهره گرفت یا اجزایی جدید را در درون دیوایس به کار بست.

در کنار تفاسیر صورت پذیرفته، اشتراکی در شبکه ی اجتماعی چینی Weibo که معمولاً راجع به تراشه های موبایل اطلاعات جالب و نسبتاً‌ صحیحی را فاش می سازد نیز گفته است که A10 در اصل نسخه ای تکامل یافته از A9 خواهد بود، که بازهم دو هسته ی پردازشی خواهد داشت و هر یک از این هسته ها پرفرمنس مطلوبی را به ارمغان خواهند آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی