ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

پیش نمایش بازی No Man’s Sky؛ کهکشان بی انتها

نام کهکشان برگرفته شده از کلمه ی galaxy بوده و معنای آن به «راه منحنی شکل شیری رنگ» اشاره دارد. این نام گذاری به دلیل ظاهری است که کهکشان راه شیری در آسمان زمین از خود نمایان ...

سامان میرزا
نوشته شده توسط سامان میرزا | ۲۵ تیر ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

نام کهکشان برگرفته شده از کلمه ی galaxy بوده و معنای آن به «راه منحنی شکل شیری رنگ» اشاره دارد. این نام گذاری به دلیل ظاهری است که کهکشان راه شیری در آسمان زمین از خود نمایان می کند. منظومه ی شمسی ما تنها منظومه در این دنیا نبوده و با جهانی نا متناهی سر و کار داریم. سیاراتی که بی پایانند و کهکشان هایی که حسابشان از دستمان در رفته.

به راستی ماهیت کهکشان ها چیست؟ از کجا آمده اند و چه چیزی را در دل خود جای داده اند؟ در واقع کهکشان ها سامانه های بسیار بزرگ و بدون مرز مشخصی هستند که پهنای آن ها از چند صد سال نوری شروع شده و به میلیون ها سال نوری می رسد.

اصلاً بگویید که کجای این دنیا قرار داریم؟ واقعیت امر آن است که نهایت کاوش ما زمینی ها در منظومه ی شمسی به پا نهادن روی ماه ختم می شود. در این بین کمی پا را فراتر گذاشته و با ارسال کاوشگری به نام Juno به مدار مشتری سعی در شناخت بیشتر بزرگترین سیاره ی منظومه مان داشته ایم.

اما چه می شد اگر برای یک بار هم که شده رویای سفر به دور دست ها را تجربه می کردیم؟ چه می شد اگر به کهکشان های مختلف پا می گذاشتیم و اکوسیستم های جدید و ناشناخته را کشف می کردیم؟ و جالب تر از این ها چه می شد اگر در این ماجراجویی پی می بردیم که تنها نیستیم و گونه های خارق العاده ی دیگری نیز به غیر از ما وجود دارند؟

بازی با اعداد

همه ی این ها را گفتیم تا مقدمه ی معرفی یکی از جاه طلبانه ترین عناوین آینده را برای شما فراهم آوریم. No Man's Sky (به اختصار NMS) برای اولین بار در  VGX 2013 توسط استودیوی تازه کار Hello Games برای اصحاب رسانه به نمایش در آمد. استودیویی که توسط Sean Murray و Grant Duncan تاسیس شد و حالا نزدیک به 15 نفر عضو رسمی دارد. از جمله عناوین Hello Games می توان به عرضه ی دو نسخه موفق از بازی Joe Danger  برای کنسول ها و دیوایس های همراه اشاره کرد.

NMS یک عنوان ماجراجویی و بقا به شمار آمده و در دید اول شخص دنبال می شود. این بازی در ابتدا توسط دو موسس اصلی استودیوی «هلو گیمز» گسترش داده شد و پس از جدی تر شدن ماجرا و کمک های مالی سونی این تعداد به 15 نفر رسید. در نمایش های ابتدایی بازی تنها شاهد چند سیاره با اکوسیستم های کاملاً متفاوت بودیم.

No-Mans-Sky-5
در بازی سیارات مختلفی حضور دارند که هر یک از اکوسیستم و گونه های متفاوت تشکیل شده اند.

اما بعد ها گرت دانکن، طراح بازی تایید کرد که در NMS با یک جهان تقریباً نا متناهی مواجه هستید. اگر می خواهید بیشتر در این باره بدانید باید بگوییم بالغ بر 18 کوینتیلیون سیاره در بازی وجود دارد. می دانیم در خواندن واحد هم مشکل دارید پس بگذارید مسئله را راحت تر کنیم.

در واقع به صورت ساده تر می توان گفت چیزی حدود 18 ضرب در 10 به توان 18 یا 2 به توان 64 و یا به صورت دقیق 18,446,744,073,709,551,616 سیاره در بازی وجود دارد. جالب تر آن که برای یک گشت و گذار یک ثانیه ای در تمام سیارات این بازی نیاز به بیش از 584 میلیارد سال زمان نیاز دارید. این یعنی تقریباً 99 درصد سیارات بازی کشف نشده باقی می ماند مگر آن که هر گیمر به صورت رندوم سیاره های متفاوتی را کاوش کند.

NMS به عنوان یکی از جاه طلبانه ترین عناوین حاضر با مضمون علمی تخیلی، ادعای بیشترین تعداد سیاره را دارد. در این میان بد نیست نگاهی به دیگر عناوین هم رده نیز داشته باشیم:

  • عنوان Sterallis بالغ بر 1000 منظومه داشته که هر منظومه بین 10 تا 15 سیاره در اختیار دارد.
  • بازی EVE: Online حدود 8000 منظومه را در خود جای داده اما از تعداد سیارات هر منظومه اطلاعی در دسترس نیست.
  • Elite: Dangerous با پیشی گرفتن از دیگر عناوین هم سبک از چیزی بالغ بر 400 میلیارد منظومه تشکیل شده است.
  • در این میان No Man's Sky با دارا بودن 18 کوینتیلیون سیاره سبقت طولانی ای از رقیبان گرفته.

درباره ی مقایسه ی عنوانی مثل الیت: دنجروس با NMS می توان گفت اگر در منظومه ی این بازی چیزی حدود 10 سیاره وجود داشته باشد، برای کل منظومه ها با چیزی حدود 4 تریلیون سیاره مواجه هستیم. برای یکسان سازی الیت با NMS در واقع نیاز به 4.5 میلیون کپی از این عنوان دارید.

image

در زندگی واقعی این اعداد و ارقام بیشتر در علم اقتصاد به کار می روند. اقتصاد هر دولتی با انبوهی از پول هایی که به خزانه سرازیر می شود، سرپا است. در همین خصوص اغلب به شنیدن رقم هایی معادل میلیارد و حتی تریلیون عادت داریم. بد نیست بدانید تولید ناخالص جهانی سالانه چیزی حدود 107 تریلیون دلار است.

اگر هر سیاره ی موجود در NMS را 1 دلار در نظر بگیریم، ارزش کل سیارات موجود در بازی 172 هزار برابر تولید ناخالصی جهان در هر سال است. اگر بخواهیم در مسئله ریز تر شویم، باید گفت که، در سال 2012 دانشمندان تعداد شن و ماسه ی موجود در زمین را چیزی حدود 7 کوینتیلیون و 500 کوادریلیون تخمین زده اند.

این در حالی است که کل سیارات موجود در NMS تقریباً 2.5 برابر این مقدار است. یکی از مواردی که تعداد سیارات موجود در بازی در مقایسه با آن شکست خورده محسوب می شود، تعداد گالن های آب موجود در سطح اقیانوس های زمین است. اقیانوس های زمین به طور تقریبی از 350 کوینتیلیون گالن آب تشکیل شده اند، رقمی که بسیار بیشتر از تعداد سیارات تولید شده در NMS به نظر می رسد.

برای انجام مقایسه های دیگر بد نیست بدانیم که:

  • نزدیک به 130 میلیون جلد کتاب روی زمین منتشر شده است.
  • جمعیت روی زمین به بیش از 7.4 میلیارد نفر می رسد.
  • سلول های موجود در بدن 37 تریلیون تخمین زده می شوند.
  • بیشترین میزان ارز موجود در یک بانک مجارستانی برابر 1 سکستلیون (برابر با هزار کوینتیلیون) است.
  • اتم های موجود در قطر 1 میلیمتر از آب برابر 10 سکستلیون (برابر با 10 هزار کوینتیلیون) است.
  • سیارات No Man's Sky به 18 کوینتیلیون می رسد.

با توجه به مطالب منتشر شده توسط هلو گیمز سیارات در مقیاس بسیار کوچکتر از حد واقعیشان ساخته می شوند. این بدان معنا است که برای جست و جوی کامل یک سیاره به چند ساعت و یا حتی چند روز زمان نیاز دارید. با این حال شان موری از ذکر دقیق سایز سیاره ها سر باز زده.

No-Mans-Sky-Gamescom-17

در همین راستا یکی از کاربران Reddit طی اقدامی به تخمین مسافت یکی از سیارات بازی پرداخته است. در E3 2015 بود که با یک دموی نمایشی از این عنوان همراه بودیم. از آن جایی که این نمایش یک دمو بود، مطمئن هستیم سطح سیاره ی نمایش داده شده به شدت اصلاح شده و مساحت باقی سیارات می تواند کمی بزرگتر از چیزی باشد که می بینیم.

با این حال سیاره ی مورد بحث تقریبا 5 مایل طول و 2.5 مایل شعاع داشت. با کمک این موارد به نتیجه ی 78.5 مایل مربعی برای مساحت آن سیاره رسیدیم. شاید این مقیاس در مقایسه با مساحت 197 میلیون مایل مربعی زمین ناچیز به نظر برسد اما در مقایسه با دیگر عناوین منتشر شده یک دست آورد بزرگ به شمار می رود:

  • مساحت کلی Fallout 4 به 43 مایل مربع می رسد.
  • Grand Theft Auto V نیز کمی بزرگتر بوده و 49 مایل مربع مساحت دارد.
  • Just Cause 3 پا را فراتر گذاشته و مساحتی برابر با 400 مایل مربع دارد.
  • در این میان به طور تقریبی مساحت هر سیاره ی No Man's Sky چیزی حدود 78.5 مایل مربع است. کافی است این رقم را در 18 کوینتیلیون ضرب کنید؛ آن وقت است که مغزتان سوت می کشد.

همچنین با ارقام و اعدادی که بدست آورده ایم می توان گفت که، مساحت هر سیاره در NMS می تواند با مساحت یک شهر کوچک مقایسه شود. به عنوان مثال شهری مانند بوستون مساحتی برابر با 90 مایل مربع دارد.

سیارات و مکانیزم های کلی بازی

شاید فکر کنید که وجود این تعداد سیاره چه فایده ای دارد اگر همه ی آن ها شبیه به یکدیگر باشند؟ در پاسخ باید گفت هلو گیمز با طراحی الگوریتمی که به آن Procedual Generation می گویند، موفق به تولید سیاراتی با اکوسیستم های کاملاً متفاوت شده. ادعایی که تا حد زیادی شگفت انگیز و جاه طلبانه به نظر می رسد. این در حالی است که امکان دارد بر خلاف ادعای سازنده با تعداد سیارات تکراری در بازی مواجه شویم.

no-mans-sky-landed-spaceship-and-green-world_0

به گفته ی طراح بازی، در ابتدای فرآیند ساخت، آن ها با تولید سیارات ناموزون مواجه بودند. سیاراتی با رنگ بندی های غیر متوازن، هم سطح و یا غیر قابل کاوش. برای رنگ بندی آن ها دست به طراحی یک پالت رنگی از پیش تعیین شده زدند تا بتوانند اتمسفر هر سیاره را به زیبایی هرچه تمام تر به تصویر بکشند.

آن ها سیارات گازی شکل را از بازی حذف و تعداد سیارات دارای حیات را بیشتر کردند تا بدین واسطه روح تعاملی محیط با گیمر را زنده نگه دارند. بیشتر سیارات موجود در بازی فاقد حیات بوده اما با این حال می توانید روی آن ها پا گذاشته و به جست و جو بپردازید. شاید بازی از گرافیک فنی خاصی بهره نبرد اما همین که پایتان را داخل بازی بگذارید از اتمسفر و جو شگفت انگیز آن حیرت زده خواهید شد.

شاید ندانید اما شما اولین فردی هستید که روی یکی از این 18 و اندی کوینتیلیون سیاره قدم می گذارید. همین مورد می تواند گیمر را با چالش های متعددی رو به رو کرده و هوش از سر او ببرد. مطمئناً برای تضمین موفقیت عنوانی با چنین ویژگی خاصی، هلو گیمز باید تنوع کافی و لازم را به وجود آورده باشد!

سوالی که از ابتدا ذهن مخاطبان بسیاری را به خود مشغول کرده بود این است که، آیا بازی را می توان در حالت آفلاین نیز انجام داد یا خیر؟ در این رابطه باید بگوییم امکان این کار را دارید. اما بازی به صورت آنلاین نیز مزیت های خاص خود را دارد. شاید بدانید که با کشف هر سیاره می توانید اسمی روی آن گذاشته و اطلاعات موجود در آن را دسته بندی کنید.

به واسطه ی همین قابلیت ها و استفاده از مزیت اتصال به سرور ها، قادر خواهید بود از طریق مکان هایی به نام Beacon اطلاعات خود را روی Atlas آپلود کرده و آن ها را با دیگر بازیکنان سراسر جهان به اشتراک بگذارید. از این طریق گیمرهای دیگر نیز با سیاراتی که شما نام گذاری کرده اید بیشتر آشنا شده و حتی می توانند برای سفر به آن سیاره برنامه ریزی کنند.

NMS را هیچ گاه یک بازی MMO به حساب نیاورید که در آن خیل عظیم گیمرها با هم ملاقات کرده و به بازی با یکدیگر می پردازند.

با این حال NMS را هیچ گاه یک بازی MMO به حساب نیاورید؛ عنوانی که در آن خیل عظیم گیمرها با هم ملاقات کرده و به بازی با یکدیگر می پردازند. بلکه در NMS به واسطه ی وسعتی که دارد بسیار بعید است با گیمر دیگری مواجه شوید. حتی اگر مکان دقیق دوستتان را  هم بدانید می توان گفت که تقریباً رسیدن به او غیر ممکن خواهد بود.

بازی آن قدر ها هم دوستانه نیست. در واقع هر گیمری بازی را در یکی از نقاط کهکشان شروع می کند. در این راه و با پیشروی بیشتر به مرور با سیارات جدید آشنا می شوید. هر کدام از این سیارات دارای اکوسیستم های متفاوت، مواد معدنی مختلف و  گونه های جانوری ناشناخته هستند. ممکن است به سیاره ای پا گذاشته و به یک باره با هجوم گونه های وحشی مواجه شوید.

original
نمایی از HUD بازی در یکی از سفینه های جنگی. بازی در سفینه و خارج از آن در دید اول شخص دنبال می شود.

در این راستا ابتدایی ترین چیزی که باید به آن توجه کنید شناخت قوانین هر سیاره و رعایت آن است. اگر به سیاره ای با اکوسیستم مناسب، پوشش گیاهی متنوع، جانوران اهلی و کاراکترهای بی آزار پا گذاشتید پیش از هر چیز قوانین آن جا را رعایت کنید. در غیر این صورت ممکن است با هجوم نیروهای محافظ و نگهبانان مواجه شوید.

کاوش یکی از کلماتی است که بارها به آن تاکید کردیم. در واقع وظیفه ی شما در بازی جست و جو برای یافتن منابع و پس از آن بقا است. در این میان به عنوان یک هدف اصلی باید به مرکز کهکشان برسید. طی این راه رفته رفته با سیارات و اتفاقات خطرناک تری رو به رو خواهید شد که برای مواجهه با آن ها باید بیش از پیش به مجهز کردن خود بپردازید.

کاوش یکی از کلماتی است که بارها به آن تاکید کردیم. در واقع وظیفه ی شما در بازی جست و جو برای یافتن منابع و پس از آن بقا است. در این میان به عنوان یک هدف اصلی باید به مرکز کهکشان برسید.

همانطور که گفته شد در بازی کاراکترهایی وجود دارند که وظیفه ی کنترل آن ها بر عهده ی هوش مصنوعی است. هر نژادی که پیدا می کنید ممکن است زبان مختص به خود را داشته باشد. برای فهم این زبان ها باید سطح سیاره را به خوبی گشته، اطلاعات و ابزار مناسب را پیدا کنید. عامل دیگر در ترجمه ی این زبان ها استفاده از روش آزمون و خطا است به این صورت که با دانسته های خود اقدام به ترجمه ی احتمالی یک جمله می کنید.

در صورت تعامل با هر کاراکتری قادر هستید منابع جدید کشف کرده و یا آیتم های جالبی بدست آورید. علاوه بر این در صورت کمک به این بیگانگان می توانید در جنگ های فضایی از آن ها به سود خود استفاده کنید. دقیقاً عکس این قضیه نیز صادق است؛ یعنی برخی از آن ها می توانند نسبت به شما جبهه گرفته و به دشمن شماره یکتان تبدیل شوند. همین مورد بسیار کوچک می تواند به یکی از چالش برانگیز ترین موارد بازی تبدیل شود.

پیش تر نیز گفته شد که اکوسیستم های مختلفی در بازی وجود دارد. برخی سیاره ها اصلا جو مناسبی نداشته و ممکن است حاوی مواد رادیو اکتیو باشند. برخی دیگر نیز ممکن است از حرارت بسیار بالا و یا بالعکس حرارت بسیار پایینی تشکیل شده باشند.

از این رو باید با توجه به شرایط به بروزرسانی خود بپردازید. به عنوان مثال برای فرود روی سیاره ای با دمای بسیار پایین نیاز دارید تا از سپر حرارتی سیلیکونی در سفینه ی خود استفاده کنید. اما سوالی که پیش می آید این که، این ابزار و وسایل کجا و از چه طریقی بدست می آیند؟ به طور کلی می توانید مواد مورد نیاز خود را از طریق پیدا کردن منابع مختلف روی هر سیاره بدست آورده یا به مناطقی به نام The Galactic Market در سطح کهکشان مراجعه کنید.

NoMansSky_GalacticMap
بخش بسیار کوچکی از نقشه ی بازی!

در این بخش انواع و اقسام مواد مورد نیاز خرید و فروش می شود. اینجاست که برخی فروشندگان طمع کرده و قصد قالب کردن جنس خود را دارند. در فروشگاه های موجود در این بخش می توانید سلاح های قوی تر تهیه کرده، سفینه ی خود را به تکنولوژی های به روزتری تجهیز کنید و یا منابع خود را به فروش برسانید. همچنین قادر خواهید بود قابلیت های دفاعی و حمله ی خود را تقویت کرده و یا با استفاده از سیستم کرفتینگ بازی آیتم های مورد نیاز خود مثل نارنجک یا بمب را بسازید.

در این میان همیشه باید حواستان را جمع کنید. در یکی از سیاره ها ممکن است همراه با بارش باران اسیدی لباس فضاییتان آسیب ببیند. در این شرایط باید مکان مناسبی پیدا کرده و در اولین فرصت ممکن آن را تعمیر کنید. حتی با آپگرید گردن سلاح خود قادر هستید بافت یک سیاره را شکافته و به غارهای زیرزمینی موجود در آن نفوذ کنید. در NMS هر چیزی به صورت کاملاً رندوم تولید می شود. با توجه به مطلب گفته شده و وسعتی که بازی دارد باید بگوییم که در این بازی شاهد هیچ گونه بارگزاری نخواهید بود.

شان موری در این باره می گوید:

هر سیاره دارای شماره ی مختص به خود است. در واقع هر سیاره از بذری تصادفی تشکیل شده که تمامی اطلاعات آن را به همراه دارد. این اطلاعات شامل مواردی چون نوع گیاهان، درختان، موجودات و... می شود. در واقع می توانم بذر یک سیاره را بکارم و سپس آن را بدون هیچ بارگذاری ببینم، چون تمامی این موارد توسط کامپیوتر و به سرعت تولید می شوند.

گذشته از فوق العاده بودن همچین ویژگی ای، این مورد می تواند مشکلاتی از قبیل دیر لود شدن تکسچرهای بازی را نیز به همراه داشته باشد. به هر حال بهتر است تا عرضه ی بازی صبر کرده و قضاوتی در این خصوص نکنیم. در رابطه با وضعیت بصری بازی با این که با یک گرافیک در حد عناوین AAA مواجه نیستیم، اما استفاده از یک ترکیب رنگ گرم و استفاده از کنتراست های بالا صحنه های شگفت انگیزی را رقم زده اند.

در جریان تولید تصادفی تمامی اجزای موجود در NMS تمامی سفینه های جنگی بازی شامل یک کابین دو موتور و دو بال می شوند. این در حالی است که سفینه های علمی شامل شکل های بعضاً نا متقارن بوده و تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. همچنین ظاهر این سفینه ها می تواند عاملی برای قیمت گذاری روی آن ها باشد. برای سفر به سیارات دیگر نیز دو راه پیش رویتان است؛ یا می توانید با استفاده از سفینه ی خود به آن جا رفته و یا با انتخاب گزینه ی Fast Travel به سرعت به مقصد برسید.

در صورت انتخاب گزینه ی اول ممکن است با محدودیت سوخت مواجه شوید. برای حل این مشکل نیز باید دائماً به دنبال منابع مورد نیاز گشته و خود را تأمین کنید. ساخت موسیقی بازی بر عهده ی گروه پست راک 65daysofstatic گذاشته شده است. با توجه به نمایش های بازی در شرایط مختلف مثل در خطر بودن و... شاهد تولید موسیقی های متفاوتی هستید.

در همین راستا برای صدا گذاری کاراکترهای بازی نیز از صدای شخصیت های استودیو استفاده شده است. به طور کلی می توان گفت بخش صدای بازی نیز با استفاده از یک الگوریتم پیچیده به صورت تصادفی تولید می شود. موردی که احتمالاً از شنیدن صداهای تکراری جلوگیری خواهد کرد.

2981138-bluespace_1445969590
در No Man's Sky شاهد درگیری های فضایی نیز هستیم، موردی که می تواند منجر به خلق صحنه های حماسی شود.

کاوش های فضایی، آسمانی را یاد آوری می کند که متعلق به هیچ کس نیست. این بازی با فلسفه ی جاه طلبانه ای که داشت توسط دو موسس هلو گیمز پایه ریزی شد و حالا رنگ و بوی بسیار جدی تری به خود گرفته است.

آخرین ساخته ی ساکنان انگلستان شاید مستقل به نظر برسد اما در حد بازی های چند صد میلیون دلاری این روز های صنعت بازی قد علم کرده و حالا حالا ها حرف برای گفتن دارد. تنها کاری که باید بکنیم منتظر نشستن برای عرضه ی بازی و دیدن عملکرد آن است. مطمئناً از دیدن مکان های مختلف و موجودات ناشناخته بسیار هیجان زده می شوید. به این ها، مبارزات نفس گیر و جست و جوهای پر رمز و راز را نیز اضافه کنید.

قیمتی که برای NMS در نظر گرفته شده همان 59.99 دلار مرسوم است. موردی که به گفته ی شان موری کمک ویژه ای به پشتیبانی رایگان آن ها از بازی در بلند مدت می کند. NMS با تحمل چند تاخیر طولانی قرار است در تاریخ 19 مرداد برابر با یکی از گرمترین روزهای تابستان، برای پلی استیشن 4 و کامپیوتر های شخصی عرضه گردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • سجاد سحری
    سجاد سحری | ۲۶ تیر ۱۳۹۵

    با این که به پست ربطی نداره اما چرا دیجیاتو نقد و بررسی بعضی از گوشی ها رو نمیزاره مثلا هواوی g8 ، سامسونگ j7
    و j5 که فروشی خوبی داشتن
    یا سری a سامسونگ مثل a5 2016 , a3 2016
    البته نقد a7 رو دیدیم که خوب بود
    یا نقد x9 اچ تی سی یا ال جی سری استایلوس ها مخصوصا جدید ترین نسخه اون که خیلی بهبود داشته ،سری x ال جی هم خوبه نقد و بررسی اون گذاشته بشه
    در ضمن به نظرم خوبه هر ماه با توجه به رده ی قیمتی بهترین گوشی های قابل خرید نسبت به بودجه رو معرفی کنید مطلب مفیدی هست

مطالب پیشنهادی